Les fragàncies i aromes catalanes que emocionen el món sencer

Carinsa està especialitzada en la fabricació d'aromes i fragàncies que es troben des de productes alimentaris a detergents

Denia i Vanesa Martínez | Cedida Denia i Vanesa Martínez | Cedida

La història del Grupo Carinsa té els seus orígens a l'IQS de Barcelona. Antoni Martínez era el secretari de la universitat i el seu fill, Alberto Martínez, va acabar estudiant-hi enginyeria química. Aquests coneixements van ser fonamentals per acabar fundant el 1993 una empresa dedicada al món de les olors a través de la fabricació d'aromes i fragàncies per l'alimentació, la cosmètica i els detergents.

30 anys després, Carinsa factura més de 50 milions d'euros, té presència en una seixantena de països i les seves aromes fetes a Sant Quirze del Vallès es troben en productes d'arreu del món. "Sabem fer aromes, gustos, fragàncies, olors... En definitiva, emocions", resumeixen. Avui, podem trobar la seva fragància des d'un iogurt de maduixa fins a un detergent per la roba. Però han anat molt més enllà.

Del fracàs a l'èxit

"El meu pare sempre va ser molt emprenedor i tenia clar que volia ser empresari. Era un tècnic amb visió empresarial. I ho va aconseguir als 40 anys", explica Vanesa Martínez, que juntament amb la seva germana Denia van assumir la gestió de Carinsa quan el seu pare va morir de forma sobtada el 2005. El 1993, l'empresa on treballava Alberto Martínez va entrar en concurs de creditors i se li van plantejar dos escenaris: fitxar per una altra companyia del sector o "llançar-se a l'aventura empresarial".

"Amb la seva dona, Isabel Chamorro, decideixen hipotecar el pis i llançar-se a l'aventura. Era el seu somni i el seu projecte", recorda Vanesa. Així neix Creaciones Aromáticas Industriales: "Tenia molt clar de què anava el sector i va veure que hi havia un nínxol molt clar". Aquell nínxol era treballar amb els líders locals de cada país d'àmbits com l'alimentació, la cosmètica o la detergència.

Plantant cara a les multinacionals

Quan aquesta va presentar concurs de creditor, el 1993, va decidir amb la seva dona, Isabel Chamorro (1953), hipotecar la casa i llençar-se al món empresarial. D'aquesta manera, el 27 d'octubre de 1993, Alberto Martínez funda Creaciones Aromáticas Industriales CARINSA, acompanyat per un petit grup de socis. L'estratègia empresarial va ser fer aromes per alimentació animal i humana i fragàncies per cosmètica i detergència als líders locals de cada sector. L'agilitat del servei de Carinsa el va fer passar per davant de multinacionals.

Aquesta aposta els hi va permetre que amb només un any de vida ja tenien vendes internacionals. "Llavors, el sector estava dominat per multinacionals. I nosaltres teníem molta més agilitat, en dues o tres setmanes podíem fer un producte a la mida de cada client", explica la Denia. 

La tecnologia i la innovació com a bandera

"Som una empresa tecnològica", sentencia Vanesa Martínez, que recalca que disposen de més d'una vintena de patents. Un xiclet que evita que qui el mastega transmeti un virus, un xiclet que canvia de sabor o una gominola saciant són només tres exemples.

Una filosofia que s'uneix amb la voluntat de treballar conjuntament amb els clients per aconseguir els millors productes. Carinsa va molt més enllà de les aromes. "Si treballàvem amb una empresa de xiclets, teníem clar que havíem de fer el millor xiclet", emfatitza Vanesa. El mateix amb els iogurts, la mortadel·la o qualsevol altre aliment. "El meu pare no parlava de l'aroma de la mortadel·la, sinó de fer la millor mortadel·la, com poder-la millorar", afegeix.

Martínez: "No venem producte, sinó que fem transferència tecnològica"

Això era possible gràcies a un treball obert amb el client i una feina d'innovació constant a l'empresa, que els hi ha valgut reconeixements internacionals. "Sempre pensem què podem aportar de valor afegit a cada sector i com ajudem a fer el nostre client més competitiu. Posem el consumidor del nostre client al centre", recalca Denia. La vocació és clara: "No venem producte, sinó que fem transferència tecnològica".

Del menjar al perfum

Malgrat que la indústria alimentària va ser la primera on van entrar, actualment Carinsa comprèn un ventall amplíssim i se centra en el desenvolupament, producció i comercialització d'aromes, ingredients funcionals i additius per a alimentació humana i animal, i fragàncies per a la indústria de la detergència i perfumeria, i productes de cosmètica i ambientació. Des d'un embotit a un ambientador poden tenir el seu segell.

Fins i tot el grup compta amb l'empresa Paymsa, especialitzada en preparats tecnològics per la indústria càrnia i plats preparats i precuinats. Tot plegat converteix el Grupo Carinsa en l'única empresa de tot el món que abordi tots aquests àmbits de les aromes.

Martínez: "Som moltes petites Carinses"

Però com és possible ser tan innovador en sectors tan diferents? D'entrada, tenint els millors professionals de cada àmbit i aromistes reconeguts. Per exemple, si treballen en un xiclet, contracten el millor mestre confiter. I tot plegat amb una forma de funcionar com si fossin petits negocis independents: "Som moltes petites Carinses".

Una de les últimes apostes, per exemple, ha estat el sector vegà i ja treballen amb un expert per elaborar les millors hamburgueses veganes. "Cada any incorporem nous sectors", apunten. A més, compten amb una mena de planta pilot on poden portar a la pràctica les seves creacions i on reprodueixen les indústries amb qui treballen.

Eliminar els microplàstics

Són moltes les innovacions que han sortit des dels laboratoris de Carinsa a Sant Quirze. Una de les darreres és una encapsulació de productes en el detergent per la roba que permet eliminar microplàstics de l'aigua. La tecnologia base és l'encapsulació, una solució amb la qual han estat pioners i que permet afegir productes amb una funció en un altre producte.

"Hem creat encapsulacions d'ingredients per la cosmètica, per exemple per regenerar cabell o la pell. I ara estem tramitant una patent d'una crema que imita els efectes de bòtox", detalla Denia, que insisteix: "Cap empresa de la nostra competència ho està fent". Carinsa dedica el 20% de la seva facturació a la innovació.

Molt més enllà de les olors

Un altre exemple d'innovació és un projecte que van portar a una empresa del Marroc dedicada a la beixamel per reduir el consum energètic de la planta. "També ho vam presentar als majors fabricants de tot Europa, però no els hi va interessar. Quan va pujar tant el cost de l'energia, tots ens van trucar", apunta Denia. Projectes que demostren que Carinsa ha anat molt més enllà de les aromes per convertir-se en un soci tecnològic de primer ordre. O també ajuden els seus clients a exportar.

Ara, també treballen per la creació de noves proteïnes vegetals més sostenibles, l'ús de la tecnologia 3D per fabricar aliments o l'estudi de nous probiòtics funcionals per la vacunació. O una fragància d'ambientador de cotxe que ajudi a no adormir-se i evitar accidents.

Més de 3.000 ingredients

Per poder crear aromes per a qualsevol producte, Carinsa treballa amb més de 3.000 matèries primeres, moltes d'elles d'origen natural. "No ens avorrim, tenim mils de projectes i cada dia en pensem de nous", comenten la Denia i la Vanesa.

Aquest és l'esperit que ha impulsat Carinsa fins a la cima de les fragàncies i les aromes d'arreu del món, convertint-se en un grup tecnològic que dia a dia reflexiona sobre com revolucionar qualsevol sector en una seixantena de països de quatre continents. 

Més informació
El pinso fet a Catalunya que mengen gossos i gats de tot Europa
Fent País, els millors racons i experiències de Catalunya en una capsa
Salicru, d'un garatge de Sant Celoni a l'AVE de La Meca i a la muralla xinesa
Avui et destaquem
El més llegit