El passat mes de febrer, Netflix enviava un correu electrònic als seus usuaris per informar-los d’una nova estratègia amb els comptes compartits. Principalment, amb aquesta mesura, la plataforma nord-americana vol evitar que els usuaris comparteixin el servei amb gent que viu fora de la llar. Mesos més tard, altres multinacionals com Disney ja no descarten anar pel mateix camí que Netflix. Més enllà d’accions concretes, veus expertes del sector situen aquest canvi de política en la necessitat de treure més rendiment econòmic als continguts.
Davant d’aquest escenari, el consumidor es mobilitza i torna a recórrer a eines alternatives per continuar consumint continguts del màxim nombre de plataformes i a un preu reduït. Una d’aquestes iniciatives és Sharingful i té el seu origen en una idea de Gerard Garrote i Guillem Vestit, dos antics estudiants de Multimèdia a la Universitat de Vic. “Quan estudiàvem sempre veiem que molta gent compartia l'accés a determinades plataformes i ens va venir al cap que això es pot convertir en una idea de negoci”, descriu Vestit durant una conversa amb VIA Empresa. Segons un estudi de la consultora Simon-Kucher, el nombre de subscripcions a plataformes d’streaming ha crescut un 3% a Espanya en comparació amb l’any 2022.
El treball final de grau com a punt de partida
L’any 2019, Gerard Garrote i Guillem Vestit van aprofitar l’obligació del treball final de grau a la Universitat de Vic per presentar l’embrió del qual és l’actual Sharingful. Un cop superada aquesta etapa formativa, els dos emprenedors van iniciar la fase empresarial amb el suport de la Cambra de Sabadell i l’acceleradora Conector. “Ens va servir molt el suport dels mentors de màrqueting i finances, perquè nosaltres no teníem cap mena d’experiència en aquests àmbits”, explica Garrote. En paral·lel, els fundadors de Sharingful també van orientar el seu projecte, mitjançant l'ajuda de Barcelona Tech.
Des del mes de març del 2021, sota els principis de l’economia col·laborativa, els usuaris de Sharingful poden accedir a serveis de música (Spotify, Apple, Amazon i Youtube), cinema (Disney Plus, HBO i Netflix), esports (Dazn, Orange TV, Movistar Plus i Eurosport), lectura (Nextory), educació (Duolingo, Lingo i Master Class), jocs (Nintendo), benestar (Headspace i Gaia) i productivitat (Adobe, Canva i Microsoft). “L’aplicació ofereix més privacitat, no cal donar cap número de telèfon i hi ha flexibilitat de pagament”, apunta Gerard Garrote a l’hora de visibilitzar les diferències de la seva eina en comparació amb iniciatives similars.
Sharingful insisteix que la seva aplicació pot arribar a representar una reducció de la despesa d’un 80%. Actualment, a més de la tasca de Vestit i Garrote, dues persones gestionen l’àrea d’atenció al client i altres accions com el posicionament SEO. “Un altre dels nostres punts forts és l’atenció al client, en tot moment som intermediaris de qualsevol necessitat que pugui tenir el client”, puntualitzen els fundadors.
Consolidar el mercat estatal
Gran part dels 50.000 usuaris de Sharingful es concentren a l’Estat i Amèrica Llatina. Ara per ara, l’objectiu principal és consolidar el mercat espanyol abans de plantejar una nova expansió. “Hi ha interès dels inversors, però aquests també estan a l’expectativa de com es consolida el nostre ecosistema”, manifesta Vestit. L’horitzó de Sharingful implica incrementar la presència de plataformes no estretament lligades al món de l’entreteniment. Davant les incerteses i la volatilitat d’un negoci estil Netflix, Gerard Garrote i Guillem Vestit reconeixen que el futur de les plataformes passa “per l’ús compartit o bé una gran plataforma que ho tingui tot, fet improbable ara mateix”. De mitjana, els preus de les subscripcions han pujat un 25%.