El sector espacial català s’enlaira cap a un espai cada vegada més democràtic. Així s’ho proposa l'Estratègia NewSpace de Catalunya, impulsada pel Govern a través de la Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball i amb la participació de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), la Fundació i2CAT i l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC). En tan sols quatre anys, l'Estratègia està permetent accedir a l’espai actors més petits, tant públics com privats: des d’empreses emergents, fins a grans companyies, passant per les petites i mitjanes empreses, així com entitats públiques que es troben a la cerca de noves oportunitats del sector espacial. Tot, amb la finalitat d’afavorir una gran varietat de sectors i beneficiar el territori.
“El sector espacial català està en creixement per diversos motius; el més clar, el creixement que està tenint en l’àmbit mundial”, apunta a VIA Empresa Josep Colomé, director de l'Àrea de Promoció del Sector Espacial de Catalunya dins l'Institut Estudis Espacials de Catalunya (IEEC). Colomé assegura que el sector espacial està proveint serveis a cada vegada més àmbits, fet que suposa “una porta a la digitalització de la majoria de serveis o necessitats que cobreixen tant el sector públic com el privat”.
Colomé: “El sector espacial català està en creixement per diversos motius; el més clar, el creixement que està tenint a escala mundial”
Un tren que Catalunya no va voler deixar escapar
En aquest sentit, el director de l'Àrea de Promoció del Sector Espacial de Catalunya dins l'IEEC assegura que el creixement d’aquest àmbit a escala mundial “ja es va preveure fa uns anys”, motiu pel qual Catalunya no va voler deixar escapar aquest tren amb la creació de l’Estratègia NewSpace. “Malgrat ser un ecosistema petit, té un potencial de creixement molt fort”, assegura Colomé, qui subratlla que “la conjuntura internacional està creixent d’una forma molt sòlida, així com l’auge de les iniciatives produïdes tant a Europa com a la resta del món”.
Si bé el NewSpace Economy Congress, impulsat per la Cambra de Comerç de Barcelona i la Generalitat de Catalunya en el marc de l'Estratègia NewSpace de Catalunya, pretén mostrar a l’exterior les capacitats de què disposa el territori en aquest àmbit, també suposa l’oportunitat idònia per projectar-lo de portes en dins “per tal que la societat catalana sigui conscient de què és aquest ecosistema i de quines solucions proporciona”, segons afegeix Colomé.
Enlairar a l'espai des d'un dels millors hubs tecnològics d’Europa
En l’actualitat, Catalunya compta amb una experiència substancial en recerca i innovació, i un ecosistema digital de primer nivell que contribueix decisivament en l’impuls del NewSpace. Ho fa gràcies a la sinergia amb àmbits de coneixement com la intel·ligència artificial, la ciberseguretat, l’electrònica avançada per a sensors i ordinadors, la impressió 3D o les comunicacions segures i comunicacions mòbils de nova generació, entre d’altres. Tot, amb un ecosistema emprenedor que en els darrers anys s’ha consolidat com un dels millors hubs tecnològics d’Europa.
🚀 #SaveTheDate
— TIC Catalunya (@tic) September 16, 2024
🛰️ L'1 i 2 d'octubre arriba de nou el New Space Congress #NewSpace24, el 1r gran esdeveniment català del sector aeroespacial i ecosistema #NewSpace
🤝Organitzat per @tic i @CambraBCN
📍#LaLlotjaDeMar
Programa i inscripcions 👉 https://t.co/vvANJ6vdmY pic.twitter.com/SfaZNddrlv
L’Estratègia és liderada per Polítiques Digitals, i cadascuna de les tres entitats que l’impulsen -IEEC, i2Cat i ICGC- aporten el coneixement i eines de tres branques diferents: la primera se centra en les tecnologies espacials; la segona en les tecnologies digitals avançades i comunicacions; i la tercera compta amb un elevat grau de coneixement a l’hora de fer servir totes les dades obtingudes de l’espai per generar informació d’utilitat. “Cal tenir en compte, a més, altes actors del sector públic que s’involucren per estendre aquesta col·laboració, com ara Acció o la Cambra de Comerç de Barcelona, que també té una iniciativa pròpia”, apunta Colomé, sense deixar de mencionar els centres de recerca catalans.
D’altra banda, quant al sector privat, el director de l'Àrea de Promoció del Sector Espacial de Catalunya dins l'IEEC distingeix dos grans blocs: d’una banda, el sector industrial vinculat a les tecnologies espacials, destinat, entre d’altres, a construir satèl·lits, llançar-los i aconseguir unes dades determinades; i, de l’altra banda, tots aquells actors que desenvolupen aplicacions arran de les dades obtingudes. “A Catalunya tenim una mica de tot, i, precisament, està en creixement tota la cadena de valor que inclouen aquests actors”, explica.
Casos d'èxit catalans
A tall d’exemple, com a exemples de cas d’èxit catalans, les firmes Open Cosmos i Pangea Aerospace han estat recentment anunciades per part de l’Agència Espacial Europea (ESA) com a membres del grup assessor (advisory board) de l’organisme. “És un exemple d’èxit català”, afegeix Colomé, qui assegura que “es tracta d’una manera objectiva de destacar empreses del territori”.
Open Cosmos i Pangea Aerospace han estat recentment anunciades per part de l’Agència Espacial Europea (ESA) com a membres del grup assessor de l’organisme
Representants de les dues catalanes mencionades, com ara Rafel Jordà, CEO d’Open Cosmos i Xavier Llairó, COO i cofundador de Pangea Aerospace, seran presents durant el NewSpace Economy Congress i prendran part de la primera jornada a la taula rodona El Salt a l'Espai de Catalunya: Internacionalització del Nou Ecosistema Espacial, prevista el pròxim 1 d’octubre a les 16.45 hores. Seran acompanyats per Kristina Nikolaus, CEO i cofundadora d’OKAPI:Orbits i Cristina Serradell, directora de la Unitat de Negoci Internacional d’Acció per parlar sobre el posicionament i projecció global de les empreses catalanes en el sector, així com la capacitat de la regió per atraure empreses internacionals.