• Empresa
  • Llums i ombres sobre el tancament de Barça TV

Llums i ombres sobre el tancament de Barça TV

La fi del canal, després de 27 anys d’emissions i diverses reivindicacions laborals, afectarà 120 treballadors

Una entrevista a Joan Laporta a BarçaTV | FC Barcelona
Una entrevista a Joan Laporta a BarçaTV | FC Barcelona
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
03 de Maig de 2023
Act. 05 de Desembre de 2023

El FC Barcelona tancarà Barça TV el 30 de juny de 2023. Així ho ha comunicat l'entitat a TBSC Barcelona Producciones SLU, la filial de Telefónica que s'encarrega de gestionar el canal i el personal, esgrimint la delicada "situació econòmica del club". La mesura afectarà 120 treballadors, després d'anys de vagues i diverses mesures de protesta per defensar una millora de les condicions laborals. Una radiografia del canal català que ha permès descobrir Leo Messi, els diamants en brut de la Masia, conèixer a fons totes les seccions del club i que ha sigut partícip de l'èxit sense pal·liatius del Barça femení. Però, com s’ha arribat a prendre la dràstica decisió de tancar un canal amb 27 anys d’història?

 

"Malgrat que ens havien arribat informacions prèvies sobre el possible tancament, va ser el dijous 27 de maig de 2023, poques hores abans de la semifinal de Champions del Barça femení contra el Chelsea, que TBSC ens va comunicar la decisió definitiva del Barça, el tancament del canal i la pèrdua dels nostres llocs de treball", explica Ernest Méndez, membre del comitè d’empresa de Barça TV, a VIA Empresa. "Va ser un dia dramàtic i incòmode, perquè poques hores després teníem programes en directe per afrontar un dels partits de l'any al Camp Nou i els culés estaven molt il·lusionats", continua Méndez. Posteriorment, els van emplaçar a futures reunions, per donar més detalls, però no els van parlar de futures reubicacions ni d’una resolució que pogués canviar en cap moment.

 

Des del comitè no comprenen la decisió del tancament perquè "Barça TV és més que una televisió, com l’eslògan que s’utilitza recurrentment de més que un club". De fet, els professionals destaquen que es perdrà activitats que tan sols duen a terme ells, com ara el senyal en directe de les rodes de premsa, l'arxiu històric dels jugadors, la visibilitat cantera de la Masia, el patrimoni del club, partits de les seccions com ara l'hoquei, el futbol sala i el bàsquet, les prèvies dels partits i sobretot l'auge del Barça femení. "Quan el femení de futbol juga a altres camps de visitants, moltes vegades som l'únic mitjà que hi ha a la sala de premsa per fer-ne difusió i això pot desaparèixer", continua el membre del comitè.

Com s'ha arribat fins aquí?

Barça TV es va posar en marxa el 1996 a través de la productora audiovisual Telefónica Sport, tot i que va començar a emetre el 1999. De fet, es va convertir en pioner al futbol espanyol perquè el Real Madrid Televisión ho va fer pocs mesos després. Els professionals de la comunicació emetien programació exclusiva, retransmissions en directe de categories inferiors i altres seccions, a més d'informació i entreteniment monotemàtic sobre l'actualitat blaugrana. Posteriorment, el Barça va decidir fer un pas endavant el 2004 i va adquirir els drets completament. Degut a l'excessiu cost i les pèrdues que suposava, ràpidament el club va tornar a externalitzar el 2011 el canal per abaratir les despeses i ho va assumir Mediapro.

El FC Barcelona es va convertir en pioner al futbol espanyol amb l’obertura del canal Barça TV perquè el Real Madrid Televisión ho va fer pocs mesos després

Si anem al detall, durant el 2015 i els gloriosos anys de l’època Guardiola i el sextet, TBS, l'empresa del grup Telefònica, es va fer càrrec de la producció del canal i del seu personal. Poc després, el juliol del 2020 van decidir crear TBSC (Telefònica Broadcast Services Catalunya Barcelona Producciones SLU), empresa conformada només per la plantilla de Barça TV i amb el club com a únic client. "D'aquesta forma se'ns va aïllar de la resta de l'empresa i de possibles millores col·lectives", destaquen des del Comitè d'Empresa.

En aquest període, segons detalla la plantilla de Barça TV, havien perdut un 22,8% de poder adquisitiu. “Els baixos salaris han provocat que gent molt qualificada, tot i estimar la seva feina, hagin hagut de buscar-ne d'altres per poder arribar a final de mes o, fins i tot, han acabat marxant. En els darrers mesos, 10 companys s'havien vist obligats a marxar”, afegeixen. També destaquen que en molts casos, els que queden, a més d'afrontar la feina normal, han d'assumir la formació de les noves incorporacions (amb el perjudici de la mateixa producció), i sense cap contrapartida.

Treballadors de Barça TV: “Els baixos salaris han provocat que gent molt qualificada, tot i estimar la seva feina, hagin hagut de buscar-ne d'altres per poder arribar a final de mes o, fins i tot, han acabat marxant”

Després de més de deu vagues (sobretot en partits del primer equip de futbol) i diverses mobilitzacions van aconseguir un acord a mitjans de febrer del 2023, per concretar un augment salarial pel 2023 esglaonat en tres trams depenent de la renda anual bruta (2%, 4% i 6%), a part d'una paga extra en concepte de gratificació de 300 euros.

Tanmateix, sembla que no ha sigut suficient. Les pèrdues del Barça TV pugen a 13 milions d'euros a l'any, encara que el club les redueix a sis. Aquestes pèrdues haurien estat una de les principals causes perquè el club presidit per Joan Laporta hagi pres aquesta decisió juntament amb les contínues dificultats que travessa l'entitat el pla de viabilitat de la qual implica reduir 200 milions d'euros en costos per complir els paràmetres exigits per LaLiga.

Fonts del club apunten que la idea del Barça és mantenir una plataforma de streaming amb 14 treballadors per mantenir-se al dia amb tota mena de continguts relacionats amb el club blaugrana amb una plantilla menor pertanyent a Barça Studios reduint el desplegament fins ara vist pel canal. De fet, des del juny de 2020 existeix la plataforma de streaming digital Barça TV+ amb 1.000 hores de contingut i més de 3.000 vídeos relacionats. El club es proposa també mantenir en la mesura que sigui possible la seva presència audiovisual per a la seva pàgina web i les xarxes socials, que compten amb més de 300 milions de seguidors.