• Empresa
  • Participar a Escola i Empresa des del lideratge empresarial… i com a pare

Participar a Escola i Empresa des del lideratge empresarial… i com a pare

El món de l’empresa i l’educatiu han de començar a anar més de bracet

    Oriol Barrachina, conseller delegat de Cushman i Wakefield a Espanya, a una xerrada del programa Escola i Empresa a l’Escola Solc Nou de Barcelona | Cedida
    Oriol Barrachina, conseller delegat de Cushman i Wakefield a Espanya, a una xerrada del programa Escola i Empresa a l’Escola Solc Nou de Barcelona | Cedida
    Oriol Barrachina | Cedida
    Conseller delegat de Cushman & Wakefield a Espanya
    08 de Juliol de 2025 - 05:30

    Ara ja fa uns anys, quan em van proposar de participar en el programa Escola i Empresa vaig passar ràpidament de la il·lusió inicial a un mode reflexiu amb un component de responsabilitat molt important. L’oportunitat que se’m presentava era igual de gran que l’enorme repte social que tenim davant per alinear el món educatiu i el de les empreses, enfront de les importants necessitats de transformació i impacte que el context actual exigeixen i que necessàriament, hauran de liderar aviat les següents generacions de talent.

     

    En aquest sentit, he de dir que l’experiència ha estat molt satisfactòria i alliçonadora, a part de molt recomanable tant a professionals com jo com a qualsevol escola que no hagi provat el programa encara.

    Resumint les meves percepcions i valoracions em quedaria amb els següents aspectes:

     

    - Les noies i els nois, un cop han vist l’interès, les ganes i la preparació per part meva, s’han engrescat, han participat i han aportat reflexions molt interessants, la qual cosa trenca amb molts mites i generalitzacions que sovint escolto respecto a la motivació i el compromís dels més joves.

    - Generalment, sobretot a l’inici de les sessions, parteixen d’una visió llunyana i aliena a la seva realitat del món de l’empresa, tant des del punt de vista d’ells com a receptors de serveis i consumidors com en un futur no massa llunyà, com a futur motor d’aquestes mateixes empreses.

    - Igualment, el jovent estranyament en aquestes edats, i sense haver passat pel mercat laboral, tenen inicialment una percepció molt obsoleta tant dels rols i valors del lideratge, com dels de l’equip, però molt ràpidament entenen i comparteixen aquells valors avui en dia fonamentals (empatia, generositat, alineació d’interessos, impacte social…) que sí perceben en altres àmbits de la seva vida (a l’equip de bàsquet, al CAU, amb la colla d’amistats…) quotidiana, i és més, de seguida superen visions obsoletes de trade-off entre fer les coses bé, generar valor, crear oportunitats i desenvolupament, i alhora obtenir creixement econòmic, rendibilitat, impacte. Ans al contrari, la correlació és a la inversa en positiu.

    "El món de l’empresa i l’educatiu han de començar a anar més de bracet"

    Per tot això, crec que el món de l’empresa i l’educatiu han de començar a anar més de bracet, i com sempre m’agrada dir, com més aviat millor en les etapes d’ensenyament, per tal d’alinear els valors, les capacitats i les actituds que necessitarem aquestes noies i nois com a ciutadanes i ciutadans, però també com a transformadors i creadors de valor des dels molts i diferents tipus d’empresa amb les que podran vehicular projectes.

    Ja per acabar, una última reflexió que he compartit en determinats cercles, especialment arran del programa quan aquest s’ha donat en barris i entorns més desfavorits i amb menys capacitat de generar oportunitats: Hi ha un munt de nois i noies amb un enorme potencial i motivació que es mereixen programes que, per una banda, els ofereixin l’oportunitat de començar a formar-se i treballar per tenir un futur millor de l'únic que ara per ara sembla l’únic que poden preveure, i alhora, oferiran grans dosis de talent i innovació a les empreses que hi inverteixin.

    Així doncs, i per deixar una darrera recomanació, a qualsevol que tingui les ganes de gaudir d’una experiència tan enriquidora des del cantó dels que anem a l’Escola, que ho faci a part d’amb il·lusió i preparació, amb un gran respecte i ganes d’escoltar i aprendre, segur que ho podrà aplicar tant quan torni a la seva empresa, com quan arribi a casa i es trobi amb les seves filles i fills, en el meu cas, tots tres de la mateixa edat que la dels meus “alumnes” aquests darrers anys.

    FEMCAT I LABORAL KUTXA LOGOS