• Empresa
  • Foment alerta que el preu de l'habitatge limita les pimes per atraure talent

Foment alerta que el preu de l'habitatge limita les pimes per atraure talent

El Consell Territorial de la Pime exigeix una execució "urgent, àgil i efectiva" polítiques públiques d'habitatge i un gran acord entre el sector públic i el privat

Salvador Guillermo (director d'Estudis i Economia) i Pep Garcia (president del Consell Territorial de la Pime), a la presentació de l'informe 'PIME 360 Catalunya' de Foment | Cedida
Salvador Guillermo (director d'Estudis i Economia) i Pep Garcia (president del Consell Territorial de la Pime), a la presentació de l'informe 'PIME 360 Catalunya' de Foment | Cedida
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
22 de Setembre de 2026 - 04:25

Foment del Treball ha advertit aquest dimarts que la falta d'habitatge assequible limita les pimes catalanes per atraure talent i pressiona a l'alça els salaris, i ha situat la crisi de l'habitatge com una "barrera directa per a la competitivitat" de les pimes. És una de les principals conclusions de l'informe PIME 360 Catalunya, presentat aquest dimarts a Barcelona, que analitza la situació de les petites i mitjanes empreses catalanes durant el primer semestre del 2026. L'estudi també alerta que la inflació augmenta els costos d'explotació de les pimes, la qual cosa "oprimeix" els marges operatius necessaris perquè aquestes empreses puguin reinvertir recursos propis i créixer en mida i productivitat.

 

El president del Consell Territorial de la Pime de Foment del Treball, Pep Garcia ha assegurat en la presentació de l'informe que una gran corporació pot competir amb salaris més elevats o amb paquets retributius internacionals, però que una pime no sempre pot fer-ho. Amb això, Garcia ha assegurat que una empresa d'aquestes dimensions perd "capacitat d'atraure i fidelitzar" treballadors i talent "quan un tècnic qualificat, un enginyer, un programador, un comercial internacional o un perfil industrial no pot viure a prop del seu lloc de treball".

Davant d'aquestes conclusions, Garcia ha exigit una execució "urgent, àgil i efectiva" de polítiques públiques d'habitatge, a més d'un "gran acord" entre el sector públic i el privat perquè s'abordi aquesta qüestió: "Sense habitatge assequible, no hi haurà mobilitat laboral, no hi haurà cohesió territorial i no hi haurà prou talent per les empreses".

 

El director d'Estudis i Economia de Foment, Salvador Guillermo, ha afegit que la solució a la crisi de l'habitatge no hauria de venir amb complements d'habitatge o altres alternatives proporcionades per les mateixes empreses amb un augment de costos laborals, sinó de polítiques públiques impulsades pels governs. Malgrat això, Guillermo ha criticat que no s'ha invertit prou des de les administracions públiques en aquest àmbit durant els últims quinze anys.

Sobre l'atracció de talent, l'informe també destaca que, tot i que el mercat laboral està en màxims, les pimes tenen dificultats per trobar perfils tècnics per un "desajust entre oferta formativa i demanda empresarial" que fa necessari, a parer de la patronal, coordinar millor els plans de formació professional entre administracions i empreses.

Els marges baixen malgrat el creixement del PIB català

El president del Consell Territorial de la Pime de Foment, Pep Garcia, a la presentació de l'informe 'PIME 360 Catalunya' | Iñaki Martinez Azpiroz (ACN)
El president del Consell Territorial de la Pime de Foment, Pep Garcia, a la presentació de l'informe 'PIME 360 Catalunya' | Iñaki Martinez Azpiroz (ACN)

Paral·lelament a la falta d'habitatge assequible i les dificultats per atraure talent, l'informe situa la inflació i l'augment dels costos d'explotació com un dels principals reptes de les pimes. Foment subratlla que l'augment de costos "oprimeix" els marges operatius de les pimes malgrat el creixement del PIB a Catalunya, la qual cosa redueix la capacitat d'aquestes companyies per reinvertir recursos propis per fer créixer la mida de l'empresa i, per tant, guanyar productivitat i competitivitat.

Garcia ha recordat que les pimes representen més del 95% de les empreses catalanes i que, en conseqüència, són la base del teixit productiu català: "No hi haurà futur industrial, tecnològic i exportador sense empreses que puguin créixer en dimensió, productivitat, internacionalització i capacitat d'innovació".

L'informe situa la inflació i l'augment dels costos d'explotació com un dels principals reptes de les pimes

L'informe apunta que la pressió és asimètrica sobre les empreses. Els sectors de l'hostaleria i el comerç tenen un poder baix per fixar preus i poden trobar dificultats més grans per traslladar íntegrament l'augment de costos als preus finals. En canvi, el sector manufacturer tècnic té contractes de llarg termini amb què pot compensar l'augment de costos si la productivitat millora.

L'estudi també puntualitza altres dificultats de les pimes per fer créixer la seva mida, com ara les regulacions excessives, la fiscalitat, les barreres administratives o l'encariment del finançament privat, entre d'altres. Al primer trimestre del 2026, diu l'informe, es van quedar sense cobrir 31.943 vacants al mercat laboral català, de les quals dues terceres parts estarien concentrades en petites i mitjanes empreses, segons estimacions de la patronal.

Oportunitat en els Pressupostos i la inversió estrangera

Malgrat les dificultats identificades, l'informe de Foment també apunta als nous Pressupostos "expansius" de la Generalitat de Catalunya i la inversió estrangera directa com dos àmbits d'oportunitats per a les pimes. Sobre els primers, el document matisa que l'existència d'una oportunitat pressupostària no implica que totes les pimes puguin accedir-hi, i la patronal demana mesures específiques per millorar l'accessibilitat als contractes públiques per a les petites i mitjanes empreses.

En la inversió estrangera directa, l'informe assenyala noves oportunitats en àmbits com el desenvolupament de programari, la mecanització de precisió, els assajos i les certificacions, la gestió mediambiental i la logística especialitzada. La patronal afegeix que hi ha empreses especialitzades en aquests sectors en zones com Sabadell, Terrassa, Badia del Vallès i el Baix Llobregat que "tenen avantatge de proximitat respecte de competidors d'altres regions".

Afegir VIA Empresa com a font preferida de Google de forma gratuïta  

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat  

 
Activar ara