• Empresa
  • Cabify, Uber i Bolt demanen al Parlament que "reconsideri" l'aprovació de la llei del taxi

Cabify, Uber i Bolt demanen al Parlament que "reconsideri" l'aprovació de la llei del taxi

Les plataformes afirmen que a Barcelona "no sobren VTC, sinó que falten taxis i VTC", i asseguren que "no competeixen" amb el taxi, sinó que el "complementen"

Un vehicle d'Uber aparcat | iStock
Un vehicle d'Uber aparcat | iStock
Redacció VIA Empresa | EP
26 de Setembre de 2025 - 10:55

Les plataformes de mobilitat Cabify, Uber i Bolt han afirmat que "tothom hi perd" amb la proposta de llei de transport en vehicles de fins a nou places presentada a Catalunya, coneguda com a llei del taxi, registrada aquest dijous al Parlament amb la previsió que entri en vigor el 2026.

 

A parer seu, els ciutadans "veuran com empitjora l'endèmica escassetat d'alternatives de mobilitat a Barcelona", i han alertat dels 4.000 llocs de treball directes que el sector assegura que es perdrien si el text es converteix en una realitat, segons informen en un comunicat publicat també aquest dijous. "Els VTC no competeixen amb el taxi: el complementen. La millor prova d'això és que taxis i VTC conviuen a les nostres plataformes oferint un gran servei a ciutadans i turistes que cada cop més fugen de la mà alçada i opten per demanar el seu viatge a través d'una aplicació mòbil", han argumentat les tres plataformes.

Els signants han destacat que a la capital catalana "no sobren VTC, sinó que falten taxis i VTC", al·legant que Barcelona és, textualment, la ciutat amb un menor ràtio de VTC i taxis per 1.000 habitants d'Europa (3,4 vehicles). Aquesta xifra és 2,1 punts per sota de París (5,5), menys de la meitat que Lisboa (8,5) o Amsterdam (8,5) i molt lluny de l'oferta disponible en ciutats com Nova York (12,3) o Londres (11,9), arribant a triplicar els temps d'espera.

 

És per això que han demanat al Govern i als grups parlamentaris que "reconsiderin els seus plans" sobre el text, registrat al Parlament per part de PSC, Junts, ERC, Comuns i CUP, i treballar amb el sector dels VTC en una llei que fomenti l'electrificació de les flotes i l'arribada del cotxe autònom.

Una ordenació del sector

La nova normativa pretén ordenar el sector i establir funcions a cada tipus de servei: taxis, vehicles de transport amb conductor (VTC), limusines i els vehicles d'Alta Disposició, una nova modalitat amb una funció similar als VTC clàssics.

Dona molt més pes al taxi, considerant-lo un servei estructural per complementar el transport públic, amb un règim tarifari oficial fixat per les administracions competents i amb l'obligació de no rebutjar el servei excepte per motius justificats.

Per contra, la nova normativa comportarà la desaparició progressiva dels VTC en no renovar les llicències que aniran caducant i només atorgar nous permisos temporals en cas que els taxistes no puguin atendre la demanda dels usuaris.

Un altre dels aspectes que inclou la nova normativa és l'exigència d'un nivell mínim de català als conductors. En el text base es comtempla un nivell equivalent al B1, però alguns partits polítics favorables a la llei, com ERC i Junts, buscaran pujar-lo fins a un nivell B2 a través d'esmenes. 

Una llei celebrada pels taxistes

En la roda de premsa celebrada aquest dijous per presentar la tramitació parlamentària de la llei també hi ha participat el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, que ha celebrat que es tracta d'una llei "pionera a tot el món" que s'ha aconseguit gràcies a les mobilitzacions constants dels taxistes i al diàleg amb els grups parlamentaris.

Així mateix, ha defensat que no vol que ningú es quedi sense feina, al contrari, sinó que advoca perquè els conductors de VTC es converteixin en taxistes i treballin sota la mateixa regulació en un sector que ha definit com a "digne", segur i que respecta les condicions laborals.