El principal desig de les ciutats intel·ligents és el de transicionar cap a un model de mobilitat sostenible, aquell capaç de fer front als reptes mediambientals i socials derivats de l’actual mobilitat urbana. A Catalunya, aquesta es caracteritza per una problemàtica xarxa de transport públic, un escàs ús de la bicicleta -si el comparem amb altres grans ciutats europees- i, sobretot, per un excés de vehicles a les carreteres. I no només a Catalunya: l’agència de màrqueting digital Hedges & Company, col·laboradora de Google, xifra en 1.446 milions el nombre de cotxes que circulen avui dia, dels quals només 26 milions serien elèctrics, segons l’Agència Internacional de l’Energia (IEA). Aquestes dades, que mostren de manera evident com el vehicle elèctric encara no s’ha integrat a la societat, han estat l’espurna de Floox, el projecte nascut a l’Hospitalet de Llobregat que pretén donar “l’impuls definitiu pel canvi a la mobilitat elèctrica”.
1.446 milions de cotxes circulen avui dia arreu del món
Floox i la part "més crítica" dels cotxes elèctrics: els carregadors
“Ha arribat el moment de connectar-nos a una nova forma de moure’ns”, assegura a VIA Empresa Martí Salvador, director de la unitat de negoci de Floox. La iniciativa, que va sorgir fa dos anys d’un projecte d’emprenedoria interna de l’empresa Premium PSU, es dedica al disseny i fabricació de carregadors ràpids i ultraràpids per a vehicles elèctrics. “Floox va ser impulsat com una nova línia de negoci per afrontar la part més crítica de l’electrònica en els vehicles, que són els carregadors”, explica Salvador.
L’empresari es defineix com “un convençut de la mobilitat elèctrica i de la sostenibilitat”, tant, que Floox el va fer deixar la seva vida a Suïssa per tornar a Catalunya. “Era un projecte molt engrescador, i volia contribuir a aturar o revertir el canvi climàtic”, comenta Salvador, qui assegura que aquesta fita depèn de les empreses: “Són les que tenen el poder, el ciutadà està molt més limitat”, assegura.
El carregador més compacte del món és català
Per aquesta raó, l’equip de 15 persones que compon Floox ha desenvolupat una línia de carregadors composta pel Powerfloox (30 kW), Superfloox (60 kW), Ultrafloox (de 90 a 360 kw) i el Lyra 60 (60 kW) que, presentat a finals de l’any passat en el marc de l’eMobility Experience al Circuit de Catalunya, és considerat el més compacte del món. La producció del carregador s’ha dut a terme íntegrament a Barcelona, fet que va celebrar Jordi Gazo, CEO i fundador de Premium PSU, en el seu llançament: “És un orgull poder dir que hem desenvolupat el carregador ràpid de 60 kW més compacte del mercat i que, a més, ho hem fet 100% a Barcelona”. Per posar en context la potència del producte, és capaç de carregar el 80% d’una bateria en una mitja hora, proporcionant 250 quilòmetres d’autonomia.
Malgrat les prestacions que ofereixen productes com el darrer carregador de Floox, el mercat del vehicle elèctric es troba en una situació complexa: “S’ha generat molt d’odi al vehicle elèctric”, explica Salvador. “En el sector no ho acabem d’entendre, el vehicle elèctric, un cop fabricat ja no contamina, i una vegada ha circulat entre 20.000 i 30.000 quilòmetres ja ha compensat les emissions produïdes durant el procés de fabricació”, afegeix. En aquest sentit, si bé companyies multinacionals com Volvo asseguren que fabricar un cotxe elèctric contamina un 70% més que un de gasolina, les emissions conjuntes una vegada el vehicle es troba en circulació són menors.
Floox espera un creixement "orgànic i sostingut"
I és que el director de la unitat de negoci de Floox ho té tan clar que assegura que els carregadors de la firma ja han arribat a aparcaments públics i privats, a centres comercials, hotels i restaurants. flotes de transport i estacions de càrrega o fotolineres de tot l’Estat. A més, Floox ofereix serveis de consultoria i formació per a distribuïdors, instal·ladors i operadores i, de l’activitat total de la firma es desprenen uns resultats que no deixen de créixer: l’any passat, Floox va assolir 1,6 milions d’euros en vendes i enguany aspira a arribar als 5 milions, una xifra aparentment factible si tenim en compte que fins a aquest mes de juny ja ha facturat 3,1 milions d’euros.
L’any passat, Floox va assolir 1,6 milions d’euros en vendes i enguany aspira a arribar als 5 milions
“La idea de Floox és tenir un creixement orgànic i sostingut”, comenta Salvador, qui explica que “hem desenvolupat un pla de creixement d’aquí al 2027, on anirem afegint l’estructura i els recursos necessaris per continuar creixent. S’espera que les vendes s’incrementin molt”, explica el director de la unitat de negoci de Floox, malgrat l’aversió pels vehicles elèctrics esmentada anteriorment.
El "rebuig" de la població, el gran obstacle del cotxe elèctric
“No m’esperava tot el rebuig de la gent que està en contra del vehicle elèctric”, confessa Salvador, qui pensava que “tothom estaria a favor”. És per aquest motiu que l’empresari subratlla “la feina d’educador” que ha de realitzar l’equip comercial de la firma, que mitjançant les xarxes socials promou els avantatges que ofereixen la mobilitat elèctrica. “A la gent li costa el canvi, totes les tecnologies que arriben passen per un procés de negació, igual que amb la intel·ligència artificial, i crec que aquest és un canvi que la gent no acaba d’entendre. Espanya es troba força endarrerida en aquest sentit”, afegeix Salvador.
De fet, Salvador comenta que és fàcil veure’s endarrerit davant els avenços produïts a la Xina: “Les marques europees estan imposant uns preus força elevats, i estan preocupades perquè el vehicle xinès les pot enfonsar”. El directiu de Floox també critica que les ajudes que ofereix el govern “estan mal fetes”, i hauria de tractar-se d’un incentiu clau per trencar la barrera dels preus, que, en un futur, confia que seran més competitius: “Aquí també arribaran cotxes molt més econòmics, les marques xineses ho han assolit perquè ens porten molts anys d'avantatge i han optimitzat moltíssim els costos, però això arribarà aquí”.