
El 19 d’abril de 2024, tot just ara fa poc més d’un any, Chery anunciava l’acord per a fabricar vehicles a l’antiga planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. Aquell va ser un moment molt especial per molts motius, tant per a l’empresa xinesa (que fabrica més de 2,5 milions de vehicles l’any a tot el món) com per als seus socis locals, Ebro. També era una molt bona notícia per als més de 1.000 treballadors que encara estaven a la bossa de col·locació originada amb el tancament de Nissan. El projecte de reindustrialització de la planta trobava, per fi, un soci industrial sòlid, amb múscul, tecnologia, experiència en manufactura i cartera de productes.
Repassem, breument, els principals punts de l’acord que es va anunciar aquell dia i que s’ha anat concretant en el decurs dels mesos que van seguir aquell acte. Bàsicament, l’acord contemplava tres punts principals:
- Chery prenia una posició (minoritària) en l’empresa que gestiona la planta productiva, que passava a anomenar-se Ebro Factory.
- Chery, amb els socis locals, fabricaria i comercialitzaria vehicles Chery sota la marca Ebro, per la qual cosa es va crear una nova empresa en què el soci xinès manté, també, una posició minoritària.
- Chery encarregaria a l'Ebro Factory la producció dels seus vehicles d’altres marques (concretament Omoda i Jaecoo) per al mercat espanyol i, posteriorment, l’europeu en el seu conjunt.
El projecte va arrencar amb l’embranzida habitual dels fabricants xinesos emergents. En part, això va ser possible gràcies a una línia d’assemblatge que permetia muntar els vehicles ja fabricats, desmuntats i transportats des de la Xina. Però no ens equivoquem, puix que aquest no és l’objectiu final de l’aterratge de Chery a Barcelona: va ser un primer pas per a entrar en el mercat de forma ràpida i contundent, com així ha estat. Amb prou feines en set mesos, Ebro ja ha superat les 5.000 unitats venudes i ha copat més de l’1% de la quota de mercat dels SUV (vehicles lleugers d’aparença tot terreny). En paral·lel, la fàbrica ha patit una transformació i rehabilitació profunda que l'ha dotat de les capacitats necessàries per a localitzar la producció i els processos fabrils necessaris.
El projecte industrial sembla molt ben encaminat, complint les expectatives de creixement establertes inicialment pels socis o, fins i tot, superant-les
Actualment, la planta ja està immersa en un procés d’escalada productiva que preveu arribar a les 100.000 unitats anuals en un parell d’anys, amb un increment progressiu de l’ocupació fins a superar els 3.000 llocs de treball. Aquest full de ruta preveu, també, la futura unitat d’assemblatge de bateries, anunciada abans de l’estiu, cosa que permetrà reduir dependències externes i avançar cap a una producció més sostenible (que és un dels objectius indestriables del projecte en el seu conjunt).
En definitiva: el projecte industrial sembla molt ben encaminat, complint les expectatives de creixement establertes inicialment pels socis o, fins i tot, superant-les. Tot plegat, doncs, aparentment confirma l’èxit de la reindustrialització de l’antiga planta de Nissan.
El segon pas de Chery
Però aquell mateix 19 d’abril de 2024 es van produir dos moments especialment significatius i que, aclaparats per l’excitació del moment, segurament van passar un pèl desapercebuts. El primer va ser una frase que els directius de Chery van pronunciar textualment i que ja havien fet servir el dia que van presentar la marca Omoda, dos mesos abans, en un acte celebrat a Madrid: “In Europe, for Europe” (a Europa, per a Europa). El segon moment va ser l’anunci que Chery exploraria la possibilitat d'ubicar activitats de més valor afegit a Barcelona (referint-se al desenvolupament de projectes de disseny i de tecnologia).
Fa unes setmanes, coincidint amb un viatge del president Illa a Wuhu, ciutat xinesa on Chery té la seva seu, es va confirmar l’obertura d’un centre d’R+D a Cornellà de Llobregat.
Amb el recent anunci, Chery envia un missatge potent: no es tracta només de muntar cotxes, sinó també de dissenyar, adaptar i innovar des d’aquí per al mercat europeu
Fixem-nos-hi bé: tot encaixa. El projecte continua avançant, fidel al seu esperit inicial i a la seva ambició. Amb el recent anunci, la companyia xinesa envia un missatge potent: no es tracta només de muntar cotxes, sinó també de dissenyar, adaptar i innovar des d’aquí per al mercat europeu. Però és que aquest és un moviment coherent amb l’interès que des d’un bon inici van demostrar en l’aliança amb una marca històrica barcelonina (europea): Ebro. I és que no ho perdem de vista: “In Europe, for Europe”.
Aquest pas té una importància estratègica enorme. Significa que Barcelona no serà únicament una base productiva, sinó un hub integral on la companyia combina enginyeria, innovació i fabricació. I això pot marcar un punt d’inflexió no només per a Chery, sinó per al conjunt del sector de l’automoció a Catalunya.

El centre d’R+D de Chery a Cornellà estarà orientat a l’adaptació i el disseny de vehicles pensats específicament per al mercat europeu. La feina inclourà calibratges, homologacions, adaptació d’interiors, experiència d’usuari i tot allò que determina la percepció de qualitat dels consumidors europeus. Recordeu? “In Europe, for Europe”.
A més, la proximitat física amb la planta de la Zona Franca reforça la capacitat d’integrar el disseny i la fabricació. Enginyers i tècnics podran validar canvis i millores de manera immediata a la línia de producció, fet que reduirà temps i costos i que garantirà que els vehicles compleixen tant amb les exigències normatives com amb les expectatives dels clients. Aquesta no és una innovació puntual de Chery, sinó que exemplifica un canvi de paradigma que, afortunadament, vivim els darrers anys: s’han acabat els temps en què les empreses trossejaven la cadena de valor i enviaven l'R+D “aquí”, la fabricació “allà” i les vendes “acullà”.
Tenir un centre d’R+D local “enganxat” a l’Ebro Factory és un element essencial per a garantir-ne l’èxit i la seva consolidació a llarg termini
I és que els cicles de vida dels productes s’acurten, la necessitat de testejar les innovacions ràpidament amb el mercat és un imperatiu en la gestió empresarial, l’adaptació dels productes als gustos i sol·licituds de cada mercat s’han de produir amb immediatesa, etc. En definitiva: cal que la conceptualització, la recerca, el desenvolupament, el disseny, la fabricació i el servei a client estiguin integrats en indrets estratègics. No podem innovar en la distància, no ens podem permetre el luxe de perdre temps, diners i CO₂ en les operacions que lliguen les diferents etapes de la nostra cadena de valor.
En aquest context, doncs, tenir un centre d’R+D local “enganxat” a l’Ebro Factory és un element essencial per a garantir-ne l’èxit i la seva consolidació a llarg termini. Per altra banda, no només aporta velocitat i robustesa al procés d’innovació de l’empresa, sinó que, a més a més, genera efectes d’arrossegament sobre proveïdors, universitats i centres de recerca i tecnològics. Catalunya ja disposa d’una cadena de valor molt completa en automoció: grans fabricants, enginyeries, empreses de software i electrònica, i una xarxa de proveïdors amb un pes específic a escala estatal i europea. L’arribada de “Chery R+D” hi afegeix massa crítica i pot esdevenir un catalitzador de projectes en àmbits com els sistemes de conducció autònoma, el vehicle connectat, els interiors sostenibles o la validació de nous materials.
També és una gran oportunitat per al talent de les nostres escoles i universitats. La combinació de fabricació i R+D en un mateix indret crea itineraris professionals complets, des de la formació professional fins als doctorats industrials, i pot ajudar a retenir i atreure enginyers en un moment de gran competència internacional pel talent. Coneixem el potencial d’oportunitats com aquesta, a casa nostra, perquè ho hem viscut en casos com l’evolució que va experimentar la fàbrica de la multinacional americana HP a Sant Cugat, que va passar de la pura fabricació de productes a esdevenir el centre d’excel·lència global per l’empresa en negocis estratègics com la impressió de gran format o la impressió 3D.
Les coses estan passant molt de pressa... i, potser, Chery no sigui un cas aïllat. També l’any 2024, l’empresa química xinesa Wanhua va obrir un centre d’R+D a Cornellà. En aquest cas, orientat a donar servei als seus clients europeus i a desenvolupar projectes de recerca aplicada. El missatge sembla evident: les multinacionals xineses no només busquen capacitat productiva a Europa, sinó que, cada cop més, volen establir-hi centres d’innovació i enginyeria.
Això respon a diversos factors: a més dels que ja mencionats anteriorment pel cas de Chery, recentment s’hi ha afegit la conveniència de reduir riscos davant possibles aranzels i mesures proteccionistes. Situar tant la producció com la innovació dins de la Unió Europea (UE) és, en aquest sentit, una estratègia de resiliència, atès que afegeix valor a la producció a Europa i, per tant, redueix els imports que les multinacionals han de satisfer en concepte de taxes a la importació. Recordeu? “In Europe, for Europe”.
Probablement estem davant d’una nova tendència: la d’empreses xineses que ja no venen aquí només a produir, sinó també a pensar, dissenyar i innovar des del nostre territori
En definitiva, l’obertura del centre d’R+D de Chery a Catalunya no és només una notícia positiva en si mateixa: exemplifica un canvi qualitatiu extremadament interessant. Si aquest moviment s’acompanya de la consolidació de la planta de la Zona Franca, de la generació de talent i de la col·laboració amb l’ecosistema industrial i d’innovació locals, Catalunya haurà reforçat, clarament, la seva posició com a regió industrial de referència a Europa. Probablement estem davant d’una nova tendència: la d’empreses xineses que ja no venen aquí només a produir, sinó també a pensar, dissenyar i innovar des del nostre territori. I això obre una finestra d’oportunitat que cal aprofitar.
Recordeu? “In Europe, for Europe”... o era “In Barcelona, for Europe”?