Pot la IA gestionar talent?

Fresh People és l’ecosistema de serveis que apropa a les companyies d'avui dia "tecnologia amb un enfocament humà"

L'equip de Fresh People | Cedida
L'equip de Fresh People | Cedida
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
12 de Juliol de 2024

Si als primers directors de recursos humans que va haver-hi a l’Estat se li haguessin ofert, en el seu dia, la intel·ligènciaartificial com a eina per gestionar el personal, probablement no haurien dubtat a abraçar-la. Això apunten les estadístiques d’avui dia, on, segons el Talent Trends Report 2024 de Randstad, un 66% de les companyies fan servir la IA en matèria de recursos humans i gestió del talent. Ara bé, la falta de tecnologia de fa dècades mai va ser un impediment per innovar en aquest àmbit: és el cas de l’avi de Jose J. Burgos, un dels primers directors de recursos humans a l’estat espanyol, que no només va fer arribar les seves innovadores idees a les empreses d’aleshores, sinó que, a més, va inspirar el seu net, el fundador de FreshPeople.

 

Burgos: "Avui dia, la tecnologia està feta per digitalitzar processos, però molt poca ajuda a assolir els objectius dels líders i empleats"

La fórmula de l'èxit: "Tecnologia amb un enfocament humà"

“El meu avi va ser un dels primers directors de recursos humans a Espanya, i jo vaig tenir la inquietud de seguir les seves passes perquè va ser una persona molt innovadora”, explica Burgos, qui es va adonar que el teixit empresarial actual necessita serveis “més àgils i moderns” pel que fa als recursos humans. “Avui dia tot està força antiquat, la tecnologia està feta per digitalitzar processos, però molt poca ajuda a assolir els objectius dels protagonistes, els líders i empleats. Digitalitzem malament”, afegeix l’empresari.

És precisament en aquest escenari on Burgos, juntament amb LauraLeón -cofundadora i CIO-, impulsa Fresh People, l’ecosistema de serveis que pretén resoldre els reptes que planteja la gestió de recursos humans, com ara el lideratge d’equips, la definició d’objectius o generar cicles de feedback molt més eficaços; això sí, sempre amb una mateixa fórmula: “Combinant la tecnologia amb un enfocament humà”. 

 

Els eixos de Fresh People: impulsar una "cultura de feedback" i frenar la rotació de talent

La iniciativa, sòcia del Club Cambra, disposa d’un equip de 21 persones dividit en diverses àrees, com ara producte, tecnologia i IA, serveis o màrqueting. Asseguren que són “una pinya”, i és que, de fet, així consta en la seva imatge corporativa. Com a resultat d’aquesta cohesió, la tecnologia que ofereix Fresh People promet incrementar la motivació dels empleats en un 43%, mitjançant “una cultura de feedback", disminuir la rotació de talent un 40% i reduir un 30% la cerca de nous candidats. “La rotació de personal és un fet que, sens dubte, afecta els negocis”, comenta Burgos.

El logotip de Fresh People | Cedida
El logotip de Fresh People | Cedida

Gestar un programari amb aquest potencial no és una tasca que es pugui fer d’un dia a l’altre; de fet, el cofundador de Fresh People comenta que va començar a treballar i experimentar amb la intel·ligència artificial abans del seu boom, fet que li ha atorgat “una posició d’avantatge en el mercat”. La iniciativa es va posar en marxa el febrer del 2020, tot just abans de la pandèmia, i després de quatre anys ja compta amb més de 100 clients i amb la perspectiva de doblar la facturació assolida el passat 2023. 

La consultora 2.0 que viatja de Portugal al Canadà

Així mateix, Fresh People s’ha consolidat com una consultoria 2.0 en recursos humans ajudant a les empreses mitjançant la seva proposta tecnològica. Burgos ho té clar: “La IA i la tecnologia són necessàries per créixer”. I així ho ha demostrat amb casos d’èxit, entre els quals destaquen col·laboracions amb empreses com AmphoraLogistics, FreshlyCosmetics o Tropicfeel, i arribant a països com Portugal, Canadà, Austràlia o Brasil. 

Burgos: “És essencial prendre decisions de pressa, i, sobretot, prendre decisions dures”

Entre els pròxims objectius, Burgos pretén continuar incrementant la base de clients a l’Estat i consolidar el seu programari en grans corporacions de més de 20.000 treballadors. Si bé és un objectiu ambiciós, l’impulsor de Fresh People assegura que amb l’equip que l’envolta tot és possible: “Cal construir un equip més potent que tu en cadascun dels aspectes de l’empresa, i que estigui alineat amb els teus objectius”, comenta, assenyalant el gran aprenentatge que l’ha portat fins a la dolça situació que viu la iniciativa: “És essencial prendre decisions de pressa, i, sobretot, prendre decisions dures”.