• Empresa
  • JOBarcelona'24: el futur del mercat laboral, en mans de la IA i de LinkedIn

JOBarcelona'24: el futur del mercat laboral, en mans de la IA i de LinkedIn

La generació Z i el món empresarial es troben a la dotzena edició del congrés, amb més de 115 firmes, 15.000 candidats i 200 oportunitats laborals

El JOBarcelona'24 ha comptat amb més de 115 empreses i 15.000 candidats | VIA Empresa
El JOBarcelona'24 ha comptat amb més de 115 empreses i 15.000 candidats | VIA Empresa
Carlos Rojas | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
08 de Maig de 2024

Treballar en la marca personal, les soft skills i tenir un currículum atractiu són les tres claus per triomfar a l'actual mercat laboral. És una de les principals conclusions que han extret els assistents de la 12a edició del JOBarcelona'24, el Congrés d'Ocupació i Orientació Professional referent al sector que connecta empreses líders amb el millor talent júnior. Enguany, el Palau Blaugrana ha acollit a més de 115 firmes i més de 15.000 candidats, que han tingut accés a més de 200 oportunitats laborals i de 90 conferències de tota classe.

 

Banc Sabadell, Aena, Damm, Digi, Tous, Zúrich... Les marques líders als diferents àmbits hi han estat presents o bé amb una parada o a les diferents conferències que s'han organitzat des de primera hora del matí. Els assistents, la majoria estudiants d'alguna carrera, cicle, grau o institut, han tingut una primera presa de contacte amb companyies capdavanteres. Moltes d'elles han ofert pràctiques que interessen als alumnes, de forma que esdeveniments com aquest suposen una bona porta d'entrada al mercat laboral.

 

De Llauder (Talent Point): "La mitjana d'edat dels candidats del JOBarcelona'24 és de 24 anys, i el 90% d'ells són estudiants d'últims cursos de grau universitari"

Tot plegat, complementat amb altres activitats que han prestat assessorament del currículum i emprenedoria, com és el cas de les que ha organitzat Barcelona Activa, que també ha comptat amb un photocall propi, una plataforma d'empresa-ocupació, un espai de competències digitals o un marketplace del talent, entre altres coses. També TalentPoint, organitzadora de l'esdeveniment, ha presentat un racó per poder fer-se fotos curriculars i ha ofert ajuda de professionals per potenciar el currículum i la carta de presentació dels assistents. "La mitjana d'edat dels candidats és de 24 anys, i el 90% d'ells són estudiants d'últims cursos de grau universitari, tot i que també n'hi ha de graus superiors o recentment titulats, o bé titulats de màxim quatre o cinc anys d'experiència", ha explicat a VIA Empresa Marta de Llauder, CEO de TalentPoint. "Les companyies que hi participen busquen el perfil d'assistents que els oferim, independentment dels seus antecedents, universitat, nacionalitat i àmbit", ha afegit.

Excursions d'estudiants de tots els sectors

Entre els passadissos es podien observar grups de joves. Molts d'ells han vingut d'excursió amb el seu institut o universitat per recomanació dels seus professors. Alguns eren d'administració i finances, altres de gestió de vendes o fins i tot de desenvolupament d'aplicacions web i multiplataforma. En general, n'hi havia de dos perfils: els que buscaven pràctiques i els que només volien formació. "A vegades, amb certes persones avancem a la conversa i els concretem què busquen les empreses del nostre sector perquè puguin encaixar millor", han destacat des de l'exposició de Fundación Teófilo Hernando, entitat de l'àmbit de la medicina. Més enllà d'aquesta primera conversa, si l'interès és mutu, les companyies han proposat als candidats que enviïn el seu currículum a través d'un formulari o un QR. "Algunes també ens recomanen que mirem el seu lloc web, que ens registrem a butlletins i que busquem paraules clau com trainee o intership per trobar pràctiques", han explicat José i Emmanuel, dos estudiants de desenvolupament d'aplicacions web.

Taula rodona amb professionals de recursos humans de Nestlé, Leroy Merlin, Agbar i Fair Sports Media | VIA Empresa
Taula rodona amb professionals de recursos humans de Nestlé, Leroy Merlin, Agbar i Fair Sports Media | VIA Empresa

Però trobar feina no ha estat l'única funció del JOBarcelona'24: també hi havia la possibilitat de fer networking de qualsevol classe, des d'empresa-candidat fins a institucions amb firmes de diferents sectors. "Quan trobem un espai físic on poder parlar-nos i tocar-nos com aquest, el networking sorgeix espontàniament", ha afirmat Marta de Llauder. De fet, algunes companyies han aprofitat el congrés per associar-se amb altres empreses i ofertar conjuntament pràctiques a l'estranger. "Nosaltres oferim gent jove que vol fer pràctiques internacionals per conèixer noves cultures, i busquem altres firmes que estiguin interessades en estudiants d'altres països", comenten des d'una de les institucions participants.

La IA i el LinkedIn, grans protagonistes a les conferències

A banda de les parades del congrés, JOBarcelona'24 també ha comptat amb més de 90 conferències de tota mena. Això sí, el programa ha destacat per algunes temàtiques com la Intel·ligència Artificial o el LinkedIn. Dues eines que poden potenciar el perfil d'un candidat i optimitzar la recerca per als equips de recursos humans. Per una banda, Cèlia Hil, consultora en marca personal i LinkedIn, ha donat alguns consells a la seva ponència Trucos y Novedades en LinkedIn. "ChatGPT o qualsevol altra IA ens pot ajudar a ser més persuasius al nostre perfil, i fins i tot a enfocar millor una oferta d'un client en concret", ha assegurat.

Alhora, també ha destacat tenir en compte detalls com connectar amb professionals del nostre sector, sol·licitar recomanacions, traduir el nostre perfil a altres idiomes, assistir a esdeveniment en línia i presencial o formar part de les comunitats. "Hem de tenir en compte que qualsevol opinió o aportació que fem a LinkedIn té el potencial d'arribar a milers de directius", ha subratllat Hil. Per això, també ha ressaltat la importància d'afegir contactes de qualitat. "És millor tenir una xarxa de 1.800 contactes de renom i rellevància que una de 18.000 persones que no estiguin relacionades amb el nostre àmbit", ha apuntat.

Les soft skills, claus per atraure

Un altre aspecte a valorar és ordenar correctament les competències i no destacar només les hard skills (els atributs específics), sinó també les soft skills, és a dir, aquelles competències més globals, com poden ser el treball en equip o la capacitat d'adaptació. Precisament, ha sigut la mateixa valoració que han fet professionals dels recursos humans d'empreses com Nestlé, Agbar, Leroy Merlin i Fair Sports Media a la taula rodona dedicada al talent. "És important preguntar-se si et contractaries a tu mateix. En un procés de selecció, sempre ens decantarem per les persones que estiguin més alineades amb la cultura de l'empresa i que tinguin millors soft skills", ha assegurat Alinne Shedid, cap de talent & partnerships de Fair Sports Media. L'autoconeixement, la capacitat d'adaptació, la passió i la flexibilitat són altres trets que també valoren molt positivament els responsables de recursos humans d'aquestes companyies.

El 20% del talent jove de Leroy Merlin arriba a ser director de botiga un cop supera els dos anys; un altre 20%, cap de secció

De fet, aquesta conferència ha ajudat a entendre com es treballa des de l'empresa a l'hora de contractar personal. "El nostre repte és entendre les expectatives i necessitats de la generació Z i tenir converses honestes amb ells", ha explicat Fernando Álvarez, responsable de recursos humans de Leroy Merlin. "Tenim una estructura que ens ajuda a conèixer i a identificar els punts forts els júniors que s'incorporen des de que aterren", ha afegit. A través d'un programa anomenat Job Talent, de dos anys de durada, Leroy Merlin mou el seu talent per diferents sectors fins que arriben a càrrecs de responsabilitat. "El 20% dels nostres job talents aconsegueixen ser director de botiga i un altre 20% cap de secció", ha conclòs Álvarez.