• Empresa
  • Brussel·les obre un procediment d'infracció a l'Estat per la seva intervenció en l'opa del Sabadell

Brussel·les obre un procediment d'infracció a l'Estat per la seva intervenció en l'opa del Sabadell

Segons l'executiu comunitari, la normativa espanyola pot soscavar els poders del Banc Central Europeu (BCE)

El ministre d'Economia del govern espanyol, Carlos Cuerpo, durant la reunió de l'Eurogrup celebrada aquest dilluns a Brussel·les | Cedida
El ministre d'Economia del govern espanyol, Carlos Cuerpo, durant la reunió de l'Eurogrup celebrada aquest dilluns a Brussel·les | Cedida
Redacció VIA Empresa | ACN
17 de Juliol de 2025 - 12:29

La Comissió Europea ha obert un procediment d'infracció a l'Estat per la intervenció del govern espanyol en l'opa del BBVA sobre el Banc Sabadell. En un comunicat publicat aquest dijous, Brussel·les considera que la llei espanyola sobre la defensa de la competència -que en l'article 60 atorga poders al Consell de Ministres per decidir sobre operacions de concentració- no està alineada amb els tractats de la UE. Segons l'executiu comunitari, la normativa espanyola pot soscavar els poders del Banc Central Europeu (BCE), que en operacions d'aquesta magnitud és l'autoritat competent. Amb l'obertura de l'expedient, Brussel·les inicia un procés perquè Espanya impulsi un canvi legislatiu que, si no es produeix, podria derivar en sancions.

 

Segons estableix a llei espanyola 15/2007 sobre la defensa de la competència, el Consell de Ministres "podrà valorar concentracions econòmiques atenent criteris d'interès generals diferents de la defensa de la competència". En el llistat de supòsits que menciona la llei hi apareixen qüestions com la defensa i la seguretat nacional, la lliure circulació de béns i serveis dins el territori nacional o la garantia d'un manteniment "adequat" dels objectius de regulació sectorial, entre altres.

A ulls de la Comissió Europea, el text xoca directament amb reglaments europeus com el mecanisme únic de supervisió, la directiva sobre requisits de capital i els tractats de funcionament de la UE, els quals estableixen quines són les competències dels estats membres en operacions de fusió bancària.

 

A ulls de la Comissió Europea, el text xoca directament ambel mecanisme únic de supervisió, la directiva sobre requisits de capital i els tractats de funcionament de la UE

A banda de fixar-se en la llei espanyola sobre la defensa de la competència, Brussel·les també dona un toc d'atenció a l'Estat pel Reial Decret 84/2015 sobre Ordenació, Supervisió i Solvència d'Entitats de Crèdit, que en el seu article 11 també estableix que "correspon al ministeri d'Economia autoritzar les operacions de fusió, escissió o cessió global o parcial d'actius i passius en els quals intervingui un banc".

De la mateixa manera, l'expedient es fixa en la disposició número 12 de la llei 10/2014, la qual també atorga competències al ministeri d'Economia en l'autorització d'operacions de fusió bancària com la del BBVA i el Banc Sabadell.

Origen de l'expedient

L'origen del procediment d'infracció obert aquest dijous neix de la denúncia d'un ciutadà que havia alertat a la Comissió Europea de possibles bretxes entre la legislació espanyola i el dret de la Unió Europea en l'operació.

Arran de l'anunci públic del BBVA per adquirir el Sabadell, les autoritats competents europees van iniciar una ronda de contactes amb Espanya per entendre amb més detall l'abast de la situació en relació amb aquesta denúncia. Després d'una sèrie d'intercanvis, Brussel·les va concloure que les disposicions del dret nacional no estaven en línia amb el dret europeu. Més endavant, arran de la intervenció del govern espanyol en l'operació, els dubtes de la Comissió Europea es van amplificar.

Següents passos

L'obertura del procediment d'infracció és un primer pas que, en el pitjor dels casos, pot acabar elevant-se a la justícia europea i traduir-se en sancions econòmiques a l'Estat. Amb l'expedient iniciat aquest dijous, la Comissió Europea notifica per carta a Espanya d'aquest primer avís i li dona dos mesos per contestar.

En cas que la resposta del govern espanyol sigui insatisfactòria, la Comissió Europea pot decidir elaborar un dictamen motivat, un document on Brussel·les expressa els seus arguments per creure que s'ha produït una infracció i detalla quines mesures s'haurien de prendre per resoldre el problema. A partir de la notificació d'aquest dictamen motivat, l'executiu comunitari obre un nou període de dos mesos perquè Espanya emeti una resposta i posi en marxa les mesures oportunes per posar remei a la situació.

Si després de tot aquest procés la Comissió considera que no s'han fet les correccions pertinents, es podria portar Espanya davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) i sancionar el país econòmicament.

Afectació sobre l'opa

L'obertura de l'expedient per part de la Comissió Europea es fixa en la legislació espanyola i, per tant, fa referència a les competències que té el govern central en operacions d'aquest tipus. Així, Brussel·les no es qüestiona l'operació de fusió en si, sinó que es limita a resoldre les disposicions jurídiques contràries al dret de la UE.

En aquest sentit, el procediment d'infracció no suposa un fre a l'operació, tot i que faltarà veure si tant els serveis jurídics del BBVA o el Sabadell l'utilitzen d'argument en la seva negociació.