• Economia
  • Un informe de la UPC veu perill en liberalitzar les VTC a Barcelona

Un informe de la UPC veu perill en liberalitzar les VTC a Barcelona

L'estudi, encarregat per Élite Taxi, alerta que es posa en risc les zones 30 km/h i la infraestructura de carrils bici

    Manifestació de taxistes contra Uber i Cabify a Barcelona l'any 2017 | ACN
    Manifestació de taxistes contra Uber i Cabify a Barcelona l'any 2017 | ACN
    Redacció VIA Empresa | ACN
    Barcelona
    17 de Juny de 2025

    Un informe de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha avisat que la liberalització del sector de les VTC pot "comprometre greument" la mobilitat a Barcelona. L'estudi tècnic, encarregat per Élite Taxi arran de les converses amb l'IMET i l'AMB, alerta que "l'entrada massiva" de nous operadors de transport com les VTC posa en risc les zones 30 km/h, la infraestructura de carrils bici i la gestió de la càrrega i descàrrega.

     

    L'estudi, titulat Disruptors del trànsit: evidències tècniques sobre els límits del sistema viari, està signat per Joan Velázquez, l'enginyer director del Departament de Resistència de Materials i Estructures en l'Enginyeria de la UPC. El document es proposa analitzar quins són els límits de la mobilitat urbana. Un cop feta la radiografia, els considera "incompatibles" amb la liberalització massiva del transport de viatgers amb vehicles de fins a 9 places.

    "Qualsevol ampliació incontrolada del nombre de vehicles amb ànim de lucre com les VTC posaria en risc els equilibris ja fràgils del model urbà vigent", insisteix el document, que apunta a noves problemàtiques amb els carrils bici, "al límit de la seva capacitat funcional i de convivència modal". L'estudi, de 22 pàgines, posa d'exemple l'inici del carrer Aragó o la plaça Llevant, en la intersecció de la Rambla Prim amb l'avinguda Diagonal.

     

    Potencials problemes d'embús

    En paral·lel, l'informe de la UPC també assenyala les actuals dificultats en la gestió de la càrrega i descàrrega en contextos de mobilitat complexa. "Afegir milers de nous vehicles amb finalitats comercials i de transport de passatgers, com proposen algunes empreses de VTC, comportarà un risc real de saturació en zones d'alta densitat residencial o comercial", recalca el document. Alhora, s'adverteix que els vehicles ocuparien "espais ja altament tensionats" com ara la cruïlla de Calàbria amb París o la de Sardenya amb València.

    Finalment, el document també planteja problemes pel que fa als trams de 30 km/h, que suposen més del 68% de la xarxa viària de la capital catalana. De fet, veu "incompatible" la coexistència. "A diferència del taxi, que funciona amb un nombre limitat de llicències, calendaris de descans i tarifes regulades, els VTC operats per plataformes digitals no tenen actualment un encaix funcional dins d'un model basat en la contenció del trànsit i la racionalització de l'espai públic", rubrica el document.