Dàlia, la startup catalana que trenca els tabús de la salut íntima de la dona

L’empresa emergent abraça des de la menstruació fins a la menopausa, passant per l'educació sexual i la salut del sòl pelvià

Els impulsors de Dàlia, la startup que trenca els tabús de la salut íntima de la dona | Cedida Els impulsors de Dàlia, la startup que trenca els tabús de la salut íntima de la dona | Cedida

Parlar de salut íntima és encara un tema tabú, una informació privilegiada per a pocs. La necessitat de naturalitzar aquest tema i proporcionar eines per a l'autoconeixement és crucial per a millorar la salut de les dones, tot i que continua sent qüestionada. Catalunya, amb el Pla integral d'equitat menstrual i climateri 2023-2025, impulsat pel Departament d'Igualtat i Feminisme amb la participació de tots els departaments de la Generalitat de Catalunya, va ajudar a disminuir aquest estigma situant Catalunya com a una de les primeres regions del món en distribuir gratuïtament productes menstruals reutilitzables. El llançament de La meva regla, les meves regles el passat mes de març va suposar un abans i un després a la vida de les dones catalanes. Per què a les empreses no s'ofereixen els recursos necessaris per a millorar la salut íntima de la dona treballadora?

Per aquest motiu, els emprenedors Marc Santamaria, Montse Iserte i Joan Bover van llançar el 2021, amb el suport de Barcelona Activa, ​​Dàlia, una startup a Barcelona que es dirigeix a les dones i ofereix un enfocament integral de la salut íntima, que inclou des de la menstruació fins a la menopausa, passant per l'educació sexual i la salut del sòl pelvià. Neix amb el propòsit de positivitzar la salut íntima i enderrocar l’estigma social.

"Dàlia és una startup que acompanya totes les etapes íntimes de la dona des de la infància fins a la maduresa", apunta el cofundador i director comercial a VIA Empresa. Santamaria destaca que ho fan a través de tres potes. Una és la fabricació de producte, com la copa menstrual que es buida sense retirar de la vagina, la segona és la pota de comercialització amb dues botigues al centre de la ciutat de Lleida i Girona, “un punt de trobada per compartir, divulgar i trencar tabús” i l'última és la part de divulgació de la mà de la seva sòcia i sexòloga Montse Iserte, que imparteix xerrades i tallers sobre la salut íntima de la dona a les diferents botigues.

Santamaria (Dàlia): "Dàlia és una startup que acompanya totes les etapes íntimes de la dona, des de la infància fins a la maduresa”

La salut íntima de la dona en 360 graus

Dàlia és una startup que acompanya totes les etapes íntimes de la dona des de la infància fins a la maduresa
Dàlia és una startup que acompanya totes les etapes íntimes de la dona des de la infància fins a la maduresa | Cedida

El cofundador de Dàlia, Marc Santamaria, es va proposar investigar la viabilitat de proporcionar un servei complet d'educació sobre la sexualitat i la vida íntima. El seu objectiu era crear un projecte especialment dissenyat per acompanyar les dones en totes les fases de la seva vida, integrant educació, salut i benestar. Arran del seu treball final del grau d'investigació de mercat i màrqueting sobre els productes de la sexualitat a Catalunya, i un segon estudi de com havia de ser aquest espai, es va adonar que "hi havia molta falta d'informació i molts tabús que encara no s'havien trencat", apunta. "Actualment, els productes íntims es poden trobar a les farmàcies, però aquestes no estan especialitzades en aquest tipus de productes i la varietat és limitada. A més, no hi ha un acompanyament adequat. D'altra banda, els sex-shops se centren exclusivament en la sexualitat. Per tant, mancava un espai que abordés la salut íntima de la dona de manera integral, de 360 graus", afegeix el cofundador de Dàlia.

D'aquesta forma, va parlar amb la sexòloga i R+D de producte, Montse Iserte i amb el CEO i cofundador, Joan Bover per aconseguir un punt de vista més integratiu. D'aquí en van sorgir la primera botiga de Dàlia a Lleida, la primera botiga física a Europa a oferir un enfocament integral de la salut íntima. Més tard van expandir-se a Girona amb el propòsit d'arribar a Barcelona en un futur no molt llunyà: "Vam haver de parar l'expansió perquè vam guanyar la licitació de la Generalitat per proveir alguns productes menstruals reutilitzables que les farmàcies catalanes reparteixen gratuïtament en el marc del Pla integral d'equitat menstrual i climateri 2023-2025", afirma Santamaria. Assegura que es tracta d'un contracte molt elevat per a una empresa molt petita i volen dedicar tots els seus esforços, ja que "és com una ronda d'inversió".

Santamaria (Dàlia): "Mancava un espai que abordés la salut íntima de la dona de manera integral, 360 graus"

A Catalunya una de cada quatre dones i persones menstruants han tingut dificultats per aconseguir productes menstruals, i dues de cada cinc no han pogut adquirir el producte que volien. Per això, des del març, les farmàcies catalanes ofereixen productes menstruals reutilitzables de manera gratuïta per assegurar un accés equitatiu. Aquesta iniciativa beneficia aproximadament a 2,5 milions de dones en edat menstrual. També té un efecte positiu en l'economia personal, ja que l'ús de copes menstruals pot reduir la despesa a uns 145 euros al llarg de la vida fèrtil, comparat amb els 2.500 euros que costen els tampons i compreses d'un sol ús, segons dades de la Generalitat de Catalunya. 

L’Eureka Cup, l’única copa menstrual que no cal treure-la per buidar-la

L’Eureka Cup, l’única copa menstrual que no cal treure la per buidar la
L’Eureka Cup, l’única copa menstrual que no cal treure la per buidar-la | Dàlia

“A Dàlia tenim l’única copa menstrual que es buida sense retirar de la vagina, amb la comoditat que això suposa quan has de sortir fora, atès que els banys públics no estan gaire preparats per a la higiene menstrual”, afirma Santamaria, qui assegura que es tracta d'un fenomen que els diferencia de la resta del sector. Aquesta copa menstrual dissenyada per la Montse Iserte en col·laboració amb enginyers de la UPC de Barcelona facilita la vida de totes aquelles persones que l’utilitzen, ja que manquen espais més còmodes que els lavabos comuns on la pica està a l’exterior del vàter, la qual cosa dificulta el canvi d’aquest producte d’higiene menstrual.

El concepte de Dàlia ja prometia convertir-se en un èxit des dels seus inicis quan, dos anys després de sortir al mercat van guanyar la licitació de la Generalitat per proveir alguns productes menstruals reutilitzables. Des de llavors, l'empresa emergent catalana està en auge i compta amb una facturació de 500.000 euros el 2023. "Tenim una previsió d'arribar a un volum de facturació de quasi un milió d'euros per acabar el 2024", apunta el cofundador, qui explica que en l'actualitat Dàlia està destinant bona part dels seus esforços a créixer per convertir-se en el referent quant a educació afectiva-sexual a Catalunya, "quan tinguin un dubte o curiositat sobre la seva salut íntima volem que puguin venir a Dàlia", apunta. L'empresari detalla que han començat a treballar uns bons fonaments per créixer, ja que "és necessari construir aquests bons fonaments per després poder escalar més ràpid".

Més informació
Seven Sector, el Securitas Direct d’Internet per a les pimes
eTrivium, la startup que evita la fuga de coneixement
Bloome, o quan l'estètica i l'ètica van de bracet
Avui et destaquem
El més llegit