Casa Tarradellas: l’imperi de l’alimentació dels 1.100 milions d’euros

La companyia de Gurb centra les seves inversions en projectes d'innovació i sostenibilitat enmig d’un context inflacionista

Casa Tarradellas es troba ubicada a Gurb | Cedida Casa Tarradellas es troba ubicada a Gurb | Cedida

Bones notícies pel grup osonenc Casa Tarradellas, que tanca el 2022 amb una facturació de 1.161 milions d'euros, un 8,5% més si es compara amb l'any passat. Malgrat que el context inflacionista ha afectat el preu de les matèries primeres i de l'energia, des de la companyia apunten que "han assumit aquest augment dels costos per evitar una pujada de preus i impacte al consumidor". Els objectius a curt i mitjà termini: inversions en projectes d’innovació i sostenibilitat.

De fet, el volum d’inversió en I+D, tecnologia, innovació i sostenibilitat del gegant pizzer és de 32,6 milions d’euros. Una de les innovacions més destacades és la "pizza de fermentació lenta". Es tracta d'una evolució del seu producte estrella, la pizza fresca estrenada l'any 1996. En el cas de la fermentació lenta, es busca "llargs períodes de fermentació, de fins a 24 hores, per tal d'aconseguir una massa molt tendra i lleugera".

L’aposta definitiva per la sostenibilitat

Entre les inversions de la companyia, durant el primer semestre del 2023 han posat en marxa dos nous parcs solars fotovoltaics amb una superfície de 53.000 m2 situats al seu centre d’elaboració de l’Espetec Casa Tarradellas, a Olost i Gurb. Per aquest motiu, la marca alimentària comptarà, a finals del 2023, amb una previsió de 200.000 m2 de superfície solar instal·lada, ubicada en totes les cobertes i façanes dels seus edificis i centres alimentaris. Aquesta dada suposarà un augment del 55% de superfície solar instal·lada l’any 2023 respecte a l’any anterior.

Més info: La carn i els embotits, els aliments catalans que volten pel món

“Vam ser pioners l’any 2004 en implementar una estratègia d’apostar per l’energia solar i instal·lar plaques fotovoltaiques a totes les nostres instal·lacions. Ara tenim el repte de guanyar autonomia energètica i cobrir les nostres necessitats mitjançant les energies verdes, apunta la directora de comunicació, Miquelina Saborit. La portaveu també celebra els bons resultats als rànquings de marques preferides pels consumidors, on se situa al 'top 10' de firmes com Kantar.

El catapultador definitiu de l'èxit de Casa Tarradellas va ser l’aliança amb Mercadona, que li va permetre arribar a més de 1.600 supermercats 

Finalment, des de l’any 2012, Casa Tarradellas reutilitza el plàstic excedent i retalls d’envasos gràcies a la planta de recuperació i reciclatge de plàstic. Es tracta d’un projecte pioner i innovador en el sector alimentari, basat en la recuperació i producció de plàstic de quilòmetre zero. Des de l'empresa confirmen que van reciclar un total de 1.796 tones de plàstic.

Qui hi ha a darrere d'aquest imperi de l'alimentació?

Tal com indica el nom trobem a Josep Terradellas i a la seva esposa Anna Falgueras que el 1976 van crear l'Hostal d'Osona a Vic, un petit obrador dedicat a l’elaboració de productes càrnics que comptava amb una fàbrica, una botiga i un petit restaurant. D'aquí en va sorgir el fuet Espetec, un embotit en barra que s'ha popularitzat i ha situat la ciutat dels Sants com un referent al mercat. A causa de l’èxit, va passar a denominar-se Casa Tarradellas el 1985. Van instaurar un petit canvi ortogràfic a la primera vocal, canviant la “e” per la “a”, per fer-ho més “comercial”. Una altra data per emmarcar al seu calendari va ser el 1996, ja que van impulsar la pizza fresca que va créixer tant que va preocupar, i molt, a la competència, que només en venia de congelades.

No obstant això, el catapultador definitiu va ser l’aliança amb Mercadona, primer com a proveïdor de la marca blanca Hacendado per a les pizzes, que li va permetre arribar a més de 1.600 supermercats de la companyia valenciana.

Més info: L'aposta decidida de Casa Tarradellas per l'autoconsum

Tanmateix, només té algunes taques a l'expedient: les conserves. No van triomfar i les van haver de retirar als anys 90. I també algun boicot pel seu "suposat suport al procés independentista", pel qual mai s'han pronunciat públicament ni preveuen fer-ho, ja que el 89% del seu negoci correspon al mercat nacional, segons publiquen diferents mitjans. Encara més, el català no és la llengua habitual en el seu etiquetatge.

Malgrat l'entrada de capital privat en diverses ocasions, Casa Tarradellas segueix en mans de la família fundadora. En aquest cas, el CEO de la companyia és Josep Tarradellas Falgueras, fill dels fundadors i que exerceix el càrrec des del 2006.

Més informació
Casa Tarradellas i Nestlé creen una empresa de xarcuteria
Anna N. Schlegel: “I el fuet? Hem d’exportar moltíssims productes catalans als Estats Units!”
Tradició i indústria: els embotits catalans
Avui et destaquem
El més llegit