• Innovació
  • "El 4YFN és el cor que fa bategar el Mobile World Congress"

"El 4YFN és el cor que fa bategar el Mobile World Congress"

Primer a Montjuïc, ara a Gran Via, el 4YFN agafa una importància cada vegada més gran, demostrada amb els més de 180.000 assistents que han acudit des del seu inici

En els seus 10 anys, el 4YFN ha acollit més de 9.200 fundadors, 5.200 inversors i més de 180.000 visitants | GSMA
En els seus 10 anys, el 4YFN ha acollit més de 9.200 fundadors, 5.200 inversors i més de 180.000 visitants | GSMA
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
28 de Febrer de 2024
Act. 28 de Febrer de 2024

Per als visitants més novells del 4YFN, acudir a la part final del Mobile World Congress i trobar un espai dedicat a l’ecosistema emprenedor, compost per dos pavellons, 800 expositors i amb 350 ponents que omplen una agenda plena d’activitats, probablement sigui quelcom inspirador, però d’esperar en una fira de la talla del Mobile. Per als assistents més sèniors i per als expositors -especialment-, però, es tracta d’un abans i un després: totes les edicions del 4YFN celebrades des del 2014 fins al 2019 tenien lloc al recinte firal de Montjuïc, mentre Gran Via acollia, per la seva banda, el MWC, però a les edicions posteriors, ja en període postpandèmic i després de manifestar-se com un dels millors punts de trobada pel talentmundial, Gran Via va canviar l’estratègia i va reservar una zona pel “cor del Mobile”.

 

4YFN: "El cor del Mobile"

Així defineix JordiAguasca, director d'innovació i transformació tecnològica d'Acció, al germà petit del MWC, el 4YFN. L’expert valora molt positivament el creixement d’aquest esdeveniment, al qual ha acudit des de la seva primera edició, el 2014. Des d’aleshores, el 4YFN ha destinat els seus esforços a impulsar empreses emergents i, en conjunt, s’hi han passat més de 9.200 fundadors, 5.200 inversors i més de 180.000 visitants. “És una gran idea de la fundació Mobile World Capital, que ha tingut una gran visió a l’hora de donar lloc a aquest esdeveniment coincidint amb el MWC i amb l’objectiu d’intentar que, en quatre anys, l’empresa que s’exposa esdevingui proveïdora de les que estan al Mobile o directament tenir un estand”.

En els seus 10 anys, el 4YFN ha acollit més de 9.200 fundadors, 5.200 inversors i més de 180.000 visitants

I l’ecosistema emprenedor no pot estar més d’acord. “El 4YFN ha representat un punt d’inflexió per situar la tecnologia local en l’ecosistema internacional”, explica a VIA Empresa el CEO de Fractus, RubénBonet. Fractus, que en l’actualitat disposa de més de 100 patents, és la responsable que els mòbils actuals tinguin l'antena integrada i a més d’impulsar una tecnologia puntera, sap què és enfrontar-se i guanyar als tribunals a gegants tecnològics com Samsung. La firma, que mitjançant les seves llicències ha generat un total de més de 200 milions de dòlars, torna a ser present en aquest Mobile, on els seus impulsors celebren la seva expansió a l’Internet de les coses (IoT) i, per descomptat, els 10 anys del 4YFN.

 

De Cannes a Barcelona

“El fet de poder arribar a tothom qui acut al Mobile, un món que toca tota la tecnologia d’una forma molt àmplia, suposa un avenç importantíssim”. Així ho valora Bonet, qui juntament amb CarlesPuente va impulsar Fractus en una època en què no només encara no existia el 4YFN, sinó que per acudir al Mobile World Congress calia viatjar a la ciutat francesa de Cannes. Aleshores, la fira comptava amb una assistència d’uns 24.000 assistents, als quals l’espai se’ls va començar a quedar petit. Per aquest motiu, el 2006 es va reubicar el Mobile, i Barcelona va esdevenir la primera opció, per davant de ciutats com París o Milà, per celebrar la trobada tecnològica.

Edición del 4YFN del 2017 | EP
Edició del 4YFN del 2017 | EP

En la seva primera edició a la capital catalana celebrada el 2006, el MWC va superar tots els rècords assolint una assistència de 40.000 visitants, fet que va confirmar que va ser una aposta encertada. La fira va continuar creixent fins a l’esclat de la pandèmia: el 2020 es va cancel·lar la fira, i el 2021 es va reprendre, en un format molt reduït: “En comparació amb altres anys, el 2021 va ser molt limitat, hi van acudir només uns 20.000 assistents”, explica Aguasca, posant èmfasi en la gran oportunitat que se li va plantejar al 4YFN: “La gràcia d’aquella edició va ser que el 4YFN es va ubicar al hall 2, en el centre de la tímida fira que es va dur a terme, i va esdevenir el cor que va fer bategar aquell Mobile. Aleshores es va decidir que el 4YFN es quedaria a dins del MWC perquè té molt de sentit que aquest batec de les startups, que ja s’ha consolidat com un actor clau de la innovació, estigui aquí”. “Avui té més sentit que mai celebrar el 4YFN a Barcelona, perquè tenim el Mobile, un ecosistema d’innovació i de startups que destaca molt a Europa, i perquè, a més, sabem fer les coses molt ben fetes, l’execució d’aquest esdeveniment és molt bona”, afegeix el director d'innovació i transformació tecnològica d'Acció.

Com no podia ser d’altra manera, el 4YFN, nascut a Catalunya, celebra també l’impuls que ha suposat per a la ciutat comtal. “Quan anàvem a vendre la nostra tecnologia per tot el món, dèiem que érem de Barcelona i la gent ens recordava pels Jocs Olímpics del 92, però no per ser un referent tecnològic”, explica el fundador de Fractus, qui afegeix que “des que el Mobile se celebra a Barcelona, per a nosaltres va ser molt més fàcil donar-nos a conèixer”. “Quan en una reunió a la Xina, a l’Índia o a Silicon Valley feies referència a Barcelona, tothom t’ubicava, i això feia que el locutor internacional tingués més interès en el teu projecte”.

"Una confluència contínua"

“En les primeres edicions era difícil que vingués gent de les grans corporacions, i ara és una confluència contínua”, explica a VIA Empresa per la seva banda IgnasiCapella, fundador de Broomx. La iniciativa, que va gaudir del seu primer estand al 4YFN l’any 2017 -per tant, a Montjuic-, es dedica a la creació de sales i espais immersius enfocats en l’àmbit de la salut i atenció social, amb l’objectiu de millorar la situació de persones amb dificultats. Per a Capella, el 4YFN va ser el seu punt de partida, ja que el va ajudar a inspirar-se i fer nous contactes amb qui col·laborar. 

Pau Gasol en el 4YFN | EP
Pau Gasol en el 4YFN | EP

“L’evolució que ha fet el 4YFN és extraordinària, ha passat de ser una trobada molt paral·lela a ser una de les estrelles i principals reclams del Mobile, i això és evident per l’afluència de públic que podem trobar”, afegeix el fundador de Broomx, qui destaca “el futur i el gran potencial” del germà petit del MWC. En aquesta mateixa línia, Bonet assenyala el creixement de l’esdeveniment ha comportat, alhora, “un creixement exponencial per a la marca i reputació que ha obtingut Barcelona”.

Expositors, noves entitats i tecnologia més avançada

Així i tot, la relocalització del Four Years no ha estat l’únic gran avenç: els expositors, la participació de noves entitats i, per descomptat, la base tecnològica, han fet un pas de gegant: “El nombre d’expositors ha incrementat moltíssim, així com ho ha fet el públic estranger”, apunta Aguasca, qui posa especial èmfasi en la “forta presència” de les startups deep tech i de les spin-offs. “La presència de projectes universitaris de base tecnològica és molt gran, gairebé totes les universitats estan aquí”. “El campus de la UPC ara mateix deu estar buit”, afegeix amb humor.

Quant a la tecnologia, tots tres experts no poden evitar no parlar de la intel·ligència artificial. “Fa prop de dos anys que aquesta apareix, però és que en els darrers temps també han aparegut tecnologies com el metavers, el blockchain o el web3. Són tecnologies que han mort? No, simplement van néixer massa aviat”, matisa el director d'innovació i transformació tecnològica d'Acció. “Són tecnologies que continuen existint i que s’han proporcionalitzat, per exemple el blockchain continua sent molt desconegut, però imprescindible per al futur”, explica, vaticinant que el web3 és una tendència que l’any vinent reflotarà: “És una tecnologia molt de futur”.

Aguasca afegeix que el 4YFN ha anat sempre avançat en tecnologia, ja que “és la seva feina anar dues passes al davant”. I així ho ha fet. Més enllà dels cotxes voladors o ovnis que es poden trobar en els principals halls del Mobile d’enguany, les startups que han format part del 4YFN al llarg dels seus 10 anys han mostrat tecnologies futuristes, com ara implantacions cutànies de xips que permeten emmagatzemar informació i efectuar pagaments, així com les primeres experiències immersives d’èxit.

En aquest sentit, Capella, com a fundador de Broomx, valora molt positivament “com al llarg dels anys la realitat virtual ha passat de ser quelcom molt de nínxol gaming a una tecnologia que trobes tant en hospitals com en centres educatius”. “És una evolució que m’ha sorprès i no em podia esperar en un inici, i en l’àmbit de la salut és espectacular tot el que ens pot ajudar aquesta tecnologia que, a més d’espectacular, ha de ser especialment útil i fer la vida de les persones millor”.