• Empresa
  • NeuralTrust: emprenedoria catalana per fer segura la revolució de la IA

NeuralTrust: emprenedoria catalana per fer segura la revolució de la IA

La startup catalana ofereix un centre de comandaments avançat en temps real per identificar i prevenir tots els riscos de seguretat, operatius i de compliment relacionats amb la IA generativa

    L'equip de NeuralTrust | Cedida
    L'equip de NeuralTrust | Cedida
    17 de Juliol de 2025 - 05:30

    A Catalunya, el 65% de les pimes han estat víctimes d’atacs cibernètics en els últims anys amb unes pèrdues mitjanes de 80 milions d’euros per pime al no tenir cap tipus de mesura de ciberseguretat. Per aquest motiu, l'emprenedor Joan Vendrell és CEO i cofundador d’una plataforma de ciberseguretat per a IA generativa: NeuralTrust. Aquesta empresa emergent impulsada per Barcelona Activa ofereix un centre de comandaments avançat en temps real per identificar i prevenir tots els riscos de seguretat, operatius i de compliment relacionats amb la IA generativa. 

     

    NeuralTrust ofereix un centre de comandaments avançat en temps real per identificar i prevenir tots els riscos de seguretat, operatius i de compliment relacionats amb la IA generativa

    La startup va néixer el 2022 a Barcelona i Vendrell comenta que el seu primer producte es va llançar al mercat el 2024, poc després de consolidar la tecnologia i garantir la seva eficàcia. Els serveis que ofereixen comencen a partir de 3.000 euros l’any o fins als 200.000 euros, segons el tipus de servei i d’empresa.

    "Al principi ens dedicàvem sobretot a fer consultoria, fins que va aparèixer ChatGPT i la intel·ligència artificial generativa va començar a escalar ràpidament. Totes les empreses començaven a explorar aquesta tecnologia tan transformadora, i nosaltres també vam decidir fer-ho. Inicialment, vam analitzar tot el valor que podia aportar, però ben aviat també vam ser conscients dels riscos que comportava. Per això, vam començar a focalitzar-nos en com protegir, detectar possibles problemes i minimitzar-ne els impactes”, explica Vendrell a VIA Empresa. L’objectiu era clar: ajudar les empreses a adoptar aquesta tecnologia d’una manera segura.

     

    NeuralTrust detecta vulnerabilitats, bloqueja atacs i monitoritza el rendiment

    "NeuralTrust ofereix una plataforma que detecta vulnerabilitats, bloqueja atacs, monitoritza el rendiment i garanteix el compliment normatiu en aplicacions d’IA generativa", explica el cofundador i CEO.

    Vendrell destaca que ho fan a través de quatre pilars. Un d’ells és TrustGate, un tallafoc en temps real que s’interposa entre l’usuari i la IA. Aquesta eina analitza tant el que l’usuari envia a la IA com el que la IA respon a l’usuari. Si detecta intencions malicioses en qualsevol dels dos sentits, ja sigui perquè l’usuari intenta atacar la IA o perquè la IA genera una resposta inapropiada o incorrecta, el sistema actua de manera immediata.

    Vendrell: "NeuralTrust ofereix una plataforma que detecta vulnerabilitats, bloqueja atacs, monitoritza el rendiment i garanteix el compliment normatiu en aplicacions d’IA generativa"

    Un altre és TrustTest “el que fa és que ens connectem a una IA com si fóssim un usuari i l'ataquem nosaltres de manera ètica. L'enviem fins entre 5.000 i 10.000 atacs per aplicació d'IA, i per tant la posem a prova”.

    El tercer pilar, TrustLens, ofereix una visió global de totes les aplicacions d’IA que té una companyia. A més, permet avaluar el nivell de compliment normatiu de cada projecte, tant pel que fa a regulacions legals com a estàndards de seguretat. Finalment, TrustScan actua pel que fa a codi: escaneja el codi font dels data centers de l’empresa per identificar possibles vulnerabilitats.

    L’ambiciós pla de creixement de NeuralTrust: 1 milió d'euros en 1 any

    Actualment, l’equip de NeuralTrust està format per 15 professionals i ja compta amb clients de sectors com l’aeronàutic, la banca, l’administració pública i la salut. Tot i que de moment se centren en el mercat europeu, recentment han començat a establir connexions amb els Estats Units.

    Fins ara, l’empresa ha aconseguit tirar endavant el projecte amb una inversió de 700.000 euros en finançament públic del CDTI, Enisa i Agència Estatal d'Investigació.

    L'empresa emergent catalana vol aconseguir el milió d’euros de facturació en 12 mesos. A curt termini, l'objectiu és ampliar l’equip amb sis persones més i expandir-se a nous mercats.