• Empresa
  • El Penedès, el cor efervescent de Catalunya i bressol de vins amb història

El Penedès, el cor efervescent de Catalunya i bressol de vins amb història

Corpinnat reivindica l’origen i la qualitat dels grans escumosos del Penedès a través d’una manera de treballar sostenible i compromesa amb el territori

Corpinnat, una marca col·lectiva fundada per sis cellers històrics del Penedès | Cedida
Corpinnat, una marca col·lectiva fundada per sis cellers històrics del Penedès | Cedida
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
05 de Desembre de 2025 - 04:55

Catalunya, amb una llarga i rica tradició vinícola —des dels elegants vins negres del Priorat als refinats escumosos del Penedès—, viu un moment en què els consumidors busquen molt més que un bon sabor: volen vins amb història, identitat i arrelament al territori. En aquest context neix Corpinnat, una marca col·lectiva de la Unió Europea fundada l’any 2018 per sis cellers històrics del Penedès: Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Sabaté i Coca i Torelló Viticultors. Tots ells comparteixen un mateix objectiu: reivindicar l’origen, la qualitat i el prestigi dels grans escumosos del Penedès a través d’una manera de treballar sostenible i profundament compromesa amb el territori.

 

Segons l’estudi La cadena de valor vitivinícola a Catalunya, elaborat per Acció conjuntament amb Innovi, el clúster vitivinícola, a Catalunya hi ha 1.384 empreses dedicades al cultiu i la cura de la vinya, la verema, la vinificació, l’emmagatzematge, l’embotellament i la comercialització de vins. En conjunt, aquest sector dona feina a unes 10.400 persones i genera un volum de negoci anual de 3.267 milions d’euros, una xifra que representa l’1,2% del producte interior brut del país. 

Paral·lelament, l’ecosistema vitivinícola es troba en ple procés de transformació, amb una clara aposta per la sostenibilitat. Aquesta orientació impulsa el sector cap a l’oferta de productes més saludables, l’increment dels vins ecològics i el reforç dels vins de gamma prèmium.

 

L’ecosistema vitivinícola es troba en ple procés de transformació, amb una clara aposta per la sostenibilitat

En aquesta mateixa línia, Pere Llopart, president de Corpinnat, ha explicat a VIA Empresa que els dinou cellers que actualment formen part de la marca —Gramona, Llopart, Nadal, Recaredo, Sabaté i Coca, Torelló Viticultors, Huguet de Can Feixes, Júlia Bernet, Mas Candí, Can Descregut, Pardas, Bufadors, Cisteller, Viader, Mas de la Basserola, Celler Kripta, Demost, Mas Bertran i AT Roca— treballen sota un model d’elaboració amb alts estàndards de qualitat. 

Pere Llopart i Roc Gramona, president i vicepresident respectivament de Corpinnat
Pere Llopart i Roc Gramona, president i vicepresident respectivament de Corpinnat | Cedida

Aquest model combina la proximitat i el vincle amb el territori, les vinyes pròpies, la vinificació íntegra a la propietat, el cultiu ecològic, la verema manual i criances prolongades, sempre superiors als divuit mesos, amb molts vins per sobre dels 30 i 60 mesos, així com la garantia de contractes de llarga durada que asseguren un preu mínim als viticultors (1,10 cèntims el quilo de raïm, el 2025).

L'any 2024 Corpinnat va comercialitzar 2.225.456 ampolles i va aconseguir una facturació de 26.871.025,50 euros

I sembla, que de moment no els va gens malament. L’any 2024, Corpinnat comptava amb 1.277 hectàrees cultivades, de les quals 1.249 eren productives, abastant 46 municipis de l’Alt Penedès, el Baix Penedès, l’Alt Camp, l’Anoia i el Baix Llobregat. En aquest mateix període, es van comercialitzar 2.225.456 ampolles i es va aconseguir una facturació de 26.871.025,50 euros. Les exportacions van sumar 17,02% amb presència a 66 països.

L’aliança empresarial que redibuixa el sector dels escumosos

El president del Parlament de Catalunya, Josep Rull, el president de Pimec, Antoni Cañete, i el president de Corpinnat, Pere Llopart | Cedida
El president del Parlament de Catalunya, Josep Rull, el president de Pimec, Antoni Cañete, i el president de Corpinnat, Pere Llopart | Cedida

La marca col·lectiva Corpinnat s’ha incorporat a Pimec com a nou soci col·lectiu, un pas que consolida la seva presència dins el teixit empresarial català. Amb aquesta adhesió, Llopart ha destacat que l’aliança amb la patronal de la petita i mitjana empresa “ens dona suport en àmbits clau, com l’assessorament legal, l’estratègia empresarial i la sostenibilitat, així com per fer front a les noves tendències del sector”.

Llopart ha destacat que l’aliança amb la patronal de la petita i mitjana empresa “ens dona suport per fer front a les noves tendències del sector”

Aquestes noves tendències mostren que les generacions més joves han reduït el consum de vi, però mostren una sensibilitat molt més alta per l’origen i la manera com s’elaboren els productes que consumeixen. Llopart apunta que la tendència s’orienta cada cop més cap a productes sostenibles, un fet que incideix directament en les pràctiques i els processos de treball als cellers.

Entre aranzels i canvi climàtic

L'any 2024 Corpinnat va comercialitzar 2.225.456 ampolles
L'any 2024 Corpinnat va comercialitzar 2.225.456 ampolles | Cedida

A banda de l’evolució dels hàbits de consum, el sector vitivinícola també ha de fer front a importants reptes, com l’increment dels aranzels. El canvi climàtic és una altra amenaça de pes, ja que afecta cada cop més els nivells de producció. 

Així, tot i els reptes que afronta el sector —com l’increment dels aranzels i l’impacte del canvi climàtic—, també s’obren noves oportunitats en la demanda de vins artesans, ecològics i prèmium, el vi sense alcohol i l’enoturisme vinculat al territori. En aquest context, l’objectiu de Corpinnat és clar: consolidar-se com un referent dels grans escumosos, tant a Catalunya com a escala mundial, i “fer sentir al món la veu del nostre territori, que és el més important que tenim, convertint-nos en un motor transformador que redefineixi el sector”, conclou Llopart.