• Empresa
  • Internacionalitzar la teva empresa a baix preu és possible?

Internacionalitzar la teva empresa a baix preu és possible?

Com fer créixer i escalar una companyia gràcies al màrqueting digital internacional, a debat a la Setmana de la Internacionalització d’Acció

 La Setmana de la Internacionalització d’Acció | Cedida
La Setmana de la Internacionalització d’Acció | Cedida
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
21 d'Octubre de 2022

El màrqueting digital internacional és el conjunt d'estratègies dirigides a la comunicació i comercialització online de productes i serveis, fora del nostre país d'origen. Montserrat Peñarroya, especialista en negocis digitals i directora de Quadrant Alfa, apunta en una sessió organitzada per Acció i Secartys a la Setmana de la Internacionalització d’Acció que "el màrqueting digital internacional és vital per a les empreses catalanes perquè és relativament barat, permet aconseguir millors economies d'escala, incrementa el mercat objectiu i sobretot pot donar molt avantatge competitiu amb la resta, pel fet que moltes organitzacions centren el màrqueting digital en l’àmbit nacional.

 

Tota estratègia necessita les seves tàctiques i, per a Peñarroya, és crucial "conèixer el públic objectiu, ja que cada país és un món, amb un idioma o una pàgina web totalment diferent. O fins i tot amb els cercadors més utilitzats. Per exemple a Rússia no es fa servir Google, sinó Yandex. I a Corea del Sud utilitzen Naver".

Com es tria un mercat internacional?

En primer lloc, és important constatar si tens visites d'un país en concret a la teva pàgina web. I, per tant, és vital conèixer les dades. "Una de les principals claus consisteix a veure al detall les estadístiques sobre com són les visites d'aquell país, ja sigui a través del gènere, l'edat i els interessos per crear el que es denomina com a buyer person”.

 

Un altre aspecte considerable té a veure amb preguntar-te si disposes d’un bon preu, si tens competidors, si tens nínxol de mercat que els competidors no toquin. I també si es controla la logística que un necessita per entrar al país, com ara enviar uns productes determinats, si coneixes la normativa o l'idioma del teu servei d'Atenció al Client. "Si vols entrar a França, per molt bé que parlis l'anglès, no et serviria. Necessites l’idioma oficial”, continua la ponent.

Com tenir la web ideal?

L'experta apunta que és bàsic disposar d'un lloc web .com per a tothom, tenir diferenciats els idiomes per directori i sobretot no diferenciar amb banderes l'idioma, ja que pot fer perdre molts clients: "Hi ha andorrans que si veuen la bandera de Catalunya, no hi cliquen perquè no saben si podran comprar un producte des d'Andorra o hi haurà facilitats". Per tant, és millor segmentar per idioma o que es marqui bé el país. Mango és un exemple de pàgina web que pot servir per inspirar-se.

La tàctica definitiva

Una de les tàctiques definitives per tenir més presència internacional és "com sortir a Google sense pagar". És a dir, es tracta d'impulsar el que es coneix com a SEO del web i "enamorar als usuaris amb temes del seu interès". Una altra tècnica és apostar per la publicitat, que hi ha l'oportunitat de fer-la molt ben segmentada. I no considerar-ho una "despesa si crees un sistema positiu basat en un e-commerce o en leads". I sobretot tenir paciència, ja que es pot tardar dos mesos a optimitzar i aconseguir l'anunci perfecte.

Peñarroya: "És crucial conèixer el públic objectiu, ja que cada país és un món, amb un idioma o una pàgina web totalment diferent"

Un element imprescindible són les relacions públiques i aprofitar els esdeveniments online. "Pot ajudar a vendre als teus distribuïdors, aconseguir-ne de nous, posicionar la marca, són barats i es pot fer a través de Zoom, Teams, Meet i Linkedin per la convocatòria", continua la ponent.

L’esponsorització i el mecenatge consisteix en aconseguir que una persona pública i reconeguda en el sector d'aquell país lligui la seva imatge a la teva marca i al teu producte. És relativament barat. “Un exemple va ser quan Beko va promocionar el Barça i era una companyia turca. I acabes dient "són els patrocinadors del Barça i no deuen ser dolents si ha passat tants filtres", remarca Peñarroya.

I, finalment, el màrqueting directe, que abans es feia molt amb el correu electrònic. És important els missatges directes a través de les xarxes socials i, últimament, a través del WhatsApp. Es tracta de disposar d'una llista de contactes amb qui podem parlar, quan hi hagi una novetat i que sigui d'interès. El més valuós és tenir una eina per segmentar bé i utilitzar el WhatsApp Business.

Peñarroya: "L'esponsarització i el mecenatge és barat i permet lligar-te al país a través de la imatge d'una persona pública i reconeguda"

Per acabar, Peñarroya apunta que és important evitar la improvisació en la internacionalització i que els departaments d’exportació i els de màrqueting haurien d’anar més coordinats. I, sobretot, deixar-se ajudar.