
L’any 1928, encara en plena dictadura, Primo de Rivera va fer enderrocar les Quatre Columnes de Puig i Cadafalch a Montjuïc. Tot plegat va continuar amb l’eliminació sistemàtica dels símbols públics del catalanisme. Aquell mateix any, un grup de farmacèutics va promoure una aliança a Barcelona. Tot un embrió que, al cap de vuit anys, va començar a distribuir medicaments industrialitzats a les oficines de farmàcia de forma cooperativitzada. Naixia així la Federació Farmacèutica, coneguda actualment com a Fedefarma.
La industrialització de la fabricació de medicaments va començar a finals del s. XIX i es va consolidar al llarg del s. XX; anteriorment, els medicaments es preparaven de forma artesanal a les farmàcies. Calia portar els medicaments de les fàbriques a les farmàcies i l’inici les rutes es feien en bicicleta, no va ser fins a l’any 1934 que es va adquirir el primer vehicle de transport a motor per fer-ne la distribució. És així com la cooperativa creada va néixer per donar solució a les necessitats creades a partir de les especialitats farmacèutiques industrials i apropar-les des dels laboratoris de fabricació fins a les farmàcies.
100 anys després, aquell projecte incipient ha esdevingut la cooperativa més gran de Catalunya per volum de facturació. L’any 2023 va superar el llindar dels 1.000 milions d’euros de facturació i, amb els 1.050 milions de l’exercici 2024, ja es va situar en el rànquing de les 25 empreses més grans de Catalunya, on s’ha consolidat com a líder absolut en distribució farmacèutica amb una quota de mercat del 40% i una forta presència a Castelló, València i Andorra.
Estem parlant d’un dels grans capitans empresarials ocults (i cooperatius) de casa nostra, desconegut pels consumidors. Un fet que, en general, acostuma a passar al sector majorista i logístic, que no va directament al punt de venda final, però que, tanmateix, és imprescindible i crític perquè el producte arribi dins el termini i en la forma escaient a l’abast del client.
Tant és així que, quan anem a la nostra oficina de farmàcia i hi trobem els medicaments que necessitem, o bé ens els poden dispensar en un termini molt reduït, no som conscients de l’extremada i complexa logística que hi ha al darrere. Tant si la farmàcia es troba a l’Eixample, en ple centre de Barcelona, com si és, per posar un exemple, a l’Espluga de Francolí, a les comarques de Tarragona.
La cooperació, les aliances estratègiques i la diversificació continuen sent l’estratègia guanyadora per assolir els objectius del projecte
Per fer-ho possible, des de les diverses plataformes logístiques situades estratègicament al territori, surt cada dia una flota de vehicles amb medicaments que recorren gairebé 35.000 km per abastir les més de 3.000 farmàcies associades. El binomi farmàcia–cooperativa és la clau: les farmàcies són les propietàries col·lectives de la cooperativa i aquesta, alhora, els dona el servei que necessiten. I de retruc, també als clients de les farmàcies, que, sense saber-ho, poden disposar dels medicaments gràcies a una cooperativa (cooperativistes indirectes).
Fedefarma és avui la capçalera del hòlding d’un grup de societats participades que contribueixen a assolir el seu propòsit, que no és altre que posar la farmàcia al centre per cobrir-ne les necessitats. Sempre sota el control de la cooperativa i, per tant, dels seus socis: les 3.000 farmàcies associades.
Els reptes de futur són importants perquè aquell projecte incipient, que repartia medicaments en bicicleta, pugui continuar sent útil en una distribució i logística que exigeixen un nivell d’inversió tecnològica i digital extraordinari. És per això que la cooperació, les aliances estratègiques i la diversificació continuen sent l’estratègia guanyadora per assolir-los.
En el futur, el rol de les distribuïdores evolucionarà d’operador logístic–distribuïdora farmacèutica a agent clau de sostenibilitat i eficiència del model farmacèutic espanyol
Aliances entre cooperatives, com l’assolida amb Unnefar per iniciar la distribució a Madrid amb la creació del Grupo Unnefar, uneixen dues cooperatives líders i centenàries que comparteixen projectes, visió de mercat, orientació, proximitat al soci i valors comuns.
De la logística a la indústria: nous temps, nous camins i noves oportunitats. La cooperativa ha impulsat a Terrassa la creació de GSN Farma Labs Group, un nou grup farmacèutic industrial que neix amb una estructura integrada per donar resposta a les necessitats actuals i futures del sector salut i del canal farmàcia. Amb la voluntat de construir un model propi, professional i sostenible, GSN Farma Labs Group —projecte amb abast nacional i internacional— s’articula a través de tres unitats de negoci que cobreixen tota la cadena de valor farmacèutica: des del desenvolupament tècnic i regulador fins a la fabricació i la posada al mercat. Aquesta integració permet oferir solucions globals a farmàcies, laboratoris i distribuïdors amb un alt nivell de qualitat, traçabilitat i control.
En el futur, les distribuïdores jugaran un paper encara més estratègic i actiu dins del sistema sanitari. El seu rol evolucionarà d’operador logístic–distribuïdora farmacèutica a agent clau de sostenibilitat i eficiència del model farmacèutic espanyol.
En els pròxims cinc anys, s’intensificarà la col·laboració entre distribuïdores, farmàcies i institucions per garantir l’accés equitatiu als medicaments, fomentar la innovació terapèutica i potenciar serveis de salut comunitaris des de la farmàcia. A més, la capacitat de les distribuïdores per oferir dades agregades, suport digital i serveis logístics d’alta qualitat serà clau per reforçar el model assistencial i territorial propi del nostre sistema.
Aquell projecte incipient, gairebé centenari, liderat per un grup de farmacèutics visionaris amb el propòsit de distribuir i acostar els medicaments a les oficines de farmàcia, és avui més viu i útil que mai. Addicionalment, posa de manifest com el cooperativisme, al segle XXI, pensat en gran, pot donar resposta als reptes de la societat generant un impacte rellevant i positiu.