Omplim, construir habitatges amb 'ànima'

La gestora de promocions immobiliàries, nascuda fa un any i mig a Mataró, destinarà la meitat dels seus beneficis a projectes d'acció social

El fundador d’Omplim, Jordi Casajoana | Cedida
El fundador d’Omplim, Jordi Casajoana | Cedida

Criteris com la sostenibilitat, la responsabilitat social i l’eficiència energètica són els que s’ha plantejat seguir la gestora de promocions Omplim per transformar el món de l’habitatge en un àmbit amb valors socials. Sota el paraigua d’aquest concepte, l’empresa de Mataró, fundada fa un any i mig, ha donat a conèixer el seu primer projecte: una promoció de 20 habitatges, tres locals comercials i 21 places d’aparcament a Cardedeu. “Oferim un producte diferent, basat en el fet que el consumidor no només compra un determinat pis o casa, sinó que demanen una forma de treballar associada a una ètica i a uns valors”, explica el fundador d’Omplim, Jordi Casajoana.

Omplim ha desenvolupat la seva primera iniciativa a Cardedeu, però ja pensa a realitzar altres a Montcada i Reixach o en poblacions de l’àrea metropolitana, com Sabadell, Terrassa o Sant Cugat del Vallès. Casajoana recorda que un dels factors que ha impulsat el naixement de la companyia és que “el preu del sòl a Mataró està molt car, i tot i que el cost de construcció d’un dels nostres projectes és més alt que un tradicional, ho compensem amb una rendibilitat menor per l’inversor”. Desenvolupar promocions d’habitatge plurifamiliar amb aquest mètode de gestió sostenible suposa un sobrecost aproximat del 15% en relació a un model de construcció tradicional.

Acció social

Des d’Omplim recoden que es destinaran la meitat dels beneficis a l’acció social: “Volem que siguin els mateixos compradors els que decideixen en què s’han d’invertir els diners”, comenta Casajoana. Des del primer moment, la gestora té en compte que els materials que utilitza, els proveïdors que contracta i l’enfocament de la iniciativa respectin i es vinculin a valors socials.

Omplim té previst facturar 125.000 euros enguany i espera superar els 300.000 euros el 2019. A més, té inversions compromeses pels pròxims tres anys per un valor de més de 9 milions d’euros.

Casajoana: “Volem que siguin els mateixos compradors els que decideixen en què s’han d’invertir els diners”

Més enllà d’alguns requisits tècnics com el certificat energètic, els passos d’Omplim van més enllà i s’encaminen a treballar amb l’Administració local i consolidar la compra d’un habitatge lligada a un determinat barri o àrea de la ciutat. “Ens volem situar en els eixos comercials i en el teixit urbà”. El fundador de l’empresa assenyala que un altre dels seus valors diferencials és que “l’arquitecte, la constructora i la certificadora seuen a taula i dissenyen i defineixen conjuntament des del primer moment els materials i el desenvolupament”.

Model de negoci

Sistemes passius, aïllament tèrmic, mesures d’eficiència energètica o materials reconeguts amb ecoetiquetes. Són les eines amb les quals treballa Omplim per aconseguir el seu objectiu. “Fins i tot les etiquetes que utilitzem a les lones de publicitat estan fetes amb tintes ecosolvents”. La fórmula de la gestora de promocions ja existeix a altres països i es coneix com low profit, un model que prioritza la forma de fer per sobre la compra i la reinversió social dels beneficis per damunt dels guanys.

Omplim té en compte que els materials que utilitza, els proveïdors que contracta i l’enfocament de la iniciativa respectin i es vinculin a valors socials

“A l’hora d’adreçar-nos al consumidor ho fem de manera transparent i pròxima. És el que ens demana”. A diferència de qualsevol promotora immobiliària tradicional, Omplim explica el projecte constructiu abans de posar-lo a la venda. El seu fundador defensa un model de comercialització mixta, que pren com a base les eines de gestió del mercat tradicional i la passió del model cooperatiu.

La venda de la promoció de Cardedeu ja s’ha iniciat i està previst que finalitzi a mitjans de l’any 2019. Des d’ Omplim insisteixen que tot i que el cost de construir-la és més elevat, el comprador final no ho notarà en el preu. Això serà possible per la decisió dels proveïdors i constructors de renunciar a una part dels seus beneficis. La responsabilitat empresarial, social i ambiental també ha arribat al sector immobiliari. Casajoana vol que la tasca d’Omplim es converteixi en un model de negoci. Això sí, sostenible.

Més informació
Don Piso, tres dècades buscant casa
Amat, el triomf de les noies de Sant Just
Els promotors immobiliaris iniciaran enguany 15.000 habitatges
Avui et destaquem
Comentaris