Què fan les empreses que fan les coses bé?

El XII Fòrum Femcat analitza companyies exitoses catalanes, les seves dinàmiques i elements clau com la tecnologia, la sostenibilitat o l’eficiència

Francesc Julià Ametller, managing director de Kave Home | Cedida Francesc Julià Ametller, managing director de Kave Home | Cedida

Què fan les empreses que fan les coses bé? En primer lloc, tenir un propòsit clar. “Totes les organitzacions poden tenir un propòsit i ser part d’un ecosistema per la solució de problemes, no només les grans corporacions. Els valors familiars també poden anar lligats amb la sostenibilitat”, apunta Federica Massa, directora del màster internacional en Empresa i Innovació Sostenibles d’EADA Business School, al Fòrum Femcat, el punt de trobada de la comunitat empresarial a Catalunya i que enguany ha celebrat  la dotzena edició sota el títol de L'empresa i el seu entorn: innovació i talent. Casos d’èxit com ara Fluidra, Kave Home o LC Paper 1981 estan basats en la tecnologia, la sostenibilitat o l’eficiència, que han format part del debat català.

Massa Saluzzo afegeix que “quan les empreses creen una vinculació amb els seus grups d’interès, tot va bé i funciona”. “Quan hi ha transparència amb el sou del CEO i la distància entre la seva remuneració econòmica i la dels treballadors no és elevada, hi ha una creació de confiança i provoca que els empleats s’impliquin i vulguin que l’empresa sobrevisqui”.

Kave Home i els espais interioristes del segle XXI

Francesc Julià Ametller, managing director de Kave Home, apunta que “el propòsit pot arribar a ser una paraula buida de sentit”. “Pots estar enganyant un temps, però el mercat sempre t’acabarà penalitzant”, continua Julià. I el més important: no obsessionar-se. El més rellevant és que la teva companyia tingui un propòsit profund i transformador. El segon, que el propòsit formi part de l’estratègia. En tercer lloc, que estem en un canvi de context econòmic i legislatiu important. Finalment: els clients. Hi ha hotels que només accepten productes fabricats a prop, com a exemple significatiu.

Julià (Kave Home): “Pots estar enganyant un temps amb el propòsit, però el mercat sempre t’acabarà penalitzant”

I la clau de tot plegat per a Julià: “si el comitè de direcció no té integrat el propòsit, difícilment impregnarà la organització. La sostenibilitat no pot formar part d’un departament de tan sols dues persones, sinó que ha de ser una àrea transversal i que impacti”.

Més info: A l’autobús de l’elit empresarial catalanista

“Al nostre sector generem molts residus i un gran inspirador per a nosaltres és el que ha fet França. Tots els membres del sector industrial del moble del país veí van signar un compromís per reutilitzar els materials per allargar el cicle de vida útil del producte. Ho estem impulsant a Catalunya”, continua el director de Kave Home. “En el nostre cas hem desenvolupat el primer producte de mobiliari amb IoT utilitzada amb un disseny autoconfigurable”, remarca. “O l’e-commerce és molt important i ens genera el 50% de la nostra facturació”.

Fluidra i el món de l'aigua

"Si tothom tanca els ulls, tindrà experiències boniques a una piscina", apunta Eloi Planes, president executiu de Fluidra. L'empresa d'origen familiar ha fet una gran transformació per ser part de l'Ibex-35. Abans, el primer enfocament consistia a fabricar bé i el gran salt va de com s'utilitza el producte i l'impacte que té. "Venim d'una aliança amb uns empresaris americans enfocats en resultats i com combinar la convicció entre uns i altres", continua Planes. "És important la convicció, la coacció -m'estreny el talent, els clients i els inversors- i per conveniència", continua l'empresari. "D'aquí a 15 anys m'imagino un món de les piscines totalment diferent, amb una piscina d'impacte zero", afegeix.

Planes (Fluidra): "Ens ha funcionat molt preguntar als proveïdors, als clients i als accionistes què els preocupa de l'activitat que estem fent"

"Ens ha funcionat molt preguntar als proveïdors, als clients i als accionistes què els preocupa de l'activitat que estem fent. Ens ajuda a prioritzar les línies d'actuació a curt termini, sobretot a la part de proveïdors que podem perdre a la cadena i saber on estan i els reptes que s'han d'afrontar", continua Planes. "Això és un camí i és crucial on està cadascú per centrar el tema".

LC Paper 1981 i la pasta, el paper i el cartó

Pau Vila, general manager de LC Paper, s'afegeix a la resta de ponents i apunta que tenen 142 anys d'història i creen paper com a producte principal. "Aquest any facturarem uns 60 milions i competim amb multinacionals que facturen 600 milions. Mai serem el que menor cost fix tingui, a part que som els que fabriquem menys producte", continua Vila. "Com ho fem? O tanques o deixes que et compri una multinacional? Els altres feien cinc capes de paper higiènic i d'altres hi posaven aromes" es pregunta el director. "Per tant, la nostra diferenciació seria la sostenibilitat i això ens permetria sobreviure".

Vila (LC Paper 1881): "Com ho fas en un sector competitiu? Tanques o deixes que et compri una multinacional?"


"Som extremadament electro-intensius, podem consumir igual que la ciutat de Girona. En conseqüència, vam dissenyar una estratègia de transicions en aquest aspecte i amb el producte acabat", afegeix Vila. "Som la primera empresa B·corp de paper al mercat", conclou.

El XII Fòrum Femcat | Cedida
El XII Fòrum Femcat | Cedida

El paper dels Next Generation

"No sabem on estan ni se'ls espera", afirma Vila. "No pot ser que els projectes depenguin dels fons Next Generation per avançar". "Un dels reptes és ser capaç de fer arribar la tecnologia, explicar-la i produïr-la. Finalment que la il·lusió que vagi un pas més enllà. Es tracta de tenir impacte positiu", continua Planes. "S'ha d'educar el client i les empreses tenim una tasca rellevant per conscienciar i detallar millor els nostres productes i l'impacte que això suposa per ell, pel planeta i les següents generacions", conclou Julià.

Femcat en xifres

El gener de 2005, 23 patrons fundadors van constituir la Fundació Privada d’Empresaris (Femcat). Actualment, el president de Femcat és David Marin, conseller delegat d’Innaccés Geotècnica Vertical S.L Entre els principals objectius de la organització hi ha: millorar la capacitat emprenedora i d’innovació, projectar Catalunya al món, vetllar per la millora de la competitivitat del país i assegurar la cohesió social. Els membres que formen part de Femcat acumulen una facturació equivalent a més del 10% del PIB català i aquestes mateixes empreses donen feina a més de 70.000 persones. Dins de Femcat hi ha organitzacions com ara Moventia, La Farga, Bon Preu, Seidor o bonÀrea.

Més informació
Mites i veritats sobre el potencial de Catalunya
"La manca d'inversions a Catalunya és una clara discriminació, votem el que votem"
David Marín, nou president de Femcat
Avui et destaquem
El més llegit