El projecte Virante, l'ús intel·ligent dels vehicles

Tecnovelero, una startup tarragonina orientada a activitats de R+D+I i al desenvolupament de projectes tecnològics d’allò més innovadors

Un prototip dels cotxes dissenyats per Tecnovelero | Cedida Un prototip dels cotxes dissenyats per Tecnovelero | Cedida

La pel·lícula Blade Runner va arribar a la pantalla gran el 1982. Dins d'aquella distopia, el 2019 ja hi havia cotxes voladors i les ciutats eren molt diferents del que realment han acabat sent. Tot i això, no ens hem de deixar portar per aquelles imatges de cotxes propulsats per aire i edificis infinits, sinó posar els peus a terra i recordar que la innovació en l'automoció i el transport és real i cada vegada hi ha més empreses immerses en el sector amb l'objectiu de construir vehicles moderns, lleugers i, sobretot, sostenibles. Aquest és el cas de Tecnovelero, una startup tarragonina orientada a activitats d'R+D+I i al desenvolupament de projectes tecnològics d'allò més innovadors. La seva última iniciativa és el projecte Virante, que en poques paraules té l'objectiu de convertir els vehicles sostenibles -tant elèctrics com d'hidrogen- en part de les ciutats.

"Estem construint un vehicle segur, polivalent i lleuger", explica Javier Lavernia, CEO de Tecnovelero. I és que l'empresa -fundada el 2018- té la missió autoimposada d'oferir solucions alternatives que encaixin amb les noves necessitats dels ciutadans: "Creiem en el mercat del sharing, però també en la necessitat de canviar cap a uns hàbits més sostenibles pel que fa a la mobilitat", recorda Lavernia. Així doncs, Virante proposa nous models de cotxes i quadricicles per satisfer les necessitats de no només els ciutadans, sinó també les empreses i les administracions públiques. El llançament d'aquests vehicles està preparat per l'any 2023, així i tot la companyia ja ha començat a treballar en un prototip a escala 1/5 per tal de "testar l'eficiència de la tecnologia que han inventat", tal com descriu el CEO. A més, de cara l'any 2022, estrenaran una línia d'uns 30 quadricicles elèctrics per veure l'acolliment ciutadà.

Lavernia: "Estem construint un vehicle segur, polivalent i lleuger"

Un dels grans avantatges d’aquest projecte és la quantitat de públic objectiu que pot arribar a tenir, ja que l’empresa no només es focalitza en un tipus de consum sinó en totes les possibles línies de negoci que pugui aconseguir, al cap i a la fi tal com esmenta Lavernia “volen canviar la percepció dels vehicles i la sostenibilitat”. La seva primera línia d’actuació -ja mencionada- és el sharing, ja que s’ha convertit en una pràctica molt recurrent i és una “de les solucions a la quantitat de cotxes que s’acumulen a les ciutats”, afegeix el directiu.

D’altra banda, també volen intentar fer-se un lloc en els processos de descarbonització de les flotes de les empreses, com per exemple, les empreses de repartiment: “També volem aconseguir crear vehicles que puguin transportar congelats o que s’hagin de mantenir calents per ser més atractius per algunes empreses”, diu Lavernia. A més, pensant en les administracions públiques, la companyia aposta per afegir la seva tecnologia i els seus vehicles als projectes de mobilitat dels ajuntaments, ja que tal com explica el directiu: “Legalment els municipis de 20.000 o més habitants ja han d’incorporar mesures sostenibles als seus plans de mobilitat”.

Lavernia: "El futur és elèctric”

Com a última línia de negoci ens trobem amb el B to C, vehicles destinats a l’ús dels consumidors, ja que, les ciutats acaben sent un espai amb una gran acumulació de vehicles i contaminació i el CEO recorda “que el futur és elèctric”. A part, estudis esmentats pel mateix Lavernia exposen que gran part de la població que es trasllada en cotxe a les ciutats és a causa de la feina i moltes vegades individualment: “Ens acabem trobant amb molts cotxes de grans dimensions aparcats per tota la ciutat quan només transporten a una o com a molt dues persones”, lamenta el CEO de Tecnovelero.

Els prototips

Tot i que encara estan en fase de desenvolupament, els vehicles del projecte Virante ja són pràcticament una realitat, almenys sobre el paper. El primer model del qual parla Lavernia és un quadricicle lleuger, que pot arribar a uns 40 km/h i que s'utilitza en transports urbans. Aquest vehicle tindrà un preu aproximat d'uns 9.500 euros. El segon model en el qual estan treballant torna a ser un quadricicle, però aquest cop amb més pes i una velocitat lliure, tot i que per la potència reglamentària arribarà a uns 90 km/h. Aquest vehicle tindrà un cost d'uns 11.500 euros.

Com a tercer i últim model tenim el vehicle estàndard, amb una velocitat lliure i una potència suficient. Amb un cost d'uns 12.500 euros aproximadament -un preu encara a definir- serà un vehicle que depenent de les seves prestacions podrà ser utilitzat com a vehicle de transport o turisme. Els tres models són elèctrics i tindran una autonomia d'entre 170 i 300 km: "No són vehicles pensants per fer grans trajectes sinó per mobilitat urbana i interurbana", especifica Lavernia.

Un mercat poc explotat: l’hidrogen

La part més innovadora del projecte Virante -sense desmerèixer el cotxe elèctric- és el vehicle d'hidrogen. Aquest prototip de la companyia podria arribar a tenir uns 400 km d'autonomia, segons les seves dades. Tot i això, encara és un mercat poc explorat i avui dia encara no hi ha una xarxa de recàrrega estable per aquests cotxes. Des de Brussel·les ja s'està avisant a les administracions que els punts de recàrrega són imprescindibles cada 150 km, però de moment és un mercat poc explorat: "De fet, si aconseguim llançar el nostre prototip de quadricicle d'hidrogen, seríem pioners, ja que encara no s'ha fet mai", somriu el directiu.

Més info: Un cotxe elèctric i un amb hidrogen de Volkswagen i Hyundai, els més sostenibles

Tecnovelero és una companyia que aposta per la proximitat i el talent jove. Encara que els seus prototips encara estiguin en procés de construcció, l'empresa es veu preparada per demostrar que el canvi és possible. A més, els seus preus assolibles i la lleugeresa dels materials sostenibles que utilitzen la fan una bona competidora, perquè tal com recorda Lavernia: "L'objectiu és demostrar al ciutadà l'existència de la mobilitat intel·ligent".

Més informació
El cotxe urbà elèctric de Seat veurà la llum el 2025
Avui et destaquem
El més llegit