
David Torres treballava en una empresa especialitzada en visió artificial per a la indústria que va tancar portes arran de la crisi econòmica del 2008. Va ser llavors quan, juntament amb un soci, va decidir emprendre el seu propi projecte i va fundar Bcnvision, dedicada al disseny, instsal·lació i manteniment de sistemes de visió artificial per a la indústria. El 2009 eren tres treballadors i setze anys després són la referència del sector a tota la península Ibèrica, donen feina a més d'un centenar de persones i han impulsat projectes per clients com Grifols, Seat o B Braun. Tot plegat des de la seu central de Mollet del Vallès.
El moment més desafiant d'una empresa
"Els inicis van ser difícils, emprendre qualsevol negoci és complicat", recorda David Torres. Tot i això, la "il·lusió i l'energia" que tenien "podien amb tot": "Ho recordo com l'època més desafiant i il·lusionant de Bcnvision, ho teníem tot per fer". Els primers quatre o cinc anys, l'empresa es dedica sobretot a distribuir i programar els aparells de visió artificial. Com que tenien experiència en el sector, alguns clients ja es coneixien i tenien portes obertes.
Resumidament, la visió artificial consisteix a instal·lar una càmera en una línia de producció i, a partir d'algoritmes, detecti qualsevol anomalia en els productes que van passant. La manera d'aconseguir un control de qualitat exhaustiu i eficient. "La màquina té un senyal perquè es descarti qualsevol producte que surti malament", explica David Torres. Avui en dia, aquesta tecnologia està àmpliament instaurada a la indústria catalana, però el 2009 era poc coneguda: "Havíem de fer molta pedagogia, molts clients no sabien què era la visió artificial". Amb prou feines s'hi dedicaven dues empreses.

Una de les instal·lacions de visió artificial de Bcnvision en una línia productiva de Mecvil | Cedida
Els dos moments històrics de Bcnvision
I el 2018 dissenyen un nou pla de creixement que els porta a obrir delegacions a València, Madrid, Portugal, País Basc i Galícia. En aquell any eren uns 30 treballadors i facturaven 5 milions d'euros. Set anys després, amb la pandèmia pel mig, superen el centenar de persones i els 18 milions d'euros. "Un 80% de les vendes són de clients que repeteixen, la gent confia en nosaltres", celebra Torres. Una altra via de creixement va ser crear una altra empresa per vendre mòduls estables de visió artificial per l'alimentació, ja que era molt més escalable. La resta de projectes eren personalitzats.
David Torres: "Una empresa que no recerca i no innova no té res a fer"
En els seus inicis, el sector de l'automoció representava el 90% de les seves vendes. Amb els anys, molta més indústria ha anat apostant per la visió artificial. El grup té cinc àmbits d'actuació principals i equilibrats: alimentació, automoció, farmacèutic, embotellat i logística. Aquest creixement s'ha traduït en quatre empreses especialitzades en la visió artificial. Bcnvision, la societat original dedicada a solucions a mida. Nevitec, creada per oferir propostes estàndards a l'alimentació i logística. I recentment han adquirit dues companyies: PYGSA, per l'embotellament, i INVES Control, pel sector farmacèutic. "Podem instal·lar i fabricar màquines estàndards en els sectors més importants", destaca Torres. La previsió és assolir els 25 milions d'euros el 2028.
Un dels seus punts forts és la proximitat amb el client, ja que disposen d'una desena de delegacions comercials i tècniques per tota la península Ibèrica: "Assegurem una proximitat real, suport expert i alta capacitat d'implantació per optimitzar els processos productius de la indústria". El següent pas és la internacionalització, tot i que actualment un 20% de la seva facturació ja és a l'exterior.
Una altra palanca de creixement ha estat l'aposta per la recerca i el desenvolupament per explorar i implantar noves tecnologies. "Una empresa que no recerca i no innova no té res a fer", assenyala Torres, que explica que tenen un equip de deu persones exclusivament dedicat a desenvolupar noves solucions. A més, es mostra molt crític amb el paper de les administracions i institucions a Catalunya en la investigació: "Haurien de treballar per l'empresa privada i només es preocupen per agafar subvencions". Posa d'exemple el cas del Centre de Visió per Computador, que "no ha col·laborat mai" amb Bcnvision tot i que són "l'empresa número 1 a Espanya". "El País Basc està a anys llum", lamenta.
El secret de l'èxit
"El gran repte de les empreses és retenir el talent i per les empreses tecnològiques encara és més important", emfatitza David Torres, que presumeix de polítiques de flexibilitat i conciliació laboral pioneres, com donar festa un de cada dos divendres: "Estem orgullosos, si vols créixer, necessites personal qualificat". I és que el fundador de Bcnvision té clara la gran clau de l'èxit: "Tenir un equip tècnic molt bo al darrere. El secret d'una empresa són les persones, amb un bon equip serà molt més fàcil triomfar".