• Empresa
  • Ecogots, l'empresa del Garraf que ha conquerit els festivals de música

Ecogots, l'empresa del Garraf que ha conquerit els festivals de música

Fundada l’any 2020 per Elisabet Zaragoza i Joan Cristina, la firma de Cubelles (Garraf) fabrica gots reutilitzables amb pellofa d’arròs del Delta de l’Ebre i ha tancat el balanç del 2023 amb unes vendes de 2,5 milions d'euros

El Sónar és un dels principals altaveus d'Ecogots | ACN - Jordi Borràs
El Sónar és un dels principals altaveus d'Ecogots | ACN - Jordi Borràs
Barcelona
23 de Febrer de 2024
Act. 26 de Febrer de 2024

Un got pot ser el punt d’unió de les il·lusions de milions de joves (i no tan joves) durant una etapa de llibertat i diversió com és l’estiu? Des de la perspectiva d’una petita empresa amb seu a Cubelles (Garraf), la resposta és positiva. Fundada l’any 2020 per Elisabet Zaragoza i Joan Cristina, Ecogots crea gots reutilitzables amb pellofa d’arròs del Delta de l’Ebre i utilitza altaveus de grans magnituds com és el Sónar per donar a conèixer el producte.

 

Anualment, els arrossars de la comarca del Montsià generen un rebuig de deu milions de quilos de pellofa, una matèria que, a la vegada, contribueix a la reducció d’un 70% de les emissions de CO2. "Més enllà de la data de constitució de la societat, nosaltres portem anys treballant en el desenvolupament del producte”, afirma Zaragoza, que s’encarrega de pivotar l’àrea de gestió administrativa del projecte,  en una conversa amb VIA Empresa. En aquest sentit, la concepció i el disseny del got i altres productes relacionats neix, en gran part, de l’experiència de Cristina dins de l’àmbit de les arts gràfiques.

 

La companyia ha tancat el 2023 amb unes vendes de 2,5 milions d’euros, una xifra que duplica el balanç de l’any anterior. Pel que fa a la producció de gots, aquesta ha superat els cinc milions i, de cara al 2024,  a l’empresa es respira “optimisme” per igualar o superar les dades.  
Més enllà de la trobada de música electrònica a la façana marítima de la capital catalana, recentment, Ecogots també ha estat present en altres cites de l’agenda cultural catalana com el Sitges-Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya o el Mercat Medieval de Vic.

“En paral·lel a les característiques del got, qui compra els nostres productes, d’alguna forma, té interioritzat el concepte de sostenibilitat i la mentalitat de canvi”, argumenta Elisabet Zaragoza. Ecogots té una plantilla de sis treballadors i des de les oficines de Cubelles es treballa la gestió del negoci, la comercialització i el disseny dels gots, així com una part de la producció. L'altre part del procés també es reparteix entre Centelles (Osona) i l’Ametlla del Vallès (Vallès Oriental).  

Joan Cristina i Elisabet Zaragoza, fundadors d'Ecogots | Cedida
Joan Cristina i Elisabet Zaragoza, fundadors d'Ecogots | Cedida

Les característiques del producte i els mercats d’Ecogots

Els envasos d'ecogots estan fabricats en un 60% per pellofa d'arròs, material patentat per la pròpia companyia sota el nom d'Oryzite®, i en un 40% per polipropilè. Gràcies a aquesta innovació, les proporcions de plàstic incloses a cada envàs es redueixen al mínim i són substancialment inferiors a la resta de gots reutilitzables que hi ha al mercat. Concretament, els gots tenen una vida útil de 200 rentades i un cop finalitzada la seva vida són recuperats per l’empresa. Des de l’any 2021, una directiva de la Unió Europea obliga a limitar els plàstics d’un sol ús. En aquest sentit, l’ONU adverteix que vuit milions de tones de plàstics acaben als oceans.

Els envasos d'Ecogots tenen una vida útil de 200 rentades

En clau d’àmbits de negoci, la prioritat d’Ecogots són els festivals de música i esdeveniments corporatius. Tot i que de cara al futur més pròxim, l’empresa del Garraf explora la possibilitat de crear productes reutilitzables per l’hostaleria, l’oci, el transport d’aliments, begudes o particulars. Per entendre el context en què desenvolupa la seva activitat Ecogots, un estudi de l’Associació de Promotors Musicals d’Espanya assegura que la música genera un impacte econòmic de gairebé 500 milions d’euros. Fecasarm, patronal de l’oci nocturn, afegeix com els festivals de música, concerts i altres iniciatives musicals aporten uns 600 milions al sector, amb una despesa mitjana de 300 euros per persona.