L'Agència Catalana de la Competència (Acco) constata en un informe publicat aquesta setmana que el mercat de menjar preparat en línia a Catalunya és un "oligopoli" dominat per Glovo. Segons l'Acco, la plataforma gestionava l'octubre del 2023 entre el 60% i el 80% de les comandes fetes en els municipis amb més població, seguida d'Uber Eats (0-20%) i Just Eat (0-20%). A més, pel que fa a facturació, Glovo també dominava, amb els mateixos percentatges.
L'octubre del 2023, es van fer 1,65 milions de comandes de menjar en línia en les ciutats de més de 60.000 habitants
L'Acco remarca que és un "mercat altament concentrat" i avisa de "conductes que potencialment podrien suposar riscos per a la competència", com la coordinació per no captar personal, intercanvis d'informació comercial sensible o els repartiments geogràfics de mercats. L'estudi apunta que en el mes analitzat, l'octubre del 2023, es van fer 1,65 milions de comandes de menjar en línia en les ciutats de més de 60.000 habitants. La facturació, que inclou l'import del menjar i, quan s'escau, del transport, va assolir els 42 milions.
L'organisme destaca que en l'activitat del repartiment de menjar hi ha dos mercats: el de la gestió de les comandes en línia, en què els restaurants són els clients i les plataformes competeixen per oferir el servei, i el del servei de menjar preparat a domicili, en què qui demana són directament els consumidors i els oferents són les plataformes i els restaurants -sigui a través de les aplicacions o directament. En els dos casos, els mercats són un oligopoli en què Glovo és l'operador dominant, tot i que en el de repartiment ho és lleugerament menys.
D'altra banda, l'Acco detecta "potencials conductes unilaterals" com les clàusules d'exclusivitat en relació amb l'afiliació dels restaurants a les plataformes o les clàusules de paritat de preus que impedeixen als restaurants vendre els seus plats amb preus inferiors directament o a través d'altres plataformes. Competència també assenyala com a una potencial "competència deslleial" l'incompliment de la Llei rider per la subcontractació de repartidors com a autònoms sota determinades circumstàncies, ja que podria suposar un "avantatge competitiu significatiu".