
El Fòrum Prodeca ha celebrat aquest dimarts al Teatre Nacional de Catalunya la seva quarta edició, sota el lema Créixer en un món que canvia, en una jornada que ha acollit més de 300 professionals del sector empresarial agroalimentari català. El gran moment de la sessió, però, ha estat la presentació de l'estudi de l’estudi Perspectiva de l’importador sobre el posicionament i percepció del producte català al món, elaborat per Prodeca, l'empresa pública del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, que també ha organitzat l'acte.
L'informe ha recollit la participació de 100 importadors de 19 països. Els resultats han revelat que el producte català és percebut internacionalment com a sinònim de qualitat, tradició i traçabilitat, i ha obtingut puntuacions similars o superiors als productes europeus en atributs com l’origen, l'embalatge o la innovació.
L’anàlisi destaca, entre d'altres, que el vi, l’oli d’oliva, els embotits i els escumosos són els productes més coneguts i més comprats, i gairebé la meitat dels importadors consideren que els productes catalans tenen una tradició o origen superior als europeus. D'altra banda, però, el preu continua sent una barrera rellevant, tot i que la diferenciació i la qualitat ofereixen un avantatge competitiu real per a les empreses catalanes en els mercats internacionals.
Ponències de veus autoritzades
A banda d'aquest estudi, la jornada ha inclòs ponències d’alt nivell amb veus referents del sector, com Enric Tardio (Innova Market Insights), que ha analitzat les tendències globals de consum; Laura Gil (Kantar Worldpanel), amb estratègies de creixement i segmentació, i Xavier Lamote de Grignon (Bexperience), que ha explorat l’ús de la intel·ligència artificial en la comercialització. La cloenda ha anat a càrrec de l’enòloga Sara Pérez (Mas Martinet), amb una ponència inspiradora sobre sostenibilitat i territori.
El 4t Fòrum Prodeca ha posat sobre la taula les prioritats estratègiques del sistema agroalimentari català: millorar el posicionament internacional, incorporar valors de sostenibilitat i circularitat en tota la cadena de valor, captar i retenir talent, garantir el relleu generacional i fomentar la innovació tecnològica. Però també ha servit per evidenciar la necessitat de repensar col·lectivament com es presenta el sector als mercats: amb quin relat, amb quins valors diferencials i amb quina proposta clara i compartida es vol fer arribar els productes catalans al món.
El Catalan Food Business Forum pren el relleu
La promoció internacional no s’atura i els dies 4 i 5 de juny, el Teatre Nacional acollirà el Catalan Food Business Forum, l’esdeveniment de negoci internacional organitzat per Prodeca que connectarà 90 empreses catalanes amb més de 100 compradors internacionals de 23 països. Amb més de 3.000 reunions B2B programades, el fòrum s’articula en tres espais sectorials (Meat, Fine Food i Wine) i representa una oportunitat única per impulsar l’exportació i consolidar aliances comercials globals.