• Empresa
  • El pinso fet a Catalunya que mengen gossos i gats de tot Europa

El pinso fet a Catalunya que mengen gossos i gats de tot Europa

Picart va néixer per alimentar animals de granja de proximitat i ara exporta pinso per mascotes a més de vint països

La nova planta de Piensos Picart a Llinars | Cedida
La nova planta de Piensos Picart a Llinars | Cedida
Bernat Bella
Periodista
04 de Desembre de 2023
Act. 04 de Desembre de 2023

Pere Icart va fundar el 1953 una empresa d'elaboració i venda de pinsos per a animals de granja. Des de Sant Pere Vilamajor alimentava el bestiar de les granges veïnes. 70 anys després està especialitzada en alimentació per a mascotes i amb una facturació de 15 milions d'euros, gossos i gats d'una vintena de països europeus s'alimenten del seu menjar. Tot i competir amb grans multinacionals, Piensos Picart s'ha fet el seu espai en el mercat.

 

Joan Icart, segona generació de l'empresa familiar, explica que als anys 50 tot just començava el negoci d'alimentació per animals de granja: "Era un mercat creixent. Ell estava en l’àmbit rural i va veure una oportunitat de negoci. els primers clients eren pagesos i veïns de la zona, en uns anys on era habitual tenir conills, porcs, pollastres o vaques al jardí de casa.

 

Lloc i moment oportú

A més, l'economia espanyola començava experimentar una certa obertura després dels duríssims anys de la postguerra. Veníem d’una economia més de substistència i els pinsos no havien arribat a les granges", detalla Icart, que afegeix: "Quan comença a tenir importància l’arribada de cereal i soja de fora, neix aquesta activitat". I Piensos Picart estava en el lloc i en el moment oportú.

Als anys 70, Picart continuava amb el creixement que experimentava mercat. Però el bestiar començava a deixar les cases per estar únicament a les granges, que es van anar fent més grans, modernes i professionals. Fins llavors l'empresa venia sobretot a Catalunya, en un mercat més local.

El viratge d'una empresa històrica

La història de l'empresa comença a canviar a partir dels anys 80, quan s'incorpora la segona generació, el Joan i el Jordi. "Comencem a pensar en els gossos i gats i animals de companyia. Es començava a veure que era un mercat naixent, a Estats Units era cada vegada més important", explica el Joan, que emfatitza que tenien el coneixement i experiència necessària per fer-ho.

I als anys 90 fan el pas. Com havia passat quaranta anys enrere amb el pinso per bestiar, ara Picart es trobava en la primera onada pel menjar especialitzat per mascotes. I l'aposta va ser tan decidida i valenta que fins i tot van decidir separar la producció amb dues línies: una per pinso per animals de granja i l'altra per les mascotes. Una decisió que anys després va ser molt positiva, ja que per llei es va obligar a aquesta separació. "Al principi va ser complicat, com tots els inicis. És un mercat totalment diferent", recorda Icart, que assenyala que les grans multinacionals eren les grans dominadores.

Icart: "Sempre hem apostat per productes de qualitat i naturals, ser molt honestos"

Però no es van fer enrere i van començar a visitar fires d'arreu per donar a conèixer el producte. I l'altra gran decisió va ser apostar per la botiga convencional i la clínica veterinària per vendre el seu pinso, fugint de les grans superfícies. Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida van ser les seves primeres parades.

El que tenien clar a Picart era oferir un producte de qualitat: "Sempre hem apostat per productes de qualitat i naturals, ser molt honestos. Són productes que el consumidor reconeix i que agraden molt i veuen els beneficis a la mascota". Per això sempre han apostat per les botigues especialitzades i clíniques veterinàries.

A diferència del pinsos per animals de granja, van veure que tenien una opció d'internacionalitzar amb aquest nou producte. Van assistir a fires internacionals i van teixir una xarxa de distribuïdors, començant per Grècia, Xipre, Itàlia, França i Portugal. I la resposta era bona: "La clau és la mateixa: oferir productes de qualitat a un preu molt raonable".

De Sant Pere de Vilamajor a Israel

Avui el 50% de la facturació és de fora d'Espanya, principalment a Europa, on estan presents a Albània, Bulgària, Eslovàquia, Eslovènia. Grècia o Geòrgia. O també al nord d'Àfrica, com Egipte i Marroc. O Àsia, on Israel és un mercat molt important per Picart. I l'èxit de l'aposta s'ha traduït en les xifres: l'any 2000 facturava uns 9 milions d'euros; ara, arribaran als quinze.

A mesura que el negoci del pinso per mascotes creixia, el de granja anava disminuint. Fins a l'actualitat, on Picart ha inaugurat una nova planta de 12.000 metres quadrats a Llinars amb una capacitat per produir 40.000 tones de pinso cada any. I no només han deixat enrere Sant Pere Vilamajor, sinó que també han abandonat la fabricació de pinso per animals de granja. Anys després l'empresa se centra exclusivament en menjar per animals de companyia.

Però sempre amb la idea de la qualitat i lluny del gran consum: "No fem un producte massiu, sinó un seleccionat per satisfer els requeriments del consumidor".

Icart: "El consumidor ha de tenir la garantia que el que se li dona a la mascotes és natural"

"El consumidor cada vegada està més conscienciat del que vol per la seva mascota, que ha pres protagonisme dins de la família. Això fa que siguin més exigents", destaca Icart, que apunta que segueixen uns estandards com si fessin alimentació infantil: "El grau d’exigència ha de ser el mateix".

Tot plegat en un mercat, el dels pinsos, que sovint els consumidors miren amb recel. "El consumidor ha de tenir la garantia que el que se li dona a la mascotes és natural", conclou Icart. Aquesta filosofia que ha permès sobreviure durant dècades Piensos Picart, sent testimoni de l'evolució de la societat, que ha passat de tenir porcs a casa a conviure amb gossos i gats, que sovint es cuiden com si fossin un membre més de la família. I a Picart ho tenen clar, com diu el seu lema: Alimentem l'amistat des de 1953.