
Cada 5 de juny se celebra el Dia Mundial del Medi Ambient, una data impulsada per l’Assemblea General de les Nacions Unides i coordinada pel Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA). Però no es tracta només de commemorar un dia concret, sinó de promoure una autèntica forma de vida. Segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), més de 500.000 persones es dediquen a temps complet a l’anomenada economia ambiental, un sector que aglutina tot un ecosistema d’empreses emergents. Un exemple? Els següents tres projectes incubats a Barcelona Activa.
Jungle Roofs vol refredar Barcelona amb sostres verds

"L’estiu passat, jo vivia a Holanda i un amic meu, i ara soci, vivia a Barcelona. Un dia em va parlar d’un dels grans reptes de futur per a la ciutat: l’efecte illa de calor urbana, un fenomen que fa que les zones urbanes siguin notablement més càlides que les rurals, ja que els edificis i carrers absorbeixen i retenen més calor que els espais naturals com prats o boscos. En aquell moment, com a arquitecte urbanista, vaig voler aportar una solució”, explica Lorenzo Campini a VIA Empresa. Per això, es va traslladar a Barcelona amb un objectiu clar: transformar la construcció de cobertes verdes en un producte i oferir-lo a empreses.
Jungle Roofs, una empresa emergent amb una missió ambiciosa: crear la xarxa més gran de sostres verds a les principals zones urbanes
D’aquesta experiència personal va néixer Jungle Roofs, una empresa emergent amb una missió ambiciosa: crear la xarxa més gran de sostres verds a les principals zones urbanes, tot promovent que empreses i ciutadania financin la seva construcció i manteniment per combatre els efectes de l’escalfament provocat pel canvi climàtic.
La innovadora solució de VasovenGo per un cafè sense residus
"Solia anar sempre a la meva cafeteria de barri amb la meva tassa reutilitzable, però em molestava veure la quantitat de residus generats pels gots d’un sol ús. Em preocupava pensar en la quantitat de deixalles que produïen persones com jo, que gaudien del seu cafè diari en aquests llocs", explica a VIA EmpresaManuela Santoyo, CEO i cofundadora de VasovenGo. Arran d’aquesta necessitat, Santoyo, juntament amb la seva mare, es van posar a treballar per ajudar la ciutadania a recuperar l’hàbit de reutilitzar. "VasovenGo és un servei de gots reutilitzables dissenyat per a quan vas o vens, com bé el nom indica. Oferim una solució sostenible que substitueix els gots d’un sol ús, ajudant a reduir residus innecessaris i promovent un canvi cap a un consum més responsable i reutilitzable", afegeix Santoyo.
Santoyo explica que, durant un dinar entre mare i filla, va sorgir una conversa sobre els hàbits perjudicials que han contribuït a l'actual crisi climàtica. Reflexionant sobre què podien fer, Santoyo com a dissenyadora industrial i la seva mare com a emprenedora de diversos projectes, van decidir unir forces per generar un canvi i contribuir a millorar el medi ambient.
La ceràmica sostenible feta a base de pells de taronges

Emiliano Altamirano, dissenyador de moda amb una àmplia i exitosa trajectòria a la indústria, ha fet un pas més en convertir-se en emprenedor. La seva història va començar de manera inesperada durant la pandèmia, quan una trobada casual li va canviar la vida. Un dia, mentre baixava a llençar les escombraries, un home li va demanar que deixés els residus fora del contenidor per poder aprofitar-ne alguna cosa. Entre el que duia hi havia les restes d’unes taronges que havia espremut, i tot i que inicialment va dubtar que fossin útils, la situació va despertar la seva curiositat. De tornada a casa, l’Altamirano va investigar i va començar a experimentar fins a desenvolupar una pasta feta de residus orgànics. Aquest material va evolucionar fins a convertir-se en el que avui defineix com una "bioceràmica", un producte innovador que imita la ceràmica tradicional, però amb beneficis ambientals: elimina emissions de CO2 i desprèn una aroma agradable.
"bioceràmica", un producte innovador que imita la ceràmica tradicional, però amb beneficis ambientals: elimina emissions de CO2 i desprèn una aroma agradable
Davant d’aquest escenari va néixer Novapedra amb l'objectiu de crear un model de negoci que reinterpreti la ceràmica tradicional aprofitant residus orgànics. Aquesta iniciativa està profundament compromesa amb la preservació del medi ambient i la sostenibilitat. Amb cada compra dels seus productes, una part es destina a plantar un taronger, contribuint així a la creació d’un bosc sostenible. A més, Novapedra aposta pels proveïdors locals, fomentant les economies de proximitat i reduint l’empremta de carboni associada al transport, reafirmant el seu compromís amb un futur més sostenible.