Catalunya participa del 30 de setembre al 2 d’octubre a la 17a edició de Fruit Attraction, la principal fira internacional del sector hortofructícola. La participació catalana està coordinada per Prodeca –empresa pública del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació–, que acompanya 30 empreses i entitats catalanes en un estand conjunt a l’Espai Catalunya, dins el Pavelló 5.
La secretària general d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Cristina Massot, la Secretària d’Alimentació, Rosa Cubel, la directora general d'Agricultura i Ramaderia, Rosa Altisent, el director general d'Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia, Joan Gòdia, i la directora de Prodeca, Dèlia Perpiñà, visitaran l’estand de Catalunya a Fruit Attraction per donar suport directe a les empreses participants. Aquesta presència institucional reforça el compromís del Departament d’Agricultura i de Prodeca amb la projecció exterior del sector i amb l’acompanyament al teixit empresarial en els processos d’internacionalització.
L’edició d’enguany arriba en un moment estratègic per al sector, marcat per la conveniència d’obrir nous protocols fitosanitaris i consolidar els existents per tal de garantir l’accés a mercats prioritaris. Les prioritats actuals d’obertura de nous mercats per a la fruita dolça catalana se centren sobretot a Àsia i a Llatinoamèrica, en especial l’obertura del protocol a Mèxic amb la fruita de llavor (poma i pera), que ja compta amb potencials compradors amb interès. Addicionalment, altres prioritats pel sector són l’obertura de nous protocols en altres mercats com la pruna a Corea del Sud, la poma a Taiwan i Xile, la cirera al Canadà, la poma i cirera a l’Argentina i la fruita de pinyol als Estats Units.
Un dels obstacles que cal superar en aquests mercats són les exigències fitosanitàries prèvies a l’obtenció dels protocols d’exportació, així com el factor logístic del temps de trànsit, que en el cas dels enviaments marítims a Àsia pot arribar als quaranta dies. Per aquest motiu, Prodeca i el Departament d’Agricultura posen l’accent en negociar condicions més favorables i en cercar alternatives logístiques per garantir la viabilitat comercial.
Un dels obstacles que cal superar en aquests mercats són les exigències fitosanitàries prèvies a l’obtenció dels protocols d’exportació
Amb l’objectiu de donar resposta al sector, Prodeca impulsa grups de treball sectorials de fruita dolça i de cítrics com a espais de debat i planificació estratègica, que permeten establir prioritats de mercat, reforçar instruments tècnics i comercials i fomentar la professionalització del sector. En paral·lel, es treballa institucionalment per agilitzar els protocols i, en l'àmbit comercial, es potencia la presència a fires internacionals i l’organització de trobades amb compradors dels mercats d’interès.