Maheso obre la porta a la internacionalització: passarà de facturar 158 milions a 300 en set anys

El grup català de solucions d'alimentació preveu obrir una nova fàbrica a Sòria en dos anys i potenciarà els canals internacional i de 'food service'

L'actual fàbrica de Maheso, a Montcada i Reixach | Cedida L'actual fàbrica de Maheso, a Montcada i Reixach | Cedida

"Fem coses molt simples, però que algú ha de fer". Amb aquesta premissa de David Aldea, conseller delegat de Maheso, es pot definir la filosofia empresarial del principal proveïdor de solucions d'alimentació a Catalunya. L'empresa familiar catalana, que disposa de la planta de productes congelats més gran de l'Estat a Montcada i Reixac, va ingressar el passat exercici 158 milions d'euros, el rècord de la firma en els seus gairebé 50 anys d'història. Ho han aconseguit innovant: han portat els nuggets i el pollastre a l'estil Kentucky als supermercats espanyols i els xurros al Japó. De cara al 2030, la idea és que Maheso facturi el doble i superi els 300 milions d'euros. Per fer-ho, el camí és produir més amb una nova planta a Garray (Sòria) i reforçar la seva presència internacional a través de noves solucions.

Més info: L'electricitat i els aliments redueixen la inflació sis dècimes, fins al 2,7%

En només quatre anys, la facturació de Maheso s'ha disparat un 63%. Dels 95 milions d'euros ingressats el 2020, l'any de la pandèmia, la companyia preveu tancar aquest 2024 amb uns 173 milions en vendes. Tot i definir el seu model de negoci com el de "solucions d'alimentació", la clau del seu èxit s'explica a partir de la seva posició de domini al sector dels congelats. El food service acapara el 58% de la facturació. Bàsicament, dispensen d'aliments a cadenes de supermercats com Bon Preu, Lidl o Carrefour, entre altres, i també a restaurants o empreses de fast food com Burger King. Del 42% restant, el 23% de les vendes arriben del retail i el 19% del canal internacional.

Aldea: "En el sector de l'alimentació també hi ha modes, i saber identificar les tendències en el moment ideal pot transformar-se en un èxit de vendes i de rendibilitat"

"La innovació és molt important perquè ens fa diferents. En el sector de l'alimentació també hi ha modes, i saber identificar les tendències en el moment ideal pot transformar-se en un èxit de vendes i de rendibilitat", ha apuntat Aldea. En aquest sentit, ha recordat que Maheso va ser la primera companyia de l'Estat que va apostar per portar els nuggets als supermercats fa 20 anys i ara ha fet el mateix amb el pollastre a l'estil Kentucky. No és l'única innovació: també van crear la primera màquina de fer xurros fa 23 anys i a l'estranger van ser els primers que van exportar les tapes espanyoles. La seva última proposta és el xurro de patata, presentat al darrer Alimentària & Hostelco, un intent de reinventar l'alimentació en "moure el moment de consum del xurro a l'snacking".

Al mercat espanyol, el negoci dels plats congelats va pujar un 3,6% en volum i un 17% en valor el passat 2023. Un dels casos paradigmàtics és el de la croqueta, que ha incrementat el seu consum un 13% en cinc anys, segons dades de l'Associació Espanyola de Fabricants de Plats Preparats (ASEFAPRE).

Nova planta a Sòria i més inversions a Montcada i Reixac

Una cuina de Maheso, situada a la seva fàbrica de Montcada i Reixach | Cedida
Una cuina de Maheso, situada a la seva fàbrica de Montcada i Reixac | Cedida

Amb la idea de "guanyar flexibilitat, capacitat productiva i logística", Maheso ha anunciat l'obertura d'una nova planta a Garray (Sòria), des d'on espera produir 5.000 tones d'aliments l'any. Actualment, el grup fabrica 19.000 tones anuals a la seu de Montcada i Reixac, i entre les dues naus espera augmentar el volum un 47% i assolir les 28.000 tones a finals de la dècada. Per fer-ho, invertiran 75 milions d'euros, dels quals 38 milions es destinaran a la nova planta, que donarà feina a 85 persones i produirà snacks que es puguin regenerar al forn i a la fregidora d'aire. Per la seva banda, la fàbrica de Montcada I Reixac rebrà 25 milions a partir d'injeccions anuals de cinc milions.

L'eix Barcelona - Madrid representa un 64% de les vendes totals de Maheso i és "una via més propera" al Regne Unit per exportar comandes

La ubicació d'aquest nou edifici és totalment estratègica. Tal com han explicat a la presentació els responsables de Maheso, el polígon de Garray aporta "una millora logística", donat que reforçarà l'eix Barcelona - Madrid del negoci, el qual representa un 64% de les vendes de la firma. "Vam entendre que era bo i convenient desenvolupar una part fabril a l'altra punta del nostre eix principal de vendes", ha afirmat Manuel Rojo, director general de Maheso des del 2019. "A més, és una via més propera al Regne Unit, ja que moltes de les nostres comandes internacionals embarquen directament al port de Bilbao", ha afegit.

Per dur a terme aquestes inversions, Maheso ha descartat l'ampliació de capital. "Totes les inversions sortiran de fons propis i de finançament bancari, tenim una empresa robusta i això ens permet tenir moltes opcions", ha subratllat Aldea. Prèviament, l'any 2023 l'empresa va explorar l'entrada d'un nou soci, però finalment es va rebutjar a finals d'any perquè no es va trobar un candidat adequat.

Projecció internacional: més xurros al Japó

Els xurros són un dels productes de Maheso que millor funcionen internacionalment | Cedida
Els xurros són un dels productes de Maheso que millor funcionen internacionalment | Cedida

L'expansió internacional és l'altra via per superar els 300 milions d'euros en facturació a finals d'aquesta dècada. En aquest sentit, fa temps que Maheso hi està apostant: l'any 2010 estaven presents a 18 països i tenien uns 5.000 clients en cartera; actualment, treballen a 35 països i tenen al voltant d'11.000 clients. Al mercat internacional, la distribució ocupa el 64% dels seus ingressos i el food service el 36% restant. "No venem per commodity, sinó per valor afegit. Ens compren per la innovació i no pel preu", ha assegurat Rojo.

Europa concentra el 80,5% dels clients de Maheso, amb Regne Unit, Portugal i França a les posicions capdavanteres. Amèrica del Nord (especialment els Estats Units) ocupa un 9,3% del total, Sud-amèrica un 3,5% i Àfrica un 2,8%. El 4% restant pertany a Àsia, un mercat relativament emergent per a Maheso on predomina sobretot el Japó amb un producte estrella: el xurro. "Al Japó, la gastronomia espanyola causa furor, nosaltres som els que venem xurros allà i quan anem a fires o congressos, es formen cues per comprar xurros", ha comentat Rojo. La majoria d'ells consumeixen aquest producte perquè el van tastar a Europa. En aquest sentit, l'objectiu és traslladar el màxim possible l'experiència als supermercats nipons.

Rojo: "La gastronomia espanyola causa furor al Japó. Quan anem allà, es formen cues per comprar xurros"

Amb tot, Maheso descarta momentàniament obrir més mercats i aposten per reforçar la seva presència als 37 països en què són. "Cal que allà on operem hi hagi cert desenvolupament econòmic, perquè quan no és així la gent no compra menjar preparat", ha destacat el director general del grup. En aquest sentit, han traçat una estratègia en què la internacionalització suposarà uns 80 milions d'euros a finals de la dècada (pels 19 actuals) i el food service passarà dels 98 als 160 milions.

Més info: Els cinc aliments que més s'han encarit durant l'últim any (i els que menys)

La sostenibilitat, pal de paller del futur

Durant la presentació dels nous objectius, els directius de Maheso han insistit en el seu compromís amb les pràctiques sostenibles al llarg d'aquesta dècada. "En dos anys hem reduït un 20% el consum d'aigua i un 10% el de plàstic", ha anunciat Aldea. De fet, actualment el 80% del plàstic amb què treballa la companyia catalana és reciclable, i esperen que l'any vinent el total ja arribi al 100%.

La nova fàbrica de Sòria disposarà de biomassa, sistemes de recollida pneumàtica de residus i instal·lació de tractament d'aigua

També la nova planta de Garray suposarà un gran impuls a l'aposta sostenible de Maheso, donat que estarà ubicada al Parc Empresarial del Medi Ambient (PEMA) de Garray. Aquest espai ofereix a les fàbriques de la zona energia elèctrica a partir de biomassa, sistemes de recollida pneumàtica de residus i instal·lació de tractament d'aigua, entre altres coses.

Més informació
Alimentaria premia els aliments funcionals i els sabors i formats més sorprenents
L'automoció i l'alimentació rebaixen les exportacions catalanes un 4,8%
La meitat dels aliments afectats per la rebaixa de l'IVA s'han encarit des del gener
Avui et destaquem
El més llegit