A ritme de tortuga, com un míssil o a velocitat de creuer. Aquests tres són només alguns dels múltiples patrons de creixement que pot registrar una companyia, i és precisament el darrer el que millor reflecteix l’essència de l'Europe’s Long-term Growth Champions, el rànquing elaborat per Financial Times (FT) juntament amb Statista que recull les 300 empreses europees que millor comportament a llarg termini han mostrat. El llistat endreça totes les firmes a partir d’un indicador financer clau, la taxa de creixement anual composta (CAGR), que mesura el creixement anual dels ingressos en el període que comprèn els anys 2014 i 2024. Un període marcat per una sèrie d’esdeveniments globals que passaran als llibres d’història, com la invasió d’Ucraïna o la crisi de la covid-19.
L'impuls a la indústria del moble, de Sils al món

El llistat representa tota mena de sectors, des de les tecnologies d’informació, passant pels béns immobles, i fins al comerç al detall. Un sector que, precisament, és representat entre les deu primeres posicions del rànquing elaborat per Financial Times i Statista per Kave Home, la marca gironina de mobiliari i articles per a la llar nascuda el 2013. La taxa de creixement anual composta que mostra és d’un 64,83%, amb els 180,75 milions d'euros i 350 treballadors que en el tancament del 2024 corresponien únicament al negoci B2C, per sota dels 262 milions i el miler de treballadors que va donar a conèixer la companyia en el mateix exercici.
Amb seu a Sils, Kave Home s’ha obert camí en un espai intermedi del mercat del moble, i situat entre el luxe i el baix cost. Aquest ha estat precisament un dels encerts de la companyia, i un motiu que explica tant l’aparició en aquest rànquing com en el seu sostingut creixement, que en els dos darrers exercicis ha mostrat un increment del volum de negoci d’entorn un 30%: “Hauríem pogut créixer un 50% i fins a un 60%, però frenem el creixement, l'estem frenant per poder garantir qualitat de producte i qualitat de servei”, apuntava a VIA Empresa la setmana passada el conseller delegat de la companyia, Francesc Julià Ametller. “Tenim una visió de llarg termini i, per tant, no té cap sentit hiperaccelerar el creixement a curt termini més del que ja estem fent”. Una filosofia que sens dubte concorda amb un llistat titulat Europe’s Long-term Growth Champions.
Un llistat tecnològic
Retornant al rànquing de Financial Times, val a dir que la inexactitud en les xifres que ofereix de Kave Home, sembla ser més aviat un cas aïllat, ja que, en canvi, en les posicions superiors les dades són més precises, segons ha pogut contrastar aquest diari. De fet, Financial Times indica que tota xifra presentada ha estat "aprovada pels alts executius de cada empresa". El primer lloc del llistat és ocupat per Virta Global, la companyia finlandesa que desenvolupa serveis intel·ligents de càrrega de vehicles elèctrics que ja connecta més de 120.000 punts de càrrega a 35 països. La taxa de creixement anual composta que mostra és del 87,44%, i amb uns ingressos que en tan sols deu anys han passat dels 160.000 euros als prop de 88 milions. La firma finlandesa va veure la llum el mateix any que Kave Home, el 2013, una dada a tenir en compte, ja que una gran part de les companyies que es deixen veure en aquest llistat comparteixen any de naixement, i són poques les empreses que compten amb més anys de trajectòria i que han aconseguit accelerar el seu creixement en els darrers deu anys.
Hostinger, en segon lloc, és la firma lituana que segueix Virta Global i es dedica a l'allotjament web. El seu eslògan convida els usuaris a “portar la teva idea a Internet”, i si bé les xifres d’ingressos (182,52 milions d’euros) i de treballadors (637) del 2024 són força superiors respecte a la primera posició, la seva taxa de creixement anual composta és menor, d’un 84,89%. Ara bé, Financial Times les ha agrupat totes dues en el sector IT i programari, un sector que representa el 18% de la classificació.
El sector IT i programari representa el 18% de la classificació de Financial Times i Statista
El podi el tanca la britànica Fruugo, en tercera posició. Es tracta d’un mercat en línia multisectorial que connecta minoristes amb consumidors, a més de 46 països, en una plataforma que ofereix tota mena de productes de consum. La firma registra un CAGR d’un 83,31%, i és amb la també britànica Gousto (82,30%), en quarta posició, l’últim a comptar una taxa de creixement superior al 80%. Per la seva banda, Gousto és un minorista britànic de kits de menjar, amb seu a Londres, i es dedica a la venda de kits de receptes que inclouen ingredients frescos i receptes fàcils de seguir.
Alemanya i França també compten amb un representant en el top 10 de Financial Times, concretament amb Soorce i GT Company. La primera és una plataforma de comerç electrònic que connecta compradors i venedors internacionals, amb seu a Mannheim. És la companyia més veterana de les deu primeres, en haver estat impulsada el 2005, i registra un CAGR del 79,41%. D’altra banda, la francesa GT Company és una firma especialitzada en el rellançament de marques icòniques de fotografia i tecnologia, com Kodak i AgfaPhoto, i revitalitza productes emblemàtics que necessiten una nova vida comercial. La taxa de creixement anual composta de la companyia és d’un 77,73%.
Fins a arribar a la desena posició ocupada per Kave Home, encara trobem a la setena la firma holandesa Being (73,21%), la polonesa Innpro (72,7%) i la romanesa One United Properties (66,99%). Com a curiositat, totes aquestes mostren uns ingressos considerablement inferiors respecte als de la marca gironina de mobles, que és de les poques que supera els 200 milions de facturació.
Més representants catalanes

En clau catalana, Typeform i Afr-IX Telecom són dues companyies amb domicili social a Barcelona i que es deixen veure a la quinzena i a la quaranta-tresena posició, respectivament. La primera dona lloc a una plataforma en línia de programari com a servei (SaaS) especialitzada en la creació de formularis i enquestes interactives. Segons les dades que han recollit Financial Times i Statista, ha registrat un increment dels seus ingressos dels 700.000 euros el 2014 a 85,9 milions el 2024, amb una taxa de creixement del 61,77% i una plantilla actual de 267 treballadors.
D’altra banda, Afr-IX Telecom és un operador de telecomunicacions català amb seu a Sant Adrià de Besòs especialitzat en connectivitat d'alta qualitat a l’Àfrica. De fet, opera la Barcelona Cable Landing Station, la primera estació de cables submarins a Catalunya, i amb uns ingressos de 18,94 milions d’euros registra un CAGR del 48,35%.