Mani Martínez, emprenedor i director artístic amb formació en Belles Arts i més de 25 anys d’experiència en direcció d’art per a produccions nacionals i internacionals, va detectar un problema comú en el sector. Tasques essencials com l’anàlisi de guions, els desglossaments, la programació, la pressupostació, els informes de localitzacions, les fitxes de personatges, els calendaris d’equip o el seguiment de la continuïtat al rodatge es feien amb eines obsoletes.
“Ens vam adonar que, més enllà dels departaments de producció i direcció, la resta d’equips com dissenyadors gràfics, vestuari, perruqueria…encara treballaven amb eines molt antiquades, com l’Excel, la llibreta o el Word. No existien solucions pensades per a tots aquests professionals que han de gestionar una gran quantitat d’informació”, explica Martínez a VIA Empresa.
Martínez (Keynema): “Ens vam adonar que, més enllà dels departaments de producció i direcció, la resta d’equips com dissenyadors gràfics, vestuari, perruqueria…encara treballaven amb eines molt antiquades, com l’Excel, la llibreta o el Word"
Davant d’aquesta necessitat va néixer Keynema, una startup catalana que utilitza la intel·ligència artificial per simplificar la feina i ajudar els professionals audiovisuals a centrar-se en la part creativa. La seva tecnologia permet carregar i analitzar el guió i, a partir d’aquí, facilita la creació i edició d’esquemes, desglossaments, pressupostos, calendaris d’equip, plans de rodatge i altres processos clau. Martínez, CEO i cofundador juntament amb Marco Muixí, va impulsar el projecte l’any 2023 amb el suport de Barcelona Activa.

Keynema va arribar al mercat el maig de 2025 amb el llançament de la seva aplicació, que inclou eines per a departaments relacionats amb el disseny de producció (K·Pd) i la creació i caracterització de personatges (K·Ch). La primera, K·Pd, està pensada per a professionals que treballen en els aspectes físics d’un projecte audiovisual, des de localitzacions fins a dissenyadors gràfics o efectes visuals. Aquesta eina resulta especialment útil per a disseny de producció, art i construcció; establiment d’escenografies, gràfics o jardineria; accessoris de personatges, com armes o vehicles; efectes visuals i postproducció; gestió de localitzacions i serveis; així com per a especialistes en efectes atmosfèrics.
La segona, K·Ch, és especialment útil per a la creació de personatges, el disseny de vestuari i els seus canvis d’aparença. Està pensada per ser utilitzada en departaments de vestuari, maquillatge, pròtesis i perruqueria.
"Estem donant a conèixer el producte amb llicències gratuïtes”
Martínez assenyala que Keynema ja s’ha utilitzat en pel·lícules com El 47, de Marcel Barrena. “Hem fet vendes a escoles, per exemple a l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), amb una versió una mica més especialitzada amb un cost de 100 euros l’any per alumne. Però, aquest any, el que estem fent és donar-lo a conèixer a través de l’oferta de llicències gratuïtes”, explica.
El projecte ha estat autofinançat i actualment l’empresa busca una ronda d’inversió de 300.000 euros per continuar amb la seva expansió
Actualment, l’empresa emergent compta amb gairebé 300 usuaris. Fins ara, la startup ha aconseguit una facturació d’uns 20.000 euros amb les versions acadèmiques. El projecte ha estat autofinançat i actualment l’empresa busca una ronda d’inversió de 300.000 euros per continuar amb la seva expansió.
“Ara que hem llançat la versió alfa gratuïta al mercat, durant aquest any la nostra perspectiva és començar a establir aliances amb institucions i escoles internacionals”, conclou Martínez, qui afegeix que els agradaria disposar, el 2026, d’una versió online i comercialitzar-la.