• Empresa
  • El ‘dron-delivery’ a Catalunya: realitat o ficció?

El ‘dron-delivery’ a Catalunya: realitat o ficció?

Aldora Tech disposa d’una tecnologia dron que, entre altres serveis, s’enfoca en l’enviament en emergències i serveis mèdics

Aldora Tech ha assolit una facturació de 40.000 euros durant la primera meitat del 2023 | Cedida
Aldora Tech ha assolit una facturació de 40.000 euros durant la primera meitat del 2023 | Cedida
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
20 de Juliol de 2023

Els drons han esdevingut el resultat d’anys d’innovació i de tecnologia. Han passat de ser percebuts com un objecte futurista a esdevenir una realitat en el nostre dia a dia. Pel manteniment d'infraestructures, per a tasques de vigilància i seguretat, per a la producció audiovisual, o simplement per saber què veuen els ocells; els drons, també destinats a l’oci, suposen una eina molt versàtil cada vegada més accessible per a la societat. De fet, l’Estat va tancar el 2022 amb més de 71.100 operadors de drons registrats a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).

 

Un d’aquests milers d’operadors registrats a l’AESA és Aldora Tech, una iniciativa que van cofundar Eduard Gómez, Francesc Viaplana i Ferran Lumbierres al 2021, quan van decidir fer servir la tecnologia dron per resoldre les necessitats de la societat. Es tracta d’un projecte que va disposar del suport d’un programa de preacceleració de Barcelona Activa, i que ja fa dos anys que treballa per evolucionar cap a les ciutats intel·ligents.

L’Estat va tancar el 2022 amb més de 71.100 operadors de drons registrats a l’AESA

“Vam identificar necessitats d’ineficiències logístiques en entorns rurals, així com una falta de recursos essencials o accés a serveis bàsics, per exemple, hi ha farmàcies que només obren un parell de dies”, assenyala Gómez a VIA Empresa, qui afegeix que, en aquest sentit, “hi ha un cert paral·lelisme amb les ciutats amb un altre tipus d’ineficiències, com la sobresaturació a les carreteres o la contaminació derivada”.

 

Ens entraran per les finestres?

Malgrat que el lliurament a domicili amb drons permet fantasiejar en termes futuristes, Aldora Tech es focalitza en l’enviament en emergències i serveis mèdics. “És on té més sentit i més valor afegit focalitzar-se”, comenta Gómez. Els drons estan capacitats per transportar paquets de fins a 2,5 kilograms i, per tant, els enviaments de televisors, bicicletes o mobles, queda clarament descartats, així com alguns dels mètodes de lliurament que se’ns poden venir al cap: els drons, ni entraran per les finestres de casa, ni arribaran als terrats.

Els drons estan capacitats per transportar paquets de fins a 2,5 kilograms

“El model que volem projectar consisteix a punts de distribució entre els quals els drons volaran, i als quals la població podrà acudir per recollir les comandes”, explica Gómez. Així i tot, es tracta d’un sector en desenvolupament, ja que depèn de la normativa actual, que va entrar en vigor a inicis d’aquest any. El cofundador detalla que aquesta permet fer operacions en ciutats, però falta fer un pas més: “Els països europeus disposem d’un programari amb què dur a terme les operacions lligades a una infraestructura digital que connecta els avions amb els drons, però fins que aquest sistema no estigui completament implementat, no podrem establir un sistema d’enviament recurrent”.

Més enllà del repartiment

Gómez considera que aquest escenari es donarà a l’estiu del 2024, i és per aquest motiu que, fins a l’actualitat, Aldora Tech només ha realitzat proves demostratives. La primera va tenir lloc el maig, un enviament de mostres biològiques entre un centre d’atenció primària i un hospital. Així i tot, l’equip de sis persones que conforma la iniciativa ha decidit començar el 2023 diversificant els seus serveis, entre els quals es troba la fabricació de drons, inspeccions tècniques d’infraestructures a través d’aquests o serveis de vigilància. 

Amb aquest augment de serveis, Aldora Tech preveu incrementar la seva xifra de negocis. A la segona meitat del 2022, la facturació va ser de 60.000 euros. A la primera meitat del 2023, en canvi, ha estat de 40.000. “La previsió és que a partir del segon semestre hi hagi un creixement molt més gran del que hem tingut fins ara”, apunta Gómez, qui ja pensa en les primeres rutes comercials “un cop la normativa ho permeti”. 

De moment, Gómez pretén expandir la xarxa de serveis de drons “treballant conjuntament amb altres empreses del sector dron per crear un teixit empresarial sòlid basat en la col·laboració”. Segons el cofundador, és el camí a seguir per posar el seu gra de sorra a l’hora de crear ciutats intel·ligents, i de créixer “amb la capacitat de poder escoltar, de poder-nos adaptar, i de poder contractar gent, més enllà d’aixecar rondes, que està molt bé, però també es pot créixer de manera orgànica”. I és per aquest motiu que Gómez té clar que “preferim ser un camell en comptes d’un unicorn”.