
Durant el confinament per la covid-19, en Jaime Escobar s’avorria a casa. Apassionat per la construcció de dispositius d’automatització, se li va acudir instal·lar un comptador instantani d’aigua per controlar el seu consum i ser més conscient del que gastava. En comentar-ho amb en Miquel Escobar, que ha estudiat intel·ligència artificial a la Universitat Politécnica de Catalunya (UPC), van veure la possibilitat d’anar més enllà i automatitzar tot el procés. Així va néixer Mica Eco, una startup sense ànim de lucre centrada en el desenvolupament d’un sistema basat en IA que ajuda els propietaris a optimitzar el consum d’aigua i reduir la seva factura.
Amb la idea d’oferir recomanacions personalitzades per optimitzar l’ús de l’aigua i fomentar-ne una gestió eficient, els dos emprenedors —Jaime i Miquel Escobar— juntament amb dues persones més, van fundar Mica Eco l’any 2024. Actualment, la startup compta amb el suport de Barcelona Activa. “El nostre sensor intel·ligent envia dades en temps real sobre el consum d’aigua a la nostra plataforma al núvol, on algoritmes d’intel·ligència artificial desglossen l’ús per electrodomèstic, detecten fuites i ofereixen recomanacions personalitzades per optimitzar el consum,” explica Jaime Escobar en una conversa amb VIA Empresa.
Mica Eco, una startup sense ànim de lucre centrada en el desenvolupament d’un sistema basat en IA que ajuda els propietaris a optimitzar el consum d’aigua i reduir la seva factura
Amb la tecnologia de Mica Eco, es pot detectar el consum d'aigua d'una llar, de manera instantània, només utilitzant un únic punt de mesura, és a dir, el comptador d'aigua. L'aplicació utilitza algoritmes d'intel·ligència artificial per oferir un desglossament del consum per dispositiu. “Per exemple, podem saber quant has gastat a la dutxa, al vàter… fins i tot identificar cada esdeveniment concret: t’has dutxat aquest matí i has consumit 10 litres; després s’ha dutxat el teu fill i n’ha consumit 40. Aquesta informació es genera a partir del consum en temps real i d’algoritmes que classifiquen automàticament cada ús”, afegeix Jaime.
La meta per al 2025 es treure el producte a mercat
En aquest punt, el responsable reconeix que el producte encara no ha sortit al mercat, ja que es troba en fase de proves. Tot i això, l’objectiu és llançar-lo abans de finalitzar l’any. “La idea és que a final d’any ja estigui operatiu i en funcionament. A partir d’aquí, ens plantejarem una nova etapa per definir com es pot monetitzar el projecte: si a través de vendes B2C directament a clients o, si no, B2B”, apunta Jaime Escobar.
Fins ara, l’empresa ha pogut impulsar el projecte gràcies a una subvenció de 50.000 euros rebuda en el marc de la convocatòria Hàbit-Habitat. “Hem pogut tirar endavant perquè, de moment, tots hi estem treballant sense sou. Actualment, funcionem com una associació sense ànim de lucre, i això ens permet continuar, ja que els costos d’infraestructura són molt baixos”, explica Miquel Escobar.
Pel que fa al futur, Jaime explica que s’han marcat un objectiu inicial molt bàsic: començar i ser sostenibles. “L’objectiu que tenim és instal·lar el sistema en una base suficient de clients per demostrar que és operatiu i assolir un cert nivell d’excel·lència: oferir una app i una classificació del consum realment eficient i precisa". Afegeix que, un cop assolida aquesta etapa, el desenvolupament més natural seria el B2B. “La idea és generar interès en empreses del sector de l’aigua, en fabricants de comptadors o en empreses de telelectura; aquesta seria la via més senzilla per créixer i obrir-nos pas al mercat", conclou.