• Empresa
  • Punxa la bombolla de l'unicorn Factorial enmig de polèmiques

Punxa la bombolla de l'unicorn Factorial enmig de polèmiques

La companyia catalana especialitzada en la gestió de recursos humans acomiada més de 20 treballadors, mentre l’any passat celebrava la ronda de finançament més gran del país

Bernat Farrero, Pau Ramon i Jordi Romero, fundadors de Factorial | Factorial
Bernat Farrero, Pau Ramon i Jordi Romero, fundadors de Factorial | Factorial
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
11 d'Agost de 2023

Gran eufòria i celebracions a Factorial a finals del 2022 perquè tancaven una de les "megarondes" de l'any amb 123 milions d'euros i es convertien en unicorns, una fita poc comuna al país, però que comporta una valoració de més de 1.000 milions d'euros i que han assolit firmes com Glovo, Cabify, Idealista o Edreams. La startup especialitzada en la gestió de recursos humans per a petites i mitjanes empreses venia de creixements del 200% anual i els clients havien augmentat fins als 70.000. Unes xifres que poc feien presagiar el que succeiria aquest estiu i que ompliria tots els mitjans de comunicació: "Directius de l'app de recursos humans Factorial parlen entre rialles de l'acomiadament d'una vintena de treballadors".

 

Enmig de l'èxtasi de finals d'any, els cofundadors de Factorial, Jordi Romero i Bernat Farrero apuntaven textualment que "a curt termini, no tenim un pla que ens porti a la rendibilitat. El millor és que des de fa un parell d'anys sempre hem pogut triar entre rendibilitat i creixement, i hem triat el segon. Amb això, esperem ser molt més rendibles en el futur". El seu model de negoci es basa a comercialitzar, entre altres, programes de subscripció mensuals que automatitzen tasques i tràmits per a les empreses com la gestió de nòmines i despeses, firmes electròniques, registre horari o informes amb dades analítiques per mesurar la productivitat o l'eficiència de processos.

 

A conseqüència d'aquesta estratègia, Factorial va passar a tenir més de 70.000 clients als països on tenien presència i van augmentar la plantilla de 300 a 1.000 treballadors. Uns objectius ambiciosos que buscaven passar dels 30 milions d'euros facturats l'any passat als 90 milions d'euros el 2023.

Canvi de rumb durant l'estiu

Tot es comença a torçar el juny d'aquest any a la companyia amb seu a Barcelona. Segons va avançar amb primícia Business Insider "no havien crescut a un ritme que els permetés triplicar els números del 2023". Moltes fonts internes de l'empresa apuntaven que "tan sols s'havien desviat dues dècimes respecte del plantejament inicial", però per a Factorial era indispensable assolir-ho. Era una "obsessió". I va venir una resposta immediata amb l'acomiadament del Chief Product Officer (CPO) Carlos Jiménez. A això s'hi va sumar l'acomiadament de més de 20 treballadors a mitjans de juliol. Els directius van voler "donar la cara virtualment per Zoom" davant de 900 treballadors i van explicar la decisió, mentre culpaven als extreballadors de la davallada en productivitat. En aquells moments es van quedar al límit de la xifra legal per presentar un ERO (30 persones, per ser una empresa de més de 300 treballadors).

Romero ràpidament va publicar un tuit en veure que sortia a la llum les decisions preses: "Ahir va ser un dia dur per a molta gent a Factorial. Els canvis van començar fa 3 setmanes amb la marxa del nostre responsable de Producte. Són professionals amb moltíssim talent, i estic segur que ajudaran a créixer altres empreses. El que va passar és que ens vam adonar que estàvem canviant la manera de construir producte, i no s'alineava amb el nostre ADN. No estem frenant ni reduint la nostra ambició".

Els riures a un pòdcast

Finalment, l'última polèmica ha tingut a veure al pòdcast Charlas con Managers en què hi han participat tres directius de Factorial per parlar del seu dia a dia, de com fitxaven a nous treballadors, de la gestió d'equip i del finançament. Allí van abordar els acomiadaments i per a molts oients ho van fer "entre riures". Van considerar que era molt "injust" com la premsa els havia tractat, que "en una startup els canvis eren normals", "que estaven super contents i que ho necessitava l'empresa" i que "molts treballadors no s'havien assabentat dels canvis". També van utilitzar expressions com ara “s'ha hagut de deixar de comptar amb gent que té un talent brutal, però sí que és veritat que sembla que ha estat l'apocalipsi a Factorial, quan realment no”.

Les reaccions no s'han fet esperar i diferents treballadors de la plantilla asseguren que "les rialles dels directius han fet mal a la plantilla, és una falta d'empatia total".