• Empresa
  • Delectatech, el Google Maps català del sector Horeca

Delectatech, el Google Maps català del sector Horeca

La firma ha impulsat una eina que recull informació de més de 260.000 establiments de prop de 6.000 ciutats d’arreu de l’Estat

L'equip de Delectatech | Cedida
L'equip de Delectatech | Cedida
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
08 de Febrer de 2024

“Les màquines treballen amb big data, però les persones treballem amb small data”. Amb aquesta premissa, XavierMallol va impulsar Delectatech, una eina nascuda per recopilar i democratitzar la informació del sectorHoreca i, amb l’ajut de la intel·ligènciaartificial, obtenir una fotografia cada vegada més nítida d’un sector que té molta feina al davant en termes de digitalització: segons un estudi elaborat per la firma en col·laboració amb el BCCInnovation destinat a analitzar la maduresa digital de més de 240.000 establiments d’arreu de l’Estat, només un 15,93% són considerats “altament digitals”, davant el 80,37% que adopta les darreres innovacions tecnològiques una vegada ha estat testejada pels early adopters o la fa servir gran part del mercat.

 

Mallol va conèixer en MarcGuerrero al curs Idees amb Futur de BarcelonaActiva “quan tot allò relacionat amb la intel·ligència artificial feia una mica de por”. Aquell va ser l’inici de Delectatech que, malgrat constituir-se el 2014, el desenvolupament del seu motor d’IA capaç de llegir i comprendre qualsevol contingut relacionat amb el sector de la restauració va significar cinc anys de recerca. 

Només un 15,93% d’establiments del sector de la restauració és considerat “altament digital”

El Google Maps de la restauració

Així, el 2019, Delectatech va esdevenir el cens d'establiments més complet, fiable i actualitzat del mercat. “Va ser un període complicat, a Espanya és molt difícil investigar, ja que no acostumes a obtenir finançament fins que no tens una certa tracció”, explica Mallol a VIA Empresa, assegurant que “s’acostuma a finançar el que ja funciona”.

 

Els primers assajos del sistema, que van coincidir amb l’esclat de la pandèmia, van servir als fundadors per adonar-se que “el negoci era més rendible si l’enfocàvem en l’àmbit de la distribució”, comenta l’empresari. En aquesta direcció, el 2021 va sortir al mercat FoodRadar, un programari en què fabricants i distribuïdors accedeixen a un “Google Maps, però del sector de la restauració”, capaç de segmentar el mercat en temps real. “El nostre punt diferencial respecte de la companyia és que oferim una visió molt actualitzada i detallada”, afegeix Mallol.

Millor startup en l’àmbit del comerç al detall

En els darrers anys, els esforços en innovar i apostar per una tecnologia que encara no havia demostrat el seu potencial van comportar un seguit de reconeixements per a Delectatech, com ara el de Millor startup en l’àmbit del comerç al detall per part de companyies com IBM o Telefónica. Actualment, la firma, composta per un equip de 20 persones, compta amb informació de més de 260.000 establiments de prop de 6.000 ciutats que, en conjunt, sumen 32.000 cartes i menús.

Delectatech compta amb informació de més de 260.000 establiments de prop de 6.000 ciutats que, en conjunt, sumen 32.000 cartes i menús

Dades, bona tecnologia i coneixements del sector

“Des de la sortida de Food Radar, el nostre creixement s’ha triplicat any rere any, ja que tecnològicament som cada vegada molt més forts”, apunta Mallol, qui descriu les tres claus necessàries per desenvolupar una eina d’intel·ligència artificial: “Dades, bona tecnologia i coneixements del sector”. Davant la “bona acollida” del programari a l’Estat, l’empresari preveu ampliar l’equip de Delectatech als 30 treballadors i expandir-se a Europa: “Volem convertir-nos en una startup internacional i esdevenir el proveïdor de dades més gran a Europa i, en un futur, al món”.

Xavier Mallol, CEO de Delectatech | Cedida
Xavier Mallol, CEO de Delectatech | Cedida

Així, Delectatech celebra el seu desè aniversari en un any de nous horitzons en què el seu fundador valora positivament els reptes superats en “la muntanya russa de l’emprenedoria, especialment en projectes tecnològics”: “És fonamental no tornar-te boig quan les coses van bé, ni deprimir-te quan van malament”. En aquest sentit, Mallol subratlla la importància de comptar amb un bon equip i de “ser capaç de treballar en qualsevol posició de la teva companyia, però que qui ho faci sigui sempre millor que tu”.