Projectes d'humanització, el futur de la salut?

Edryx innova i crea noves metodologies per ajudar a l'assistència mèdica en la salut pública

Edryx, la companyia que vol humanitzar els hospitals públics | Cedida Edryx, la companyia que vol humanitzar els hospitals públics | Cedida

La sanitat pública no és un dels forts de la societat catalana i espanyola. De fet, les constants retallades han afectat plenament els hospitals, però sobretot els Centres d'Atenció Primària (CAP). D'aquesta manera, les llargues cues a urgències, els diagnòstics mal considerats o la poca interacció entre professionals i pacients s'ha convertit en la "nova normalitat". De la necessitat de millorar la situació sanitària, tant pels pacients com pels professionals neix Edryx, una empresa dedicada a la creació de projectes d'innovació i de valor que ajudin a la millora dels hospitals públics. "Necessitem un sistema que ajudi tant a pacients com a professionals", destaca Xavier Oleart, fundador de l'empresa.

El fundador, juntament amb els seus sis treballadors que es dediquen a la farmàcia, biotecnologia i gestió sanitària, aconsegueixen crear noves metodologies per optimitzar els pocs recursos que tenen els centres hospitalaris, per tal d'aconseguir una millor experiència. Tot i ser un equip petit no sempre fan les coses de manera centralitzada, és a dir, en molts projectes es necessiten experts i, per tant, la companyia busca professionals que els ajudin a emprendre els projectes que han creat: "Nosaltres sempre intentem treure el millor dels nostres projectes i buscar els millors especialistes en els camps que treballem", explica Oleart.

L'empresa se situa enmig d'un triangle. Per una banda, hi ha els hospitals on s'implementen les millores, però aquests centres no tenen recursos. Per això, Edryx apareix amb projectes de valor que són finançats pel segon vèrtex d'aquest triangle: les fundacions. Aquestes són les que busquen projectes d'innovació per a millorar el sector sanitari i tal com explica Oleart, "les societats i fundacions necessiten gent que dugui a terme els projectes i nosaltres volem que siguin finançats". Finalment, la tercera i última peça d'aquest puzle és la indústria farmacèutica que participa en els projectes des d'un segon pla, és a dir, per aconseguir finançament, però mai com a impulsors del projecte. "Nosaltres ens trobem al mig identificant necessitats i buscant finançament", recorda el fundador.

Oleart: "Nosaltres ens trobem al mig identificant necessitats i buscant finançament"

Així doncs ens trobem davant d'una empresa que potencia els projectes de valor dels hospitals i centres de salut i intenta que es millori l'assistència en aquests centres, tant dels pacients com dels treballadors. A més, els projectes són totalment gratuïts pels hospitals i, per tant, són finançats per subvencions i patrocinis de les entitats amb les quals col·laboren: "Sabem que la sanitat pública té pocs recursos i per això hem buscat un model de negoci assequible", explica el fundador d'Edryx. A més, la companyia ja s'ha estès per Catalunya i tot i que els propers passos podrien ser la internacionalització, tal com diu Oleart, "comencem per aquí que ja hi ha prou feina per fer".

Projectes paradoxals?

Un dels primers eixos en els quals treballa Edryx és en innovació sanitària i, tal com recorda el fundador "no es basa només en la digitalització, sinó en millorar la coordinació entre professionals". En aquest sentit, aquesta classe de projectes poden implementar-se en la comunicació interna d'un mateix hospital o en la comunicació de diferents centres. "La coordinació, sobretot entre hospitals i centres d'atenció primària s'ha anat desgastant en els últims 20 anys i això ho acaba pagant el pacient", explica Oleart.

L'altre gran eix de la companyia són els anomenats projectes d'humanització i el mateix fundador reconeix que "podrien ser la part més maca del seu projecte". Es tracta d'iniciatives que volen apropar els pacients als treballadors, és a dir, aconseguir que la comunicació entre professionals i pacients sigui òptima, però a la vegada més humana: "Els nostres projectes passen des del disseny de sales d'espera fins a formacions als professionals", descriu Oleart. I és que en un àmbit com la salut és molt important que els pacients se sentin escoltats, però que també els professionals no tinguin una sobrecàrrega de feina: "Intentem optimitzar tots els recursos perquè els pacients se sentin escoltats, que es trobin amb un metge que els mira als ulls", afegeix.

Oleart: "Intentem optimitzar tots els recursos perquè els pacients se sentin escoltats, que es trobin amb un metge que els mira als ulls"

La paradoxa principal d'Edryx, segons explica el seu fundador, és intentar combinar la tecnologia i la innovació amb la humanització: "Moltes vegades m'han preguntat si els nostres projectes d'innovació al final no deshumanitzen, però nosaltres fem que tot allò que és tècnic i que no necessita una persona s'automatitza i descarreguem al professional d'aquestes tasques perquè pugui dedicar-se al pacient", descriu el fundador.

Així doncs, ambdós eixos, van de la mà i permeten no només que els pacients rebin una millor atenció sinó que a la vegada creen un cert seguiment per a aquestes persones. Oleart explica com els projectes d'humanització i innovació sempre poden ajudar si es combinen: "Si nosaltres ajudem a la creació d'un aparell per l'asma, no només mirarem que l'aparell funcioni sinó que ajudarem a aconseguir que aquell nen amb asma pugui fer vida normal, o buscarem alternatives perquè ho intenti".

Grups focals amb pacients

Una de les grans propostes de valor per les que aposta Edryx és la necessitat de saber què necessiten els pacients o que creuen que s'ha de millorar en les seves visites o consultes. En aquest sentit, l'empresa dissenya grups focals on s'uneixen vàries persones amb les mateixes malalties o necessitats i expliquen a la companyia que creuen que ha de canviar per tal de millorar la seva vida o l'assistència mèdica que reben: "Entendre les necessitats dels pacients i com viuen la seva malaltia és clau per crear els nostres projectes", explica Jana Fàbregasproject manager de la companyia.

Fàbregas: "La tecnologia et dóna les eines per treballar en la part d'humanització i millorar-la"

"La tecnologia et dóna les eines per treballar en la part d'humanització i millorar-la". Per a Fàbregas, el més important d'aquests projectes és l'aplicabilitat. Tal com explica, molts projectes que fan són molt grans, però realment els hospitals han de tenir professionals capaços d'aplicar-los, ja que "la part realment important és la implementació". És per això, que Edryx també ha creat una fundació anomenada Right care especialitzada en innovació i finançament de projectes dedicats a la tecnologia, però també a la humanització.

Edryx és una empresa que en només dos anys ha guanyat cert renom en el món de la salut. Davant la falta de recursos i la necessitat d'optimitzar els processos de la gestió sanitària, la companyia ha aconseguit aportar projectes de valor, amb un cost reduït, però amb gran impacte davant la societat catalana. Així doncs, i tal com destacava Xavier Oleart, el principi més important de la companyia és i serà "aportar valor a la societat a través de la salut i l'assistència sanitària".

Més informació
Humanitzar la sanitat pública (despolititzar-la)
Avui et destaquem
El més llegit