El 1977, a Granollers, una petita empresa especialitzada en cordills d’embalatge va iniciar una revolució inesperada. Aquell any, Plasticband va apostar per substituir el cordill tradicional per flex de plàstic amb el mínim material possible, molt abans que la sostenibilitat fos un argument comercial. Mig segle després, la firma és un referent mundial en maquinària d’embalatge, exporta el 92% de la seva producció a 45 països i combina tecnologia pròpia, digitalització i compromís territorial amb una facturació que ja supera els 10 milions d’euros i un equip de 70 treballadors. "Plasticband és més que una empresa d’embalatge: és innovació amb valors, i indústria feta a Catalunya", resumeix Jordi Guimet, CEO i fill d’un dels cofundadors.
Els inicis: una idea “bogeria” que s’avança dècades al sector
Plasticband va ser fundada per Jordi Guimet i Miquel Sisó, que van detectar que el sector de l’embalatge necessitava solucions més eficients. "En aquella època es feia servir cordill d’embalatge per paquets i caixes. El meu pare va començar a fabricar flex de plàstic, amb el mínim plàstic possible. Aquella idea era una bogeria: llavors no era un argument, però ara és clau", recorda el CEO actual. Resumidament, el flex és una cinta de plàstic resistent que s’utilitza per embalar, agrupar o assegurar càrregues.
L’objectiu inicial del projecte era desenvolupar un producte capaç d’aguantar càrregues amb fiabilitat, però reduint al màxim els materials utilitzats. Convèncer el mercat no va ser fàcil, perquè eren pioners i havien d’explicar un producte que s’avançava a la consciència ambiental de l’època, però la qualitat i la capacitat d’adaptar-se a un mercat en creixement va consolidar el projecte.
El gran salt: de fabricar flex a fabricar màquines

Al cap de cinc anys de fundar-se, Plasticband va assumir un repte que marcaria definitivament el seu futur: fabricar maquinària d’embalatge. “De ser fabricant de flex a ser fabricant de màquines és un altre món. Va ser un viacrucis”, reconeix Guimet. La idea sorgeix de veure com l'embalatge de productes es disparava i molts clients ho feien a mà. La transició va implicar incorporar dissenyadors, enginyers, tècnics i mecànics. Tot i la dificultat, el pas va ser determinant: avui, el 60% de la facturació prové de maquinària, mentre que la resta són materials plàstics que han evolucionat cap a solucions circulars fabricades majoritàriament amb material recuperat d’abocadors.
Una manera de fer: escoltar el client i cocrear
Un dels trets que reivindiquen és la relació amb el client. “Som l’únic fabricant d’Europa que cocreem les màquines amb els clients. No tenim catàleg: ho fem conjuntament amb ells. No som ningú per decidir què necessiten”, explica el CEO. Aquesta filosofia ha permès a l’empresa destacar en un sector molt competitiu i consolidar un model de producció altament flexible. “Som el fabricant més ràpid del món de la nostra categoria. Podem fer una màquina en una setmana i entregar-la a qualsevol lloc del món. A Dallas encara hi arribem abans que els competidors locals”, afirma. Aquesta capacitat d’adaptació, combinada amb una escolta activa constant, és una de les grans claus del seu èxit.
Internacionalització: entendre que el món no és “català ni del Barça”
A principis dels noranta, Plasticband inicia el seu procés d’internacionalització amb els primers mercats a França, Portugal i el Marroc. "T’adones que no tothom és català ni del Barça. Has d’entendre la idiosincràsia de cada país i adaptar-t’hi", reflexiona Guimet, remarcant que l’adaptació cultural és tan important com la qualitat del producte. Amb el pas dels anys, l’empresa ha expandit les seves vendes fins a arribar a 45 països, i avui exporta el 92% de la maquinària que fabrica. Els mercats més exigents, com el japonès o el noruec, han ajudat a fer créixer l’empresa en qualitat i precisió, i el mercat nord-americà ha estat una sorpresa especialment positiva: "Als americans els ha agradat la tecnologia catalana. Nosaltres pensem molt en l’usuari, i això allà ho valoren molt".
Jordi Guimet: "Treballar des de Catalunya és un privilegi. Tenim un gran teixit industrial"
El sector de la maquinària d’embalatge és altament competitiu, amb actors potents a Itàlia, Alemanya, Turquia i la Xina. Tot i això, Plasticband manté una identitat pròpia gràcies a la seva manera de treballar. "Quan escoltes el client i fas el que vol, és fàcil. És fumut quan és el client qui s’ha d’adaptar a tu", assegura Guimet.
El compromís amb el territori també és part del seu ADN: "Treballar des de Catalunya és un privilegi. Tenim un gran teixit industrial i fabricar aquí aporta sobirania tecnològica al país". A Granollers, l’empresa assumeix tot el procés: disseny, fabricació de màquina i consumible, i manteniment, reforçant la seva aposta per la proximitat i el baix impacte ambiental. Per Guimet, és una "obsessió" treballar des de Catalunya: "És un dels millors llocs per fer-ho. El dia que deixem de fabricar a Catalunya, l’empresa no tindrà tan sentit. No és fàcil, però Catalunya ha de ser potent industrial".
Tecnologia pròpia, circularitat i indústria amb valors

Plasticband fa dècades que inverteix en tecnologia pròpia i solucions sostenibles, amb un focus molt clar en l’economia circular. El flex que produeixen incorpora materials recuperats d’abocadors i respon a una voluntat explícita: "Estem obsessionats amb deixar un planeta millor del que ens hem trobat", afirma Guimet. A més, els valors corporatius tenen un pes central en la seva manera de fer: "El primer valor és el respecte: cap als clients, el planeta, els avantpassats i la manera de fer. I després, la millora infinita: les coses s’han de fer millor cada dia". Aquesta cultura interna ha contribuït a consolidar una cartera de clients molt diversa, de la fusta al metall passant per la logística o l'alimentació. "Tothom ha d'embalar", emfatitza Guimet.
Una empresa catalana amb visió global
Amb presència internacional, tecnologia pròpia i fabricació íntegra a Catalunya, Plasticband és avui un cas d’èxit que combina indústria, innovació i compromís amb el territori. La seva història és la d’una empresa que ha sabut créixer escoltant, adaptant-se i mantenint uns valors sòlids que guien cada decisió. I, com afirma Guimet, el seu sentit va més enllà del negoci: "Plasticband és més que una empresa d’embalatge: és innovació amb valors i indústria feta a Catalunya". Un cercle virtuós basat en el respecte als clients, al planeta, als avantpassats i a una manera de fer conjugat amb la voluntat de "millora infinita".