Sense feina, amb una furgoneta i menys de 200.000 pessetes al banc. Així va engegar Manel Viñals un projecte dedicat a l'embalatge ubicat a la Sénia, una de les capitals del moble del país. Era el 1986 i gairebé 40 anys després, Controlpack s'ha convertit en un referent internacional en maquinària i productes d'embalatge que arriba des del Pakistan fins a la Costa d'Ivori i factura uns 75 milions d'euros l'any. "No m'imaginava aquesta evolució, era un negoci per guanyar-me la vida amb pocs problemes", explica el Manel.
Una furgoneta, cinta adhesiva i capses de cartó
El Manel Viñals treballava en una de les moltes empreses de mobles de la Sénia. Els productes que venien al país, s'embalaven de qualsevol manera, fins i tot amb mantes; però per a l'exportació, es posaven en capses i s'embolcallaven en plàstics. L'empresa on estava va anar malament arran de la crisi dels anys 80 i ja tenia clar que el món de l'embalatge era una oportunitat de mercat. "Vaig cobrar un milió de pessetes de l'atur, em vaig comprar una furgoneta i amb 1.000 euros al banc em vaig llançar a començar el meu negoci". El seu germà, Nicolás, el va ajudar.
Al principi, venia cinta adhesiva i capses de cartó. Pràcticament al dia, comprava el producte, el venia i el cobrava a la setmana per tornar a engegar la roda. Tot enfocat a la indústria del moble de la Sénia. "Vam ser els primers, juntament amb una altra empresa", recorda. Tot i que els primers dos anys van ser molt difícils i van requerir grans sacrificis i infinites hores de feina, hi veia futur: "Tard o d'hora, teníem clar que totes les empreses havien de començar a embalar els seus productes".
Viñals: "És el que ens va fer créixer"
El 1993 va crear la societat Controlpack i ja van incorporar altres materials d'embalatge com el plàstic de bombolla i els espumats, per protegir millor el producte. Una data i un moment clau va arribar el 1995, quan entren també en el sector de maquinària per a embalar. És a dir, també comencen a vendre màquines per l'embalatge de productes. Això els obre la porta d'altres sectors i els fa créixer més enllà de la Sénia. "Vam unir el material amb la maquinària i vam agafar molta més entitat. És el que ens va fer créixer", explica el Manel. Barcelona, el Vallès i el Baix Llobregat van ser els primers destins.
Encara ara, Controlpack distribueix maquinària d'altres fabricants, però l'adapta i hi incorpora millores segons les necessitats de cada client. Una de les marques que van agafar la distribució va ser Robopac, la número u del món en vendes. I Manel Viñals presumeix de ser l'empresa que més màquines de Robopac ven al món. "Vam créixer gràcies a aquesta marca tan potent", assenyala Viñals, que afegeix un altre factor clau que els ha impulsat: "Molt treball per poder oferir preus barats i competir amb els grans".
Un model innovador

Un dels punts forts de Controlpack és la personalització de la maquinària | Cedida
La innovació també ha marcat la trajectòria de Controlpack. Innovació tecnològica i en el model de negoci. Ja a principis del 2000 van començar a deixar màquines gratuïtament a les empreses a canvi que els hi compressin els productes d'embalatge. Un sistema similar al de les màquines de cafè dels bars. I també innovació en el producte, amb materials com un embalatge anticorrosiu. Tot plegat els ha permès travessar fronteres: "A partir de 2005, vam fer una aposta clara per l'R+D i l'exportació".
Viñals: "Mai m'hauria imaginat vendre maquinària al Pakistan"
Avui en dia venen a uns 25 països cada any, alguns tan llunyans com Kazakhstan, Índia, Costa d'Ivori o Pakistan. "Tenim productes que ningú més té", destaca el Manel, que reconeix que poc s'imaginava fa 40 anys que acabaria venent maquinària a empreses del Pakistan. A més, tenen filials a França, Portugal i Cuba, amb Llatinoamèrica com a un dels mercats forts. I del moble han evolucionat a altres sectors, especialment ara la logística i l'alimentació.
Un dels reptes que ara es marquen és desenvolupar encara més maquinària pròpia. Per aconseguir-ho han anunciat una inversió de 15 milions d'euros per adaptar dues naus industrials a la Sénia. És una aposta empresarial, però també de territori i de reivindicació d'una regió que va tenir el moble com a emblema, i que ara mira el futur amb l'embalatge com a punta de llança. De fet, les naus que s'ha quedat Controlpack havien estat de la indústria del moble fins a l'última crisi de 2008, que van quedar buides.
Controlpack és una història d'emprenedoria, treball, convicció i innovació: "El més important és que el canvi no et faci por". I tot plegat des d'un territori del sud del país, sovint oblidat, tot i la tradició industrial que sempre ha lluït.