
Més enllà de Rodalies (i la resta de xarxa de l'Àrea Metropolitana de Barcelona), la mobilitat ha esdevingut un dels àmbits amb un índex de disrupció més elevat. Ho ha fet, a més, en un context de màxims històrics: després de trencar el rècord d'afluència el 2023, el passat 2024 també es van assolir màxims, amb una mitjana de 3,6 milions de trajectes diaris. Tot plegat representa un augment interanual del 8,6%. Així, els desplaçaments en transport públic ja representen un 18,2% del total de moviments que es fan cada dia a la província de Barcelona.
Les innovacions al sector no s'han fet esperar. Darrerament, han sorgit iniciatives com Awaait Artificial Intelligence SL (AWAAIT), una companyia amb seu a Barcelona que es dedica a desenvolupar sistemes d'anàlisi de vídeo en temps real, controlables a través d'aplicacions mòbils i que fan servir tecnologia d'intel·ligència artificial.
Amb aquest propòsit, els emprenedors Andreu Figueras i Xavier Arrufat van fundar AWAAIT el 2014 amb el suport de Barcelona Activa. Aquesta empresa, ubicada a Barcelona, es dedica al desenvolupament i comercialització de sistemes d'alerta i avisos basats en intel·ligència artificial. "L'any 2012, el sector tecnològic va viure una transformació significativa amb l'aparició de les xarxes neuronals profundes, conegudes com a deep learning. Atret per les oportunitats que aquesta nova tecnologia oferia, vaig decidir abandonar la meva carrera en enginyeria civil per especialitzar-me en aquest àmbit", comenta a VIA Empresa Arrufat, cofundador i CEO de la iniciativa, així com president del grup de treball sobre intel·ligència artificial a la UITP, l'organització internacional dedicada al transport públic.
Park4Dis, una solució per a persones amb mobilitat reduïda
No és l'única proposta en aquest sentit. Més enllà del transport públic, hi ha altres problemàtiques derivades. Per exemple, mentre a Barcelona, els usuaris amb mobilitat reduïda tenen dret a aparcar en una plaça de càrrega i descàrrega, en canvi, a Fuengirola no està permès. Amb aquesta idea va néixer Park4Dis, una aplicació on l'usuari pot consultar la normativa d'una manera resumida i accessible, i estar sempre informat sobre on té o no dret d'aparcar.
El 2019, Carlo Castellano va decidir crear una app amb l'objectiu que les persones amb mobilitat reduïda (PMR) poguessin estar sempre informades d'on podien o no aparcar. Sis anys després del seu naixement s'ha convertit en un projecte pioner que està disponible en més de 600 ciutats, per les quals es reparteixen més de 60.000 places. Una iniciativa que col·labora amb cinc ajuntaments per impulsar la igualtat i la dignitat d'aquest col·lectiu, sovint marginat i estigmatitzat.
Primer de tot, Castellano va fundar Soluciones de Movilidad Especiales, SL (Solmes) i l'Asociación de Personas con Movilidad Reducida (AsoPMR). Amb aquestes entitats, va desenvolupar Park4Dis, una iniciativa recolzada per Barcelona Activa, orientada a gestionar els estacionaments reservats a persones amb mobilitat reduïda i combatre l'ús indegut i el frau de les targetes d'estacionament. Per fer-ho, Park4Dis vincula les targetes d'estacionament de la UE a l'usuari en lloc del vehicle, com és comunament practicat.
Sabway ha crescut i evolucionat; ha passat de ser un proveïdor per a majoristes, a l'operador global que és avui
Però si parlem de revolució en l'àmbit de la mobilitat, també cal mencionar nous mitjans de transport que han afavorit el dia a dia de la ciutadania d'una forma sostenible. Un d'ells és el patinet elèctric. En aquest mercat, una de les startups catalanes referents és Sabway. Nascuda l'any 2015 amb el sector encara per desenvolupar, Sabway ha crescut i evolucionat; ha passat de ser un proveïdor per a majoristes, a l'operador global que és avui. "Tot va sorgir a partir d'una ruta entre germans amb Segway per Barcelona", explica a VIA Empresa Francesc Alonso, cofundador i CEO de la startup catalana.
Allà, la família Alonso Mollà va descobrir el món de la micromobilitat elèctrica, el final de la patent de Segway i a partir d'aquí van començar a moure els fils que l'han portat a ser una de les empreses emergents amb les quals treballa Barcelona Activa. "A través d'un contacte vaig estar a la Xina i vaig parlar amb un parell de marques i el negoci dels patinets elèctrics va començar a evolucionar molt de pressa", afegeix Alonso. Set anys després, el que va començar com una botiga a Sabadell compta amb més de 40 locals repartits per Catalunya, l'Estat i fins i tot Argentina. La idea és anar-se expandint també a altres països estrangers.
Toroi Marine, revolució marítima
Finalment, cal no oblidar-se d'un entorn diferent de l'urbà com és el marítim. En aquest cas, Toroi Marine, una startup nascuda el 2022 i que compta també amb el suport de Barcelona Activa, ha dut a terme la seva pròpia revolució.
En concret, ha dissenyat un sistema que "facilita l'automatització al mar", tal com explica Jordi Monfort, el seu fundador, a aquest diari. En un mercat cada vegada més poblat per usuaris que "no tenen ni els coneixements, ni la veritable voluntat d'aprendre", l'empresa ha ideat un sistema de propulsió elèctrica per a l'atracament automatitzat de petites embarcacions que faciliti la feina a l'hora de navegar. “La majoria d'automòbils incorporen sistemes d'automatització i nosaltres ara els volem aplicar al sector nàutic", expressa el fundador.