Catalunya, entre càmpers, rodes i un canvi de vida

Augmenta l'interès pel lloguer de furgonetes càmper de segona mà gràcies al preu i la comoditat, mentre hi ha un retrocés d'autocaravanes

Terra, la furgoneta camperitzada de la Saray Espinosa i el Ruben Roque, fundadors de A Vantastic Plan a Barcelona | Cedida Terra, la furgoneta camperitzada de la Saray Espinosa i el Ruben Roque, fundadors de A Vantastic Plan a Barcelona | Cedida

Com seria explorar el món amb llibertat de moviment, sense aglomeracions i dormir sota les estrelles, envoltat de bellesa natural? La Saray Espinosa i el Ruben Roque ho fan des de fa dos anys amb la Terra, la seva furgoneta camperitzada. A Catalunya, l'interès per les càmpers ha experimentat un augment significatiu, motivat en part per la pandèmia que ha portat moltes persones a replantejar-se el seu estil de vida i les seves preferències de viatge. Segons el vicepresident de l'Associació Espanyola de la Indústria i Comerç del Caravaning (Aseicar), Ramón Terradellas, "el sector ha tingut un creixement important des del 2017, que va ser l'arrencada amb un cert volum i importància, però amb la covid-19 encara es va notar més perquè la gent veia moltes possibilitats en aquest tipus de producte, ja que els donava una facilitat de moviment, de viatge i també de seguretat física".

Quines xifres mou el sector del caravàning a Espanya? Segons fonts consultades de l'Aseicar per VIA Empresa, el sector català es troba al capdavant. Si la facturació total del sector del caravàning a Espanya ronda els 425 milions d'euros –amb uns impostos estimats per a l'Estat de 99,5 milions d’euros, entre IVA i IEDMT–, el 25% de les vendes es troben a Catalunya. 

La facturació total del sector del caravàning a Espanya ronda els 425 milions d'euros

L'any 2023, les vendes d'autocaravanes noves a Espanya van caure quasi un 20% amb 2.383 autocaravanes noves matriculades, prolongant així tres anys de descens des del boom del 2020 a causa de la pandèmia. "La situació actual no implica una pèrdua del progrés aconseguit fins ara, ja que el sector continua mostrant fortalesa i bones perspectives. No obstant això, la crisi en la indústria dels components ha frenat dràsticament el creixement que experimentàvem des del 2017", assegura el vicepresident d'Aseicar, que està convençut que aquesta crisi és passatgera.

La incertesa econòmica generada per la inflació i l'augment dels tipus d'interès està desanimant als consumidors a l'adquisició de vehicles de caravàning. Amb el preu dels préstecs en alça, finançar aquests vehicles es torna més difícil, la qual cosa impacta en la demanda del mercat. "Aquesta situació ha fet que el finançament d'un mateix producte ara sigui el doble que fa quatre anys", confirma Terradellas.

Terradellas (Aseicar): "Aquesta situació ha fet que el finançament d'un mateix producte ara sigui el doble que fa quatre anys"

L'auge de les càmpers i el declivi de les autocaravanes

La Saray Espinosa i el Ruben Roque, fundadors de ‘A Vantastic Plan’ a Barcelona
La Saray Espinosa i el Ruben Roque, fundadors de A Vantastic Plan a Barcelona | Cedida

Mentrestant, les furgonetes càmper van experimentar un augment del 20% aproximadament, amb 1.469 campers matriculades a Espanya i unes 428 campers a Catalunya, consolidant-se com les preferides en el món del caravàning. La Saray i el Rubén han aprofitat aquest auge de les càmpers per a obrir un negoci. Ho van fer oficial fa un any. "Vam començar aquest projecte sense saber molt bé en què derivaria, però sabíem que ens agradava viatjar i ens vam llançar a camperitzar. Vam veure que hi havia un nínxol en el món de les furgonetes i la vam posar per a llogar a través de la plataforma Yescapa, una plataforma que facilita i assegura el lloguer d'autocaravanes i furgonetes càmper entre particulars", assegura la Saray Espinosa, una de les fundadores de A Vantastic Plan a Barcelona, en una conversa amb VIA Empresa.

Les furgonetes càmper estan emergint com l'opció preferida per als amants dels viatges a l'aire lliure a causa de la seva grandària compacta i facilitat de maneig, a més del seu preu. "És més fàcil que una càmper es converteixi en un primer vehicle d'una família que no pas una autocaravana, ja que molts d'elles tenen dimensions que impedeixen que et puguis moure amb molta facilitat o aparcar fàcilment a qualsevol lloc", afirma el vicepresident d'Aisecar. "A més, hi ha una entrada de nou públic en el món del sector, és un públic més jove. El jovent escull un vehicle que pugui utilitzar de diverses formes, que no pas un vehicle que té un ús molt determinat com pot ser una autocaravana", afegeix Terradellas.

Les furgonetes càmper estan emergint com l'opció preferida per als amants dels viatges a l'aire lliure

El vicepresident d’Aseicar, l'associació que agrupa més del 90% de les empreses dedicades a la distribució de caravàning, assegura que la demanda continua sent elevada, tot i la incertesa econòmica. Durant el 2023, el total de vehicles del caravàning matriculats nous a Espanya va ser de 6.771 unitats, dels quals 2.383 corresponen a autocaravanes, 1.469 a campers, 1.661 a urban vehicles i 1.257 a caravanes. A Catalunya es van matricular 637 autocaravanes, 428 a campers, 447 urban vehicles i 527 caravanes.

El mercat de segona mà, a l’alça

Terra, la furgoneta camperitzada de la Saray Espinosa i el Ruben Roque, fundadors de ‘A Vantastic Plan’ a Barcelona
Terra, la furgoneta camperitzada de la Saray Espinosa i el Ruben Roque, fundadors de A Vantastic Plan a Barcelona | Cedida

Amb la demanda superant l'oferta, els compradors estan optant per vehicles de segona mà, la qual cosa està impulsant un augment en les vendes en aquest segment. Segons dades d'Aseicar, els vehicles usats el 2023 van representar una facturació de 130 milions d'euros i la facturació per lloguer en el sector, per la seva part, s'estima en uns 28 milions d'euros.

Negoci rodamón

El sector és tan ampli que a més d’oferir la possibilitat de viure sobre rodes recorrent el món, també s’hi pot tenir un negoci rodamón. Els foodtrucks, furgonetes que tenen cuines i fan la funció d’un restaurant, també estan en auge. No sols ofereixen una alternativa gastronòmica única, sinó que també poden tenir un impacte econòmic positiu a la regió contribuint a la creació d'ocupació i el turisme gastronòmic.

 

Més informació
Coparentalitat: pares compartits, despeses compartides
Catalunya "Sí vol" més casaments
Bloome, o quan l'estètica i l'ètica van de bracet
Avui et destaquem
El més llegit