• Empresa
  • Condemna milionària a una empresa de neteja per tenir 500 treballadores com a falses autònomes

Condemna milionària a una empresa de neteja per tenir 500 treballadores com a falses autònomes

La plataforma Clintu haurà d'abonar 1,29 milions d'euros en concepte de quotes impagades a la Seguretat Social

Els impulsors de Clintu | EP
Els impulsors de Clintu | EP
Redacción VIA Empresa
Barcelona
29 de Juny de 2023
Act. 29 de Juny de 2023

El jutjat número 15 de Barcelona ha decretat que 505 treballadores de la llar tenen una relació laboral amb la plataforma Clintu, en un judici iniciat per una demanda de la Seguretat Social. El magistrat ha certificat l'opinió d'Inspecció de Treball que ja va determinar que Clintu no feia d'intermediària sinó que organitzava i prestava el servei de neteja. La decisió no és ferma i l'empresa pot presentar recurs davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). Si les instàncies judicials superiors emeten una sentència en el mateix sentit, l'empresa haurà de pagar 1,29 milions a la Seguretat Social per les cotitzacions que deu per no donar d'alta les treballadores entre desembre de 2014 i febrer del 2019.

 

La defensa de les empleades van assegurar al judici que les netejadores, que són dones, de més de 45 anys i la majoria de les quals estrangeres, no tenien capacitat de negociar les condicions i sovint eren de perfil vulnerable per edat o origen. Al seu torn, Clintu ha negat cap vinculació amb elles i defensen que només "facilitaven" el contacte entre les parts. La sentència assegura que "hi ha indicis d'alienitat" en la relació entre treballadores i Clintu, ja que les netejadores "no assumeixen el risc i la ventura de l'activitat, sinó que correspon a l'empresa". El text detalla que era Clintu qui organitzava l'adjudicació, validava i confirmava la prestació dels serveis.

L'empresa haurà de pagar 1,29 milions a la Seguretat Social per les cotitzacions que deu per no donar d'alta les treballadores el 2014 i el 2019

El jutge també apunta que qualsevol retard o falta de presentació del netejador es gestionava a través de Clintu i no entre el client i el treballador. Alhora, la sentència assegura que l'aplicació permetia valorar els serveis prestats per les netejadores i que l'empresa s'havia posat en contacte "amb les que acumulaven incidències, sol·licitant explicacions i avisant que se'ls bloquejaria l'accés a la plataforma".

 

A l'hora de fixar el preu, la plataforma en suggeria un per mitjà d'un algoritme en una franja limitada d'entre 9 a 25 euros l'hora. Clintu establia recàrrecs en cas que els serveis es prestés fora de la primera zona de transport de Barcelona. A més, els horaris de feina estaven delimitats de 8.00 a 22.00 hores.