Futur digital: els reptes de la transformació per als professionals

La intel·ligència artificial, el metavers i la digitalització exigeixen noves habilitats als líders empresarials

El 79% de les empreses tenen iniciatives de transformació digital en marxa | iStock El 79% de les empreses tenen iniciatives de transformació digital en marxa | iStock

La transformació digital està provocant canvis sense precedents en el món empresarial. Conceptes com intel·ligència artificial, big data, internet de les coses o blockchain estan deixant de ser conceptes de moda per convertir-se en realitats que les companyies han d'abordar. De fet, segons l'últim informe Digital Transformation Index de Dell, el 79% de les empreses tenen iniciatives de transformació digital en marxa. No obstant això, la tecnologia per si sola no és suficient. 

El veritable repte rau en el fet que els professionals desenvolupin les habilitats necessàries per treure el màxim partit a les noves eines. En aquest sentit, el World Economic Forum calcula que el 2025 més de la meitat de tots els empleats necessitaran un significatiu reciclatge de les seves capacitats. CEOs, CMOs, experts en màrqueting i altres perfils directius tenen davant seu el repte de reinventar-se per liderar les seves organitzacions en aquesta nova era, i tendències com la intel·ligència artificial, el metavers i la digitalització integral estan reescrivint les regles del joc. Els qui aconsegueixin adaptar-se marcaran la diferència competitiva.

El 79% de les empreses tenen iniciatives de transformació digital en marxa

En aquest article analitzarem els principals reptes que la disrupció tecnològica planteja als professionals, així com les habilitats requerides per prosperar en aquest entorn de canvi constant.

Els reptes de la IA per als professionals

Segons l'estudi AI is the new UI d'Accenture publicat el 2018, el 67% dels executius empresarials van reportar haver incorporat la IA en almenys una funció de negoci. Això està transformant tasques que abans realitzaven empleats humans i, en aquest sentit, un dels principals desafiaments per als directius és entendre com implementar solucions d'IA de forma estratègica i ètica per millorar processos i experiències. Es requereix una visió per identificar on aporta valor i on no és convenient.

Més info: L'avís de l'FMI: la IA afectarà sis de cada deu llocs de treball a les economies avançades

Un altre repte crucial és aprofitar l'analítica de dades. Les màquines generen ingents quantitats d'informació que ben utilitzada serveix per prendre millors decisions, per tant, els professionals necessiten desenvolupar capacitats per interpretar i aplicar les estadístiques. Així mateix, l'automatització està modificant rols laborals: en lloc d'executors de tasques, els treballadors han de passar a ser solucionadors de problemes i supervisors de les solucions d'IA.

Els directius han de guiar aquest canvi cultural. La intel·ligència artificial exigeix als líders una mentalitat àgil i centrada en la dada, i saber treure partit a aquesta tecnologia marcarà la competitivitat futura de les empreses.

La irrupció del metavers

El metavers es perfila com una de les grans tendències tecnològiques per als pròxims anys. De fet, es preveu que per al 2026 hi hagi milers de milions d'usuaris i moviments per valor de 800.000 milions de dòlars, segons Bloomberg Intelligence, fet que obre noves i interessants oportunitats perquè les marques interactuïn amb els seus clients. Per exemple, Nike ha creat Nikeland a Roblox, un espai virtual on els usuaris poden vestir els seus avatars amb productes de Nike. Altres marques com Clinique també tenen experiències immersives en Roblox.

Una altra àrea d'interès és l'anomenat metavers industrial, que aplica tecnologies immersives a entorns corporatius per millorar processos de fabricació, model de treball i formació. Segons PwC, el metavers industrial aportarà 1,5 trilions de dòlars a l'economia global el 2030. Així, saber navegar en l'univers del metavers i extreure el seu potencial esdevé una capacitat clau per als professionals digitals, i les empreses que aconsegueixin liderar en aquest entorn emergent obtindran un avantatge competitiu en el futur.

Habilitats necessàries en el professional digital

La irrupció de les noves tecnologies està redefinint les capacitats que tothom ha de tenir per triomfar. Es necessiten professionals àgils, amb mentalitat digital i capacitat d'aprenentatge constant. En aquest sentit, una de les habilitats clau és la visió estratègica per implementar solucions emergents com la IA o el metavers, fet que requereix imaginació per visualitzar com aquestes tecnologies poden resoldre problemes de negoci. També és vital establir processos àgils de prova i error per innovar de forma ràpida.

Una altra competència important és l'adaptabilitat al canvi. Els avenços tecnològics se succeeixen frenèticament, per la qual cosa la capacitat de desaprendre i reaprendre és essencial, per tant, els professionals han de sortir de la seva zona de confort per explorar noves possibilitats. Així mateix, la comunicació efectiva i el treball en equip són claus en entorns digitals, on es requereix una coordinació fluida entre àrees. També cal fomentar la creativitat per trobar solucions originals a problemes complexos.

Més info: El desenvolupament d'habilitats toves: factor clau d'empleabilitat

La transformació digital demanda professionals integrals, que combinin coneixements tècnics amb habilitats toves, com el pensament crític, l'aprenentatge continu i l'adaptabilitat. Saber navegar la incertesa s'ha tornat una competència crítica.

La transformació digital en els programes d'ESIC 

Per ajudar els professionals a desenvolupar les competències necessàries en l'entorn digital, ESIC Business & Marketing School ha llançat recentment dos nous programes formatius com a resposta a la necessitat de talent digital a Barcelona, tal com indicava l'informe, Digital Overview 2022, de la Mobile World Capital.

D'una banda, el Programa Superior en Digital Business Pro aprofundeix en àrees com transformació digital, analítica de dades, metodologies àgils o experiència de client. De l'altra, el Programa Superior Avançat de comerç en línia se centra en comerç electrònic, growth hacking, paid media o creació de continguts digitals. Tots dos combinen aprenentatge pràctic, amb projectes i simulacions de negoci reals i, a més, compten amb un claustre de professors i partners de l'ecosistema digital per dotar els alumnes d'una visió integral.

D'aquesta manera, ESIC i Mobile World Capital demostren el seu compromís per capacitar els nous perfils professionals que demanda l'era digital, a través de propostes flexibles i enfocades en el desenvolupament de competències tècniques i directives.

La tecnologia s'ha de veure com una palanca per potenciar el millor de les persones

En conclusió, la disrupció tecnològica està transformant dràsticament l'entorn empresarial. La intel·ligència artificial, el metavers i la digitalització integral són realitats imparables que plantegen nous reptes i oportunitats, motiu pel qual els professionals s'han de reinventar i adquirir les habilitats necessàries per liderar les seves organitzacions cap al futur. Visió estratègica, agilitat, adaptabilitat i creativitat seran competències crítiques de qualsevol directiu.

Les empreses que aconsegueixin desenvolupar una cultura d'aprenentatge continu i mentalitat digital transgressora estaran més ben posicionades per navegar la incertesa. Per tant, és temps d'implementar una transformació profunda, no només de processos, sinó també de talent. En aquest sentit, la tecnologia s'ha de veure com una palanca per potenciar el millor de les persones, i amb una estratègia audaç, ètica i humanista, l'era digital obre fascinants oportunitats per crear valor compartit, resoldre grans reptes globals i continuar evolucionant cap a organitzacions més col·laboratives. El futur està per escriure's.

Més informació
Després del tsunami
Societat volàtil, innovació, Blockchain i l’arribada del 2024
El valor de la visibilitat: trencant barreres en la inclusió laboral
Avui et destaquem
El més llegit