El passat octubre, CIMA va presentar a l’Acadèmia de Cinema, en el marc de la celebració del Dia del Cinema Espanyol, la desena edició del seu informe anual, ja consolidat com a referent per mesurar l’evolució de la igualtat al sector audiovisual. En aquests deu anys, la presència de dones en el cinema de llargmetratge ha crescut del 26% (2015) al 38% (2024). Tot i això, les bretxes persisteixen: els càrrecs més feminitzats, com vestuari o perruqueria, pràcticament no varien, i àrees tradicionalment masculinitzades continuen lluny d’uns nivells equitatius. Davant aquesta realitat, neix Filmtopia amb el suport de Barcelona Activa: la primera web d’informació, difusió, promoció i crítica cinematogràfica especialitzada en cinema fet per dones.
Filmtopia és la primera web d’informació, difusió, promoció i crítica cinematogràfica especialitzada en cinema fet per dones
La Marta Armengou acumula 25 anys d’experiència en l’àmbit cultural i, especialment, en el cinematogràfic. Durant 13 anys va dirigir el programa cultural La Cartellera de Betevé, però fa quatre anys “van decidir suprimir els programes culturals i ens van fer fora. Jo feia molts anys que hi treballava i volia, d’alguna manera, intentar recuperar-me de tot allò i replantejar-me què feia amb la meva vida”, explica a VIA Empresa Armengou, cofundadora i directora de Filmtopia.
A partir d’aquesta necessitat, Armengou i la seva sòcia, Nuria Vidal, van començar a treballar per reivindicar el talent femení en la història del cinema mitjançant diversos continguts transmèdia que combinen informació d’actualitat, crítiques, reportatges, entrevistes i revisió històrica.
El portal que rescata pioneres i impulsa les veus del demà
Fa dos anys, les emprenedores de Filmtopia van apostar per oferir un espai dedicat a mostrar l’obra de les cineastes del passat, del present i del futur a través d’una web creada, protagonitzada i especialitzada en continguts que informin, visibilitzin, promocionin, reivindiquin i celebrin el talent cinematogràfic de totes les dones que treballen al cinema. Aquest projecte abasta tots els àmbits, professions i llocs del món, sense importar l’origen, la identitat de gènere, l’orientació sexual, la classe social, l’edat o l’idioma.
Armengou destaca que el projecte es fonamenta en tres pilars: passat, present i futur. No només interessa l’actualitat més immediata, sinó també el passat, per posar en relleu les pioneres que han fet història, però han quedat invisibilitzades, alhora que es donen suport als nous valors i als joves talents que representen el futur.
Armengou: “Volem fomentar l’accés de tots els col·lectius, en especial de la comunitat LGTBIQ+”
“És una web feta per dones i sobre cinema fet per dones, però adreçada a tothom", explica la cofundadora. Armengou assegura que saben que hi haurà "més afinitat" amb el públic femení perquè "cada cop són més les dones que fan cinema, les que en consumeixen i les que en volen saber més, però volem fomentar l’accés de tots els col·lectius", matisa. En concret, destaca la comunitat LGTBIQ+, a la qual busca oferir un "lloc referent i diferent”.
Una plataforma per visibilitzar les cineastes i un model de subscripció per fer-la viable
“El nostre model de negoci es basa en subscripció. La web és gratuïta: et pots registrar i llegir fins a cinc articles sense cost cada mes. Però si vols accedir a més continguts de manera completa, cal subscripció”, apunta Armengou.
La subscripció anual té un cost de 49 euros i permet accedir durant tot un any a tots els continguts de manera limitada. També hi ha la possibilitat de fer una subscripció mensual per 4,99 euros. A més, existeix una subscripció prèmium anomenada Fan Club, per 99 euros l’any, que ofereix accés il·limitat a tots els continguts, un llibre de regal, una entrada anual gratuïta per a una taula rodona o classe magistral sobre cinema fet per dones, una entrada anual gratuïta per a l’estrena d’una pel·lícula dirigida per una dona i una samarreta de Filmtopia.
L’empresa emergent catalana, que de moment no vol donar xifres de facturació, disposa d'un equip de 10 treballadors i té al voltant de 100 usuaris a tot Espanya i Amèrica Llatina, ja que tots els continguts estan disponibles en català i castellà. “Vam aconseguir una subvenció de la Generalitat de Catalunya i del Ministeri de Cultura, però des de fa uns mesos estem intentant buscar patrocinis i altres vies d’ingressos”, afegeix Armengou.
“La idea és que, almenys, la Núria i jo poguéssim viure d’això, perquè hi dediquem moltes hores al dia. Tot i que comptem amb subvencions, aquestes no són suficients per tirar endavant. A mitjà termini, ens plantegem oferir els continguts també en anglès, per poder arribar a molta més gent”, conclou la cofundadora.