
La percepció dels joves a Catalunya sobre les empreses i les persones empresàries és diversa i està influenciada per factors com l'educació, l'entorn social, l'experiència laboral i el context econòmic. Una part dels joves veu els empresaris com a figures que prioritzen el benefici econòmic per sobre del benestar dels treballadors. Alguns pensen que moltes empreses no ofereixen prou flexibilitat per a la vida personal.
Per altra banda em trobo amb alguns joves que tenen una visió més positiva de les empreses, especialment aquelles relacionades amb l'emprenedoria, la tecnologia i l'economia sostenible. Les grans empreses es perceben com estructures rígides i poc accessibles, tot i que també poden oferir estabilitat laboral; i les empreses familiars i petites les consideren més properes i de compromís amb el territori, encara també es poden veure com a poc modernes. Figures d’empresaris d’èxit sovint són inspiradores per a joves interessats en crear el seu propi negoci.
La majoria de joves amb els que em trobo no tenen experiència i la seva visió és més idealitzada o desconfiada, segons el seu entorn educatiu, social i familiar.
El sector empresarial té un paper clau en el desenvolupament del talent i les competències dels joves, ja que pot proporcionar experiències pràctiques, orientació i oportunitats laborals que complementin la seva formació acadèmica.
Com? Mitjançant pràctiques remunerades o convenis de formació perquè els joves adquireixin experiència real; mitjançant la formació dual, on l’aprenentatge es divideixi entre l’aula i l’empresa; combinant teoria i pràctica; col·laborant amb el sistema educatiu per adaptar els programes formatius a les necessitats del mercat laboral; incorporant casos pràctics i desafiaments empresarials als centres de formació perquè els estudiants resolguin problemes reals; oferint assessorament i orientació professional connectant joves amb professionals que els ajudin a orientar la seva carrera; impulsant la cultura emprenedora i la innovació; invertint en startups creades per joves; oferint espais de coworking i incubadores de talent.
Aproximar les empreses als joves a través dels portals de treball i facilitant la contractació de talent jove. Les empreses poden valorar més les competències i actituds que l'experiència prèvia.
"Sense els joves NO tenim futur! Ells són els nous dirigents del nostre país"
Com empresària, participar en el programa Escola i Empresa de FemCAT és motivador, gratificant i molt satisfactori quan veus que pots:
- Inspirar i motivar els joves perquè descobreixin el món empresarial.
- Encaminar a futurs professionals que puguin encaixar amb les empreses del territori
- Transmetre valors com la resiliència, la creativitat, l'honestedat, la innovació, el treball en equip, la perseverança, ... alguns dels valors/ habilitats dels empresaris.
- Aprendre de les noves generacions, la seva visió fresca, inquietuds, interessos, preocupacions, com ells entenen el mercat.
- Crear sinergies, facilitant la connexió entre joves i empresa o empresaris.
El que més m’agrada, però, és quan veus que generes un impacte positiu explicant la teva experiència i trajectòria. Quan marxo de les sessions i veig que han estat connectats la major part del temps és el més gratificant.
Amb aquest programa ajudem a construir la Catalunya del futur. Sense els joves NO tenim futur!!! Ells són els nous dirigents del nostre país i de les nostres empreses i d’ells en depèn el benestar de tota la comunitat, dels nostres fills, nets...