Un dels informes més recents de Deloitte sobre l’univers futbolístic, Football Money League, recull que el Manchester City, amb 731 milions d’euros i per segon any consecutiu, lidera el rànquing de clubs europeus amb més ingressos. Anualment, la consultora analitza la salut financera de les vint entitats més destacades del continent. En paral·lel a l’àmbit econòmic, el passat 10 de juny, l’entitat anglesa va assolir una gran fita esportiva. Sota el comandament de Pep Guardiola, els jugadors van guanyar, per primera vegada a la història del City, la Champions League.
Més enllà del terreny de joc, l’èxit dels citizens també parla català i es diu Ferran Soriano. Nascut a Barcelona i llicenciat en Ciències Empresarials per Esade, Soriano és, des de l’any 2012, el conseller delegat del City Football Group. Un hòlding amb interessos a diferents clubs d’arreu del món: Manchester City, Girona FC, Palerm, New York City, Melbourne City, Mubai City, Lommel SK (Bèlgica), Montevideo City, Troyes (França) i Yokohama Marinos (Japó). L’accionista majoritari (81%) del conglomerat és l’Abu Dhabi United Group, seguit de la firma de capital privat Silver Lake (18%) i China Media Capital (1%).
Durant més de 10 anys, Soriano ha intentat continuar el camí iniciat al FC Barcelona. Entre el 2003 i el 2008, l’executiu va ser vicepresident econòmic de l’entitat, en el primer mandat de Joan Laporta. En aquella etapa, com ara, el club patia una greu crisi econòmica. Al llibre La pilota no entra per atzar (ARA Llibres, 2009), Ferran Soriano fa un repàs de l’estratègia realitzada per tornar a situar el Barça a la primera línia del futbol internacional. Gairebé vint anys després, el negoci de l’esport, i especialment el del futbol, ha evolucionat cap a nous horitzons i oportunitats que ofereixen milers de milions d’euros pels actors de l’espectacle. Quin paper juga la tecnologia?
Equilibri entre “l’entreteniment i el desenvolupament dels futbolistes”
Aquesta setmana, Ferran Soriano ha protagonitzat una de les xerrades de la quarta edició del Tech Spirit. L’èxit del Manchester City “no s’explica per l’aplicació de noves tecnologies ni elements disruptius, només ens hem fixat en coses d’altres indústries”, defensa el directiu barceloní. Per Soriano, la clau radica en l’equilibri entre “l’entreteniment i el desenvolupament dels futbolistes”. Per entendre l’origen d’aquest plantejament cal fer un viatge al passat. L'any 2009, Ferran Soriano titulava un dels seus capítols amb el següent títol: Innovació: la ciència i l’art. 22 pàgines resumides en sis idees: No hi ha innovació sense risc, el risc es pot limitar, el mapa existent no porta a nous territoris, innovar no és inventar, el guanyador no és el primer que arriba i buscant una cosa es pot trobar una altra.
Un altre de les idees que Soriano posa damunt la taula és la necessitat d’aparcar la negativitat en qualsevol procés creatiu. Respecte de les idees, l’executiu “creu que cal canviar el concepte de judici pel de moviment. En aquesta manera d’actuar, es prohibeix criticar les idees que es posen sobre la taula. En lloc de jutjar les idees, construirem sobre elles”. Els 130 equips del City Football Group mobilitzen 3.400 professionals i més de 3.000 partits cada any.
Dins l’equip de Ferran Soriano apareix talent català: Núria Tarré i Omar Berrada. Formada també a Esade, des de l’any 2015, Tarré és la directora de Màrqueting del hòlding futbolístic. Anteriorment, la seva trajectòria laboral s’explica pel seu pas per l’àrea comercial de la desapareguda aerolínia Spanair i l’estació de Grandvalira. Per la seva banda, el lligam d’Omar Berrada (actual director d’Operacions del Manchester City) amb Soriano s’explica per la posició d’antic responsable de Patrocinis al Barça (2004-2011).