Pangea Aerospace, un taxi per llançar satèl·lits a l'espai

La startup catalana que vol produir un coet més eficaç, barat i reutilitzable

La Nova Economia de l’Espai | iStock La Nova Economia de l’Espai | iStock

Us heu imaginat mai com funciona el transport aeroespacial? Què passa quan una empresa desenvolupa un satèl·lit i el vol llançar a l'espai? Són preguntes complicades, que potser poden sonar molt a Rocket Science però la startup catalana Pangea Aerospace és pionera en exactament això, contruïr un coet que sigui capaç d'enviar nanosatèl·lits a l'espai de manera més eficaç, més econòmica i parcialment reutilitzable. Un coet que no estigui lligat a les grans institucions, sinó que es desenvolupi des del sector privat.

"Volem abaratir els costos de l'espai", exclama Adrià Argemí, el fundador de Pangea Aerospace. Aquesta startup que col·labora amb Barcelona Activa es va fundar el 2018 i ja engloba uns 15 treballadors de tot el planeta, és a dir, des del principi han estat una companyia que aposta per la col·laboració internacional. Des de la seva creació i havent aconseguit una primera ronda de més d'un milió d'euros, estan treballant en un prototip de motor que aconseguiria fer molt més senzilles i barates les tasques d'enviar-lo a l'espai: "Busquem contruir un coet més petit, ja que els satèl·lits han evolucionat i ara ja no són tan grans", explica el fundador.

En aquest sentit doncs, l'empresa vol aconseguir canviar la manera en la que es fan els llançaments a l'espai, moltes vegades amb empreses molt grans i institucionalitzades, en les quals hi ha una llarga llista d'espera per a poder enviar els satèl·lits a l'espai. "Hem d'imaginar-nos les grans llançadores com busos, tu agafes un tiquet i esperes, fins que no s'omple no s'enlaira; nosaltres volem construir un taxi", simplifica Argemí. I és que la startup no està descobrint cap univers nou i està fent un projecte innovador sinó que se centra en canviar els models ja existents per fer-los més assequibles i fàcils. Però que suposaria aquest "taxi" que estan inventant? Doncs tal com explica el fundador, podria "personalitzar els llançaments", però no només això, sinó que amb aquest coet es podrien fer una aproximació d'un llançament al mes, amb una premisa clau: la reutilització.

L'equip internacional de Pangea Aerospace, liderat i fundat per Adrià Argemí | Cedida

L'equip internacional de Pangea Aerospace, liderat i fundat per Adrià Argemí | Cedida 

"Hauríem d'aconseguir fer un model similar al de l'aviació", explica Argemí. D'aquesta manera, el fundador relata que seria impensable no reutilitzar els avions cada vegada que fessin un trajecte i per tant, en un futur els coets haurien de ser el mateix. "Estem treballant en un coet on una de les parts tingui un retorn a la terra i pugui ser reutilitzada en un altres llançaments sense que perdi eficàcia", afegeix el fundador de la companyia.

El seu propi motor

Pangea Aerospace és una empresa que s'ha dedicat a la investigació profunda per tal d'aconseguir trobar la manera més rendible de fer llançadores pels satèl·lits. "Hem aconseguit crear un motor que millora l'eficiència del coet entre un 10% i un 15%", relata Argemí. Segons explica el fundador, són percentatges que podrien semblar molt petits, però en la cursa aeroespacial "qualsevol percentatge t'estalvia milions". De fet, l'empresa presentarà el seu nou prototip en unes setmanes a Alemanya, el primer motor d'aquestes condicions que s'intenta construir al món. 

Més info: Zymvol, les proteïnes millorades des d'un ordinador

Aquest motor que els ha de catapultar a l'èxit està fet amb impressió 3D amb materials metàl·lics, un cop més una demostració que tot i no estar descobrint Amèrica, utilitzen la innovació per crear tecnologies que d'altres empreses no han volgut provar: "De vegades sembla que les empreses més grans dedicades a l'espai són massa conservadores; aquell argument de que si una cosa funciona perquè s'hauria de canviar?", lamenta Argemí.

Aprofitar Barcelona

La decisió d'instal·lar una empresa aeroespacial a Barcelona podria semblar una mica extranya, però des de fa temps Barcelona s'està convertint en la seu de projectes innovadors i tecnològics, una fama que el fundador de la companyia va decidir aprofitar per llançar la seva idea al mercat: "Jo he estat molt temps fora de Catalunya, però la meva idea era tornar i aprofitar aquestes ajudes de capital per la innovació de la ciutat", relata Argemí.

Argemí: "Hi ha poca gent que es dediqui al que ens dediquem nosaltres, així que buscar talent dins d'un sol país et limita"

Tot i això, Pangea Aerospace no se centra només en la capital catalana, de fet tot el seu planter és internacional, la majoria d'ells enginyers que el fundador va anar "caçant" perquè participessin en el projecte: "Potser tenim sis o set nacionalitats dins la companyia", enumera el fundador. Gràcies a això, l'empresa ha aconseguit aportar tot el talent que necessitaven per crear aquesta nova manera de arribar a l'espai: "Hi ha poca gent que es dediqui al que ens dediquem nosaltres, així que buscar talent dins d'un sol país et limita, és molt millor fer una recerca de talent internacional", somriu Argemí.

Pangea era l'antic continent que contenia tots els nous continents. Així mateix, l'empresa ha nascut per fer exactament això, agafar totes les idees de les diferents nacionalitats que la conformen i construir-ne una que trenqui finalment amb el tabú de les grans empreses i l'espai. Tal com explica el fundador: "Nosaltres mirem cap a les estrelles per arribar a les estrelles".

Més informació
Shimoku, una solució en cinc clics per a les empreses
Avui et destaquem
El més llegit