Salicru, d'un garatge de Sant Celoni a l'AVE de La Meca i a la muralla xinesa

Els Sistemes d'Alimentació Ininterrompuda de Salicru es poden trobar des de les Illes Galàpagos a la muralla xinesa

El centre de Salicru a Santa Maria de Palautordera | Cedida El centre de Salicru a Santa Maria de Palautordera | Cedida

A mitjans dels anys 60, Jacint Salicru va decidir muntar un petit taller en un garatge de Sant Celoni per fabricar transformadors reguladors de tensió. Gairebé sis dècades després, Salicru és un referent mundial en els sistemes d'alimentació ininterrompuda (SAI), que exporten a més de 130 països i que es troben al tren d'alta velocitat de La Meca, a la muralla xinesa o a instal·lacions fotovoltaiques de les Galàpagos. L'objectiu és el mateix: una vida sense interrupcions en el subministrament elèctric.

Més info: El disseny català d'envasos de Chanel, Gucci o Carolina Herrera

Els pioners dels SAI

Jacint Salicrú va fer la carrera de perit i li cridava l'atenció el món dels reguladors i transformadors”, explica Antoni Garriga, director general de l'empresa. Així, va muntar un petit taller on feia transformadors, que en aquella època eren molt mecànics. El seu pare, que justament era mecànic, l'ajudava. Era el 1965 i els clients eren principalment empreses de l'entorn.

El gran punt d'inflexió que marcaria la història de Salicru va arribar el 1973, quan dissenya el seu primer prototip de Sistemes d’Alimentació Ininterrompuda. Van ser dels pioners a l'estat espanyol, el que els va obrir tot el mercat. “Un SAI ens assegura la continuïtat de subministrament elèctric amb seguretat i fiabilitat. Ho necessita pràcticament tothom”, resumeix Garriga. És a dir, són productes que s'instal·len en circuits elèctrics que combaten talls en el subministrament o pujades i baixades de tensió. Un element imprescindible per infraestructures sensibles, des del transport fins al sector sanitari o qualsevol xarxa elèctrica.

De Palautordera al món

Ja als anys 70 comencen a expandir-se per Europa i a mirar a Sud-amèrica. Comença aquí un creixement internacional que no s'atura fins a l'actualitat, on tenen presència a 130 països, compten amb centres productius a Catalunya i a la Xina i tenen deu filials comercials repartides pel món. Amb seu a Santa Maria de Palautordera des dels anys 80, han conquerit el món.

Quina ha estat la clau? Antoni Garriga ho té clar: “Des de l'inici ens diferencia que sempre hem intentat ser una empresa molt propera, escoltar al client i adaptar-nos a les seves necessitats”. En aquest sentit, explica que al món hi ha pocs fabricants de SAI (són els únics de l'estat), però que els que hi ha són molt grans: “Les grans empreses no perden el temps en projectes especials i nosaltres som més propers i podem entrar en nínxols més petits”.

Garriga: “Aquest és l'ADN i l'essència de Salicru des de l'origen i el nostre cas d'èxit és que ho hem mantingut”

“Així naixem i així ens mantenim, per això tenim un forat en el mercat. Aquest és l'ADN i l'essència de Salicru des de l'origen i el nostre cas d'èxit és que ho hem mantingut”, resumeix. Una filosofia que continuen predicant, malgrat passar d'un taller a facturar més de 90 milions d'euros (el 2016 facturaven uns 38 milions d'euros i esperen tancar el 2023 amb 95), tenir uns 310 treballadors i produir uns 148.000 equips l'any. De fet, destaca que fins i tot en les famílies comercials d'arreu del món es manté aquesta vocació més familiar i de proximitat.

La tecnologia és innegociable

I l'altra gran pota que explica l'èxit de Salicru és la tecnologia pròpia. Des de l'inici també hi han apostat, conscient que els hi donava una diferenciació del mercat. Una prova és la inversió en I+D, que el 2022 va ser superior als 4 milions d'euros, situant-se per sobre de la mitjana de les empreses europees. “Tenir tecnologia pròpia ens permet afrontar qualsevol projecte i respondre les necessitats dels clients”, detalla el director general.

Una inversió en investigació que defensen fins i tot en moments difícils que ha passat la companyia i que s'ha compaginat amb una relació estreta amb universitats i centres de recerca. I la suma de la tecnologia pròpia i la proximitat els ha obert les portes de grans projectes mundials.

Més info: Les portes catalanes que s’obren a les Torres Petronas, la Sagrada Família o Dubai

L'alta velocitat de Turquia a Mèxic

El sector ferroviari i de l'alta velocitat és un dels més forts per Salicru. Primer, amb l'AVE i a l'estat espanyol, on hi ha una de les xarxes més extenses. I, després, arreu del món gràcies a les seves col·laboracions amb gegants com Siemens, Asltom o Thales. Trens d'alta velocitat de La Meca, Egipte, Turquia o Mèxic porten el seu segell i els SAI que garanteixen el subministrament elèctric són de Salicru.

L'altre gran sector per Salicru és el de la xarxa elèctrica. Per començar, utilitzen els seus elements Iberdrola, Red Eléctrica i Endesa: “Som la garantia que hi hagi subministrament elèctric”. I en aquest àmbit, estan treballant amb la principal energètica d'Aràbia Saudita perquè facin servir els seus SAI, després de tres anys de feina d'homologació. “Pot ser un creixement molt important per Salicru, per les dimensions d'Aràbia Saudita i les seves infraestructures”, apunta Garriga.

A l'Orient Mitjà

De fet, l'empresa ja va entrar al país de l'Orient Mitjà al 1996, sent un dels pioners a Europa en en aquest mercat. Hi subministrava SAI per organismes públics, hospitals, el ministeri d'interior o bancs. I la raó és una altre cop la mateixa: “Som capaços de fabricar els productes que necessiten”. A més, Salicru també està present en el sector de les energies renovables, els Data Center, la indústria o serveis sanitaris i de telecomunicacions.

I és que el portafoli de clients de Salicru és inacabable: Aena, Adif, Bombardier, Gazprom, Gas Natural, Kuwait Oil Company, Texaco, Siemens, Repsol, HP, Fujitsu, Sony, Renault, Nestlé, Pepsico, Cepsa, Unilever, Abertis, Nokia, Vodafone, Telefonica i un llarg etcètera. I els projectes també: oficines i caixes del Banc de Riyadh, la protecció elèctrica de Caixa Bank, la il·luminació d'accés a la muralla xinesa, l'alimentació fotovoltaica de les Illes Galàpagos, l'alimentació del control d'equips de motors d'Airbus a Bremen o la protecció de la senyal de vídeo per la transmissió televisiva de la primera i segona divisió espanyola.

I tot plegat des de Santa Maria de Palau Tordera, on s'encarreguen i garanteixen que el món no s'interrumpeixi ni un segon.

Més informació
Portes Bisbal, les portes fetes a l'Empordà que s'obren des de Nestlé fins a Airbus
Avui et destaquem
El més llegit