Lizcore, l’Strava català que ha seduït els escaladors de tot Europa

Edgar Casanovas i Marçal Juan han patentat un sistema intel·ligent que promet monitorar les rutes dels rocòdroms interiors d’arreu del món

Edgar Casanovas i Marçal Juan, CEO i CTO de Lizcore | Jordi Play Edgar Casanovas i Marçal Juan, CEO i CTO de Lizcore | Jordi Play

Que l’escalada està vivint un boom no és una novetat. Aquest esport, apte per a tota mena de públics, està calant cada vegada més arreu del món, i Catalunya no és una excepció. De fet, amb 68 rocòdroms, és la segona comunitat autònoma que més instal·lacions dedicades a l’escalada té de tot l’Estat, que suma un total de 366, segons dades de CMDsport. I és que el seu ús està escalant exponencialment. No només ho demostra l’increment de llicències federatives registrat per la Federació Espanyola de Muntanya i Escalada (FEDME), que ja supera les 290.000, sinó, a més, la demanda d’equipament, que segons el comparador de preus Idealo ha augmentat més del 90% en els dos darrers anys.

Amb aquest èxit, la innovació i la tecnologia no ha trigat a arribar als rocòdroms. Edgar Casanovas i Marçal Juan, escaladors per passió i emprenedors per instint, han desenvolupat Lizcore, l’Strava català que vol monitorar les rutes dels rocòdroms interiors d’arreu del món. “Soc entrenador i fa molt de temps que entreno a molta gent que, de tant en tant, em comenten que són capaços de fer una ruta d’un determinat grau, i quan els porto a fer una ruta del mateix grau a un altre rocòdrom, són incapaços”, explica a VIA Empresa Casanovas, detallant que aquest va ser l’origen de la iniciativa, fundada el 2022.

Catalunya és la segona comunitat autònoma que més rocòdroms té, amb un total de 68

Un projecte nascut de "la subjectivitat de l'escalada"

En aquest sentit, l’escalador explica que “els graus són molt subjectius”, ja que hi ha un seguit de variables que entren en joc, com ara la política dels rocòdroms o la morfologia de l’escalador. “De vegades creiem que els baixets ho tenim més difícil, i no sempre és així”, bromeja. D’aquesta manera, el sistema intel·ligent de Lizcore ofereix, d’una banda, la solució per als escaladors, ja que recull totes les dades dels moviments i de la pràctica que està realitzant de manera que pugui disposar un historial del seu rendiment, i, de l’altra, una solució per a l’administració dels rocòdroms, que amb totes les dades registrades per Lizcore pot mesurar el nivell i l’evolució dels seus escaladors per millorar les instal·lacions o adaptar-les a les necessitats dels usuaris, així com idear estratègies per arribar a nous públics.

 

“Alhora, estem treballant molt en una secció gamificada de rànquings, reptes i competicions que permetin participar en sortejos o aconseguir premis i, d’aquesta manera, fomentar l’escalada”, apunta Casanovas, posant especial èmfasi en la figura del routesetter, “un escalador especial”: “És el que s’encarrega de crear rutes, i molt sovint no es valora la seva importància ni es reconeix la seva tasca. Són capaços de crear rutes molt boniques”, afegeix el CEO de Lizcore.

Èxit internacional

Casanovas va patentar aquesta idea a escala nacional i, recentment, ho ha fet en l'àmbit internacional mitjançant el sistema internacional de patents (PCT). Ara, ha decidit validar la seva proposta al mercat. “Fa 20 anys que em dedico a l’escalada i, és clar, aquí tots els meus amics em deien que era una idea molt xula, però vaig voler comprovar que fora tenia la mateixa rebuda”, comenta. I sembla que l’èxit de Lizcore a escala europea ha estat encara superior: “Concretament, a França i Alemanya ho han vist molt interessant, m’han demanat molta informació, m’han entrevistat i ha generat molta curiositat”.

Casanovas: "Volem sortir de cop al màxim de rocòdroms possibles per connectar i crear competicions per als escaladors d’arreu del món"

Així, a Lizcore se li presenta un futur prometedor, com a mínim en l’àmbit europeu. A hores d’ara, Casanovas i Juan es troben a l’espera de tancar una ronda de finançament per poder sortir definitivament al mercat i, per descomptat, continuar creixent. “Encara no hem sortit al mercat perquè no tindria sentit sortir a un rocòdrom en concret, volem sortir de cop al màxim de rocòdroms possibles de manera que Lizcore pugui recollir totes les dades possibles i connectar i crear competicions per als escaladors d’arreu del món”, afegeix Casanovas, qui avança les seves intencions de muntar dues competicions a Europa per demostrar el funcionament i potencial de la proposta tecnològica.

Escalar una paret de 1.000 metres: quan emprendre deixa de fer por

Amb tot, després de tres anys i a la vora de materialitzar definitivament el seu projecte, Casanovas reconeix “el gran repte” que suposa emprendre. Així i tot, feia molts i molts anys que ja estava preparat: “Realment, l’emprenedoria i l’escalada s’assemblen moltíssim. Ens enfrontem a nous moviments, sabem que existeix el risc de caiguda i, de vegades, hem d’avançar sense saber si ho estem fent pel camí correcte”, explica.

Pau Gasol, en el 4YFN | EP
Pau Gasol, al 4YFN | EP

Casanovas, que no es va voler perdre el 4YFN celebrat al passat MWC, recorda les paraules de Pau Gasol a la ponència Unleashing the Potential of Startups in Sports and Health, i coincideix amb el que per a molts ha estat un dels millors jugadors de bàsquet de la història quan comparava els similars sacrificis que ha de dur a terme un emprenedor i un esportista d’elit. “Si no em fa por escalar una paret de 1.000 metres, no em pot fer por emprendre”, comenta Casanovas qui, amb humor, afegeix que “d’aquesta segona, si caic, em puc aixecar. De la primera, està clar que no”.

Més informació
Els catalans que han portat l'escalada a milers d'infants
Athos llança les primeres sabatilles d'escalada fetes amb impressió 3D
"El 4YFN és el cor que fa bategar el Mobile World Congress"
Avui et destaquem
El més llegit